|
|
|
|---|---|
|
För ungefär dryg månad sen bestämde jag mig att sälja min bil på blocket så att jag kan köpa mig en lite billigare pendlingsbil. Strax efter jag satt ut annonsen försvann mina bilnycklar inklusive larmfjärr. Jag trodde att jag förlagt de hemma någonstans eftersom jag tyckte att det kändes som att jag lagt dem i någonstans i lägenheten. Mendans jag skulle "leta" använde jag min reservnyckel att åka till och från jobbet. Eftersom enda larmfjärren jag hade satt på den tappade nyckeln, fick jag ha bilen olarmad. Inga konstigheter med det, förän en vecka sedan, då larmet på bilen gick igång när jag skulle åka till jobbet. Lite förbryllande, men ändå, bilen är gammal och elektroniken i den kan vara av tveksam stabilitet. Efter visst bläddrande i instruktionsboken hittade jag larmkoden och kunde tillslut larma av. När jag gick hemmåt slogs jag av en obehaglig tanke att någon kanske hittat nycklarna ute, och gått på rekognisceringsrunda och till slut hittat bilen. Nåja... det är nog ändå bara elektroniken. Samma dag kom jag hem runt 15-hugget. Dagen därpå när jag skulle åka till jobbet var bilen borta. Senare fick jag reda på av min granne att bilen var redan borta dagen innan när han kom hem 16:30. Dvs, de stal bilen mitt på dagen. Jag ringde polisen och anmälde bilen stulen. Jag misstänkte att någon från området stulit bilen så jag gick en stor sväng i området om jag skulle se den parkerad någonstans. Jag hoppades att någon snorunge haft lite kul och sen ställt den några hundra meter bort. I några få dagar hoppades jag på att rättvisa ska skipas och att polisen skulle höra av sig och lämna över mina nycklar gärna prydda med någon form av trofé i form av förövarens öron, penis, eller någon annan godtycklig prepparerad kroppsdel. Sen får jag ett brev från polisen... "GÄLLANDE ANTRÄFFAT TILLGRIPET FORDON..." *jipiii* "...EV FÖRSÄKRINGSBEDRÄGERI" * VA FAN!!* Jag ringer till polisen för att få en förklaring. Medans jag pratar med tanten i telefon, får hon en AHA-upplevelse och förklarar situationen. Det är en nisse (egentliga namnet är Bogdan), som har sett bilen på blocket, kollat på vägverket för att se antalet ägare och fått reda på att bilen är efterlyst. Så, Bogdan tänkte vara en bejälplig landsman och ringde till polisen. Dock missade Bogdan, såsom den som svarade i andra änden, att annonsen var publicerad av MIG, för en månad sedan, och att jag också är ägaren till bilen. Polisen leker utredare och iallafall kommer så långt att hitta abonnemangshavaren till telefonnummret. Min sambo. "Telefonnummret är registrerad på Demi Foobar som har samma adress som bilägaren". Nåja, någon jävla klocka borde ha ringt där, men icke sa nicke. Efter en förklaring till tanta på polisen förstår hon allt och tycker att det är lustigt att någon bara tagit en sån tilläggsanmälan utan att titta lite på det och förstå vad det handlar om. Iallafall, ärendet blir nedlagt och polisen gör inte ett skit för att hitta bilen. Vilket är iofs att förstå. Även om det svider för mig, så är inte bilen värd de skattepengar det skulle ta att "hitta den". Så, jag ger upp och börjar leta efter en begagnad bil. Hittade en finfin Peugeot 205 Gti på blocket som jag suktade efter. Men sambon, hon vill inte ha Peugeot, så hon tjatade till sig att vi skulle gå bort 500m och titta på en utannonserad Mitsubishi. Fan, från tysk pantsarvagn till en japanare. Nåja. Vi knallar dit. Demi, jag och Michel i barnvagnen. Snubben vi skulle träffa kunde knappt någon svenska. Trots idoga försök kunde jag bara uppfatta bara ungefär var han skulle kunna vara, och vi var på väg dit. När vi börjar närma oss, kan jag inte tro mina ögon. Där står min pärla i sin rödaktiga/rostaktiga glans. En snabb okulärundersökning kan avslöja att bilen är i samma skick som förut, är låst och larmad, och saknar bilbarnstolen som fanns i den när den stals. Jag säger till Demi att vi ska gå därifrån och ställa oss en bit bort. Jag ringer polisen som skickar ut en bil. Demi går hem med Michel och jag ringer min kusin Nenad som åker hem till mig och hämtar min reservnyckel medan jag håller vakt tills polisen kommer. När polisen kommer antecknar de