|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en E32 750 -89 och har bytt min krockskadade höger framdörr mot en begagnad från en annan, mindre utrustad E32:a. Allt i låsväg är flyttat från den gamla till den nya dörren. Dock vill jag också flytta över allt kablage för att få alla gamla elfunktioner. Det är mycket trångt och det verkar som om jag måste demontera fönsterhissen för att komma åt ordentligt. Räcker det med att ta bort de fyra muttrarna på hissramen från dörrsidan för att få bort den? Måste jag dela hissen från fönstret och räcker det då med att ta bort fjädersprintarna och ta bort rullarna från styrskenorna för att lyfta upp fönstret ur vägen? Ska fönstret var uppe eller nere vid denna operation? Är hissramen "stabil" eller står det under fjäderspänning, så att det sprätter ut som en klockfjäder vid demonteringen? Det finns ju en kraftig spiralfjäder där! Flera frågor men de hänger samman! Jag frågar på det allmänna forumet, eftersom jag tror att många ägare av andra BMW-modeller kan mycket om E32:or i allmänhet och 750:or i den serien i synnerhet. Hoppas trots mångordighet på många användbara tips! Lars | |
|
Om det är samma konstruktion som på E34 så sitter mekanismen nitad i dörren. Läsvärt: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik, Jag har läst länkarna du hänvisat till och konstaterat, att E34:ans dörrar ehuru trånga verkar mera lättillgängliga än på min E32:a. Jag får inte ens in handen för att komma åt kablaget på insidan av dörrens framkant. Därav frågan om demontering av fönsterhissen. Det verkar inte svårt konstruktivt sett att demontera den, men jag är rädd att den ska "sprätta upp" av fjäderkraft om jag lossar den. Lars |
|
|
Nä något "sprätt" blir det inte. Så lycka till. /Johyn |
|
|
Det är bara att meka, jag hade inte speciella problem när jag flytta över allt på min e32. Inga fjädrar som hoppa iväg eller liknande, allt hade logiska lösningar. //Magnus |
|
|
Tack Arnell och 944-Driver... Då är det bara att forsätta med mekandet att ta bort fönsterhissen utan risk att få en smäll på fingrarna! Men..., hur delar jag själva fönstret från hissmekanismen? Bara genom demontering av de båda fjädersprintarna i styrningarna? Om jag också ska byta själva fönstret, får jag då bort det genom att demonterna alla lister på dörrens över/utsida? Det går ju inte att plocka ut via dörrens insida, det finns inte plats?! Lars |
|
|
Jag har för mig att det räckte med att ta bort några sprintar och sedan lite vilja för att lossa det. För att få ut rutan tror jag att man fick lossa någon list samt själva styrningskenan inne i dörren. Skruven sitter dold bakom dörrlisten. När jag gjorde det här så flytta jag över ALLT från en dörr till en annan så jag minns inte riktigt alla detaljer för varje del. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.