|
|
|
|---|---|
|
Snälla hjälp mig! Mycket att läsa men... Jag försöker plocka ihop en motor av två. Det handlar om M50B25 med VANOS. Den ena motorn har ett par trimkammar jag vill använda. Avgaskammen är en BMW-axel, men antagligen från någon större motor (?) för nockarna är högre och har en längre öppningstid. Insugsaxeln står det enbart "Schleicher" på. Det är det enda jag vet om den. Den ena motorn var komplett sånär som på ventilkåpa och VANOS-enhet och den andra motorn var helt komplett men särplockad. Men jag hittar ingen VANOS-förställare till den heller! Och när jag tittar in i oljeanslutningen på bröstkåpan där den ska sitta ser den igenpluggad ut. Mina funderingar är dessa; Eftersom bilen är chippad - kan dom ha tagit bort VANOS-funktionen just för att ventilerna inte ska slå i kolvarna tack vare de gigantiska kamaxelnockarna? Kan man då köra motorn helt utan VANOS-enhet? Och var tar isf oljan vägen om ledningen bara är igenpluggad? Tycker dessutom det verkar konstigt att drevet på kamaxeln är helt stumt gentemot axeln. Då kan väl knappast VANOS justera nåt? Eller är det vridbart på en originalaxel? Det kanske är stummonterat på min just för att det ska funka utan VANOS? Hoppas nån kan hjälpa mig att få klarhet i detta.. Är mycket, mycket tacksam för svar. | |
|
Jag var in till en auktoriserad BMW-verkstad idag och dom bara ryckte på axlarna. Finns det verkligen ingen här inne som vet? =( |
|
| Fråga på PPFs forum. | |
|
Så, nu kan ni glömma den här tråden. Jag ringde nämligen Motornord i Sundsvall. Dom hade alla svar jag behövde. Nu ska det bli fart i skutan. Tack ändå för visat intresse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.