|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla bmw fantaster.. jag söker lite svar om ett motorbyte! jag har en 3,5 liters motor från en 87ans bmw e28 535 som jag tänkte montera i en bmw e34 520 av 88ans årsmodell.. Frågor: Nu undrar jag om kardanaxeln passar från e28an över till e34ans kaross? Och på denna motor sitter det avgasrening i grenröret, kan man ta bort det för att få mer effekt? eller kan det kvitta om det sitter där? Mvh// Thomas | |
E30 Beemah |
allt går,, men vad säger SBP om borttagen avgasrening? ring och hör med SPB lr vägvärket, och en ny reg besiktning blir det ju. påtalom kardanaxeln så tvivlar jag på att det e samma längd. E30 Beemah |
|
avgasreningen sitter i grenröret på denna e28a istället för katten på e34an ska jag ha katten kvar, så i regel kan jag plocka bort avgasreningen + rensa katten om man vill.. vad gällande SBP så går det att besikta bilen endå, alla tror det är tvärstop för man byter motor.. den blir inte reggad med motorn men det går att besikta om dom inte ser att det är bytt motor i bilen Mvh// Thomas |
|
|
535 = stora bakaxeln (6 bultad mellan axel) och 520 har lilla (4 bultad) . du åker på att byta bakaxeln med för att medbringarna är fel. den bakaxeln passar inte i din bavagnbrygga. sen så blir naven fel emot drivaxlarna. så en komplett 535/m5 bakvagn måste du nog sätta dit så att allt stämmer. kort och gott så behöver du hela drivlinan från en 535 e34. vet duck inte var e28 har för utgående medbringare från lådan? fyrbultad? |
|
|
Klart de går om dom inte ser att motorn är bytt... då kan du ju ha en jetmotor om dom inte ser att motorn är bytt... men vad jag kan förstå så är de ganska stor skillnad mellan 520 motorn och 535 motorn storleksmessigt osv... men lycka till de kan ju gå så klart. De va ju en 635 ägare som rullade igenom med en m5 motor utan problem så de går ju helt klart. |
|
|
okey det var ju inte så roliga nyheter... jag vet faktiskt inte hur e28ans bakaxel ser ut, men jag ska titta på den i helgen då vi ändå skrotar ner hela bilen.. jo du har rätt MRF! att m20 och m30 är olika stora, men e34an jag hade innan var en 525a med 530 motorn i, den rullade igenom utan problem, om man bortser dom 2or den fick på andra grejjer så.. så det går nog att bes lättare än man tror, det kostar ju inget att testa en besiktning iallafall Mvh// Thomas |
|
|
Nej nej, handlar bara om hur bra dag besiktningsmannen har haft, eller hur kunnig han/hon är. Eller du kanske kör med en flaska i handsfacket ? ;) Lycka till iaf |
|
|
Fasen fínns de ingen edit funktion här. läste inlägget igen och märkte att de kanske hade en negativ ton. Och de var inte meningen... |
|
|
jo det handlar ju mest om tur och hur kunniga dom är på SBP.. vore illa om man skulle träffa på en tjurig bmw fanatiker om inte annat får man en 3,5 liters motor till övers Mvh// Thomas |
|
| enklast är väl andå att byta bil till en 535 eller nått :) blir ett himla massa skruvande annars | |
|
jo det är sant, men att slippa undan skatter/ försäkring lite gran + att fippla lite hemma är inte direkt ett straff ps: jag har kollat närmare på 535 motorn och kabelhärvan på den värkar vara av äldre modell "för 530 motorn jag hade tidigare hade en plast "ränna" som alla kablarna gick i" därför jag undrar om någon vet något om elen på m30 motorerna årsmodellerna igenom med motoronic systemet Mvh// Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.