massa trams och bokstavligen säger "Gör som du vill, ta bilen hem eller vänta ifall någon kommer och grip honom och ring sen till oss". Jahapp. Visst, jag kan gripa en alkoholiserad 60 kg pundare som precis fått Prosac, men vad händer om en 150kg motorcykelknutte kommer ut och trycker upp en 9mm i ansiktet på mig? Så jag står där och dividerar med Nenad (polisen har åkt) vad jag ska göra. Vänta eller gå. Då kommer en grabb på 11-12 år cyklandes i området. Jag känner honom litegrann eftersom han fick lov att hoppa på min studsmatta. Jag vet också att hans mamma är en precis tokig alkis som ibland dyker upp i området. Grabben är en sån som vill gärna spela tuff, men ändå jävligt mjuk trots alla odds. Han står där och frågar "Har du haft bilen stulen? Vad skulle du göra om du fick tag i den som gjort det?" Jag förklarar att jag är bara intresserad av att få mina nycklar tillbaka. Inget mer. Jag ser att han trycker på något. "Vad är det grabben? Vad är du orolig för?" Plötsligt talar han helt oväntat om, att han sett en kille köra min bil. Talar om vad han heter, var han bor, hur gammal han är. Låt oss kalla honom "Nicklas". Med en viss dos av skepsis, försöker jag bedömma troligheten i hans uppgifter. Han visar dock att han är ganska rädd för represalier och ber mig vara diskret. Så jag lovar att inte nämna honom och ber honom försvinna så att inte Nicklas ska se honom prata med mig. Jag bestämmer mig att låsa upp bilen. Larmet går och jag letar efter larmkoderna i bruksanvisningen. Det tar en stund innan den tystnar och jag kan lova, polisen måste ha fått ett och annat samtal "Där är en suspekt svartskalle som försöker sno en BMW" :). Jag åker hem till mig och ställer bilen utanför min lägenhet och drar ur en kabel som såg jätteviktig ut för att kunna starta bilen. Jag antog att Nicklas inte skulle stå där och försöka meka den iordning. Saken är den att Nicklas bor otroligt nära mig, och att han är 19 år gammal. Jag kollar i trappuppgången på där han påstås bo och kan verifiera att uppgifterna jag fått stämmer. Jag vet fortfarande inte 100% om det är han, men just nu har jag inget att gå på. Jag står utanför och pratar med Nenad om vad mitt nästa steg ska vara. Antigen att gå upp till honom och försöka prata fram nyckeln eller att berätta för polisen eller att helt enkelt strunta i det. Att prata fram nyckeln är helt omöjligt tror jag, och att ge info till polisen kommer inte få dem att göra ett skit. Men just i detta ögonblick som vi står där bredvid bilen utanför lägenheten, så går 2 grabbar i tonåren och 2 tjejer ut från hans trappuppgång Jag spänner öronen och kan urskilja "...Nicklas....bilen" och därefter blir det knäppt tyst när de går mot oss. Jag försöker få ögonkontakt med personen samt snabbt som fan tänka fram vad man ska göra. Så jag drar en chansning och kallar på honom när han är precis bredvid mig. jag: "Nicklas, jag skulle gärna vilja mina nycklar tillbaka!" Nicklas: "Va, jag förstår inte vad du pratar om" * fortsätter att gå utan att stanna* jag: "Du vet mycket väl vad jag pratar om" Nicklas: "Nej" *fortfarande går utan att stanna och utan ögonkontakt" jag: "Jag vill bara ha mina nycklar tillbaka så kan vi droppa det här" ... och så försvinner han med sina kompisar. Jag går in och ringer till polisen som varit på plats (Min gamla karatetränare). De tänker inte göra speciellt mycket med det här. Däremot kunde han berätta att Nicklas är bekant med dem. "En grabb som leker tuff men blir nog ganska lätt rädd" Han säger också att han själv skulle inte kunna vara så lugn som jag var i samma sits. Han rekomenderar dock att jag talar om för grabben att många sett honom och att han ska återlämna nycklarna annars kommer farbror blå. Så jag sätter mig ner och skriver en rätt så sansat ( annars är jag totalt oempatisk när det kommer till brottslingar, speciellt de som utövar sin brottslighet mot mig och min familj) brev. Jag gör det, men kan inte lämna den hemma hos honom eftersom porten är låst. Så jag lägger brevet i min bil, och låser den. I morse, när jag skulle ta ungarna till dagis, tänkte jag ta lappen och lägga den i brevlådan hos Nicklas, men jag kan se att bilen är olåst, och på förarsätet ligger *TADAAAA* bilnycklarna. Så nu är man smått euforisk. Det är kanske det som gör att jag nästan skulle vilja prata med grabben och försöka ge honom lite goda råd. Trots allt, han kunde ha agerat annorlunda. Han kunde ha trashat bilen, slängt nycklarna och burit sig mycket mycket dummare åt. Att bussa farbror blå på honom skulle nog inte tjäna mycket till nu. På något sätt känns det som att det är inte försent för honom att komma på rätt sida ändå. Aja.. | |
|
Det är bara att gratulera till bilen & Autopowers längsta inlägg! Det är också sorgligt att än en gång höra vilken "nytta" vi har av farbror blå. |
|
|
Intressant läsning, brukar inte läsa så långa inlägg =) men vad ska du göra nästa gång du ser han ? strunta i han eller ska du försöka att prata med han ? Mvh |
|
Ragemannen |
Herregud vilket äventyr, vilken enorm pondus att hålla huvudet så kallt. Satt och bet på naglarna av spänning ända till slutet, skönt att pärlan kom till sin rätt och i ursprungsskick. BMWholic |
E30 Beemah |
belzeb du vet hur man lurar lr ja är så kall och väntar ut saker och ting,,, du vet att du kan komma långt på det. jag får grattulera att du har fått din bil tillbaka, det är värt mycket för oss bmw ägare lr hur ni där ute? att en bil blir stulen är ju inget att tjura över det finns ju miljoner andra men det som gör det så jävligt är att man fäster sig vid tex bmw och dess charm,, man skapar en egen nirsch på sin bil så att det gör att den blir personlig. Jag själv äger min andra Bmw och vet mycket väl att man gärna bara vill spöa upp den som har stulit ens bil... jag har valt bmw och den är här för att stanna,, P.S Ett stort Tack till ni alla som finns här ute på AP som är till stor hjälp när vi som mest behöver den. TACK!! E30 Beemah |
| Härlig berättelse, kan lova att många nog inte haft lika stor "tur" i sitt letande. Som sagt, polisen lägger inte ner resurser överhuvudtaget på dessa brott, det de däremot gör är att snurra på stan 100varv för att kunna stoppa någon bil (gärna BMW) eller, står där med lasern. Lite märkligt och höja avgiften för fortkörning, men vad ska man göra åt de RIKTIGA brotten undrar jag? | |
|
Kan bara instämma , helt otroligt att du kunde vara så kall och "vänta" ut han.... Trevlig dock att du fick tillbaka din gamla bil (eller nycklarna).. Billy / Kattmannen |
|
| Häftigt, det finns hopp om mänskligheten. | |
|
Snyggt att hålla dig så kall. Bra att det löste sig! /J |
|
|
Jisses! det var den längsta inlägget jag läste :) Får gratta!!! Skulle nåt sånt hända mig så tror jag på adressändring till Kumla ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Det lönar sig att vara kall i de flesta lägen... Men vete väl f-n om jag inte skulle konfronterat honom "lite till" om jag skulle hamnat i ett dylikt läge,men troligen hade man säkert fått en anmälan på sig som säkert skulle renderat i "misshandelsdom" eller något sådant :/ Men grattis till ett korrekt och kyligt uppträdande :) Allt löste sig "smidigt" till slut eller vad jag ska skriva..Kul att du skrev historien iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Intressant berättelse. Vad skoj för dig att det löste sig =) Trisst att polisen har så grovt fel prioriteringar. Igår morse stod de utanför scandinavium och stoppade cyklister som kom utan hjälm. Så det är vad de prioriterar =) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Grejen är att jag hade förmodligen inte klarat att vara så kylig om jag sett honom försöka ta sig in i bilen. Men när jag såg att det var en yngling och hur rädd han blev när jag konfronterade honom så kunde jag lugna ner mig. Sen är det viktigt att mitt "register" är blankt just för mitt jobbs skull. Det jobbiga vore om man riskerade något så stort för att man blev förbannad för ett ögonblick. Det var också en avgörande grej vad man ska göra och inte ska göra. |
|
| Ojoj ja du vete tusan om en annan hade varit så snäll eller kall kanske man kan säga .. men man får säga grattis att du hade sådan tur att få tillbaka den i samma skick | |
|
Helt klart en annorlunda historia.... skönt att det gick bra. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.