AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.451

325 e36 Drar mycket bensin

Tjenna!

Jahapp, då har man äntligen fått bilen att rulla..
Men problemet är att den drar 1.5L /milen vilket är lite väl mycket enligt mig. Detta är "blandad" ganska så lugn körning.

Jag vet att en kontakt till en givare på kylaren är pajj, så det står "colant level low, check owners maual" typ. Kan detta vara en bidragande orsak till bensin förbrukningen?

I övrigt är;
soppafiltret bytt för ca 20 mil sen
Oljan 500 mil
Luftfilter 100 mil

Vad kan mer kan man kolla ifall bilen drar mycket bensin?
Avgaset är lite rostigt men tror inte att det läcker, spelar det någon roll?? Hur vet man att LMM och lambdan är i shysst skick?

Hoppas någon har lite svar på mina frågor..

//Salis
kr
7
kruse
BMW 323 coupe -96
byt tändstift, det gjorde jag på min 323 innan drog den 1.5 nu drar den 1.2
okey, mm får testa med det. Vet inte riktigt när de är bytta senast så kanske e bra å göra de.

Nå andra alternativ till vad som kan vara fel??

//Salis
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Det där med kylaren har jag oxå, så trött på det. Köpte ny givare men inte fått tummen ut och fixa det än! Vart en del annat att göra oxå.
Men min bil snittar på 1,1-1,2 med 90% stadskörning, och då även några fullgas-acc.
Landsväg drar den ca 0,8 om man normalkör, har lyckats fått ner den till 0,74 men det kommer nog aldrig händ aigen.'
Alltså är ju 1,5 lite väl saftigt, men det är en ganska törstig bil annars.
Joo, för min förra drog också runt 1.1-1.2 med samma körstil som du beskriver. Känns lite tråkigt om den ska behöva dra 1.5L

En annan grejj är att det står typ "ext temp -37C" på checken men antar att det är utetempen som flippat eller??

//Salis
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
lär vara den som har blivit knäpp! Om du har m-fronten så sitter givaren i vänstra luftintaget till bromsarna (tratten som går från hålet vid dimljuset in till bromsarna/hjulhuset). Är nog lätt att byta, då den är ganska lätt att komma åt.
ExHonda:

Betyder "ext temp -37C" att givaren tror att det är -37C ute??
Om det är så, vad har det med bensin förbrukningen å göra??
Smetar den på med lite extra bränsle för att den tror att det är -37C ute??

Sen så har jag bytt till en m3 front, och när jag tog bort den gamla fronten så hängde de ner massa kablar där bakom som typ var kapade. Så tror inte min givare finns kvar. Men kan man köpa sjävla givaren å koppla in igen till sladdarna?? I sådana fall vilken färg är det på dessa sladdar?? För jag har nämligen 2par. Ett par som går till kylaren och antagligen så går d andra parat till denna givare.

Fast har tankat på nytt nu och nu verkar det som om bilen "bara" drar 1.2L /milen.. skummt det här..

//Salis
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
1,2 låter mkt, de drar min e36 nu, men då ska ja byta bromsok bak, bromsen ligger på hela tiden....
kablarna till ext. givaren är svarta, båda 2.
jag har tagit bort min givare för ett bra tag sedan (-37c får ja i check controll) men den har inte dragit mer bensin än innan.
Hy
126
HypeX
Annat märke
Min förbrukning pendlar mellan 0.93 och 1.02. (enligt datorn)
En snabb kalkyl på förbrukat bränsle gav ungefär samma siffor, så det stämmer nog.
Har vääääldigt svårt att gå vare sig under eller över dom siffrorna.
Kanske om jag fiskör 50mil på 5an och ej gasar/bromsar mycket så kommer jag under 0.93.
Kör inte speciellt skonsamt, så det är full gas hela tiden som gäller om jag ska ta mig över 1.02.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
haft nere min till 0,87...ligger oftast på 0,94
nu har min förbrukning sjunkit till 1.12 vid lugn blandad körning.. men så fort jag gasar så varvar soppa mätaren lika snabbt som varvräknaren..

okey bra att ext tempen inte har nått med saken å göra.. då hoppar ja kanske över å koppla in den.. tror kanske era som drar mindre är bättre skötta eller liknande??

ska fortsätta jakten på lägre soppaförbrukning.. mina bromsar bak är också dåliga.. även stiften kan behövas ses över.. nå mer man kanske borde byta??

//Salis
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Blir ni mycket less på coolant level så ta lös kontakten och jorda skiten.. då är den tyst forever :)
hehe okey, mitt problem e ju inte att den sitter där utan att den inte är inkopplad.. om ja får den å funka e d ju bara bra.. så man blir uppmärksammad om den skulle få för sig å börja läcka eller liknande..
dvs coolant level low..

//Salis
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
min är servad enligt boken till 20 000mil, ska lämna in den på årsservice snart, 20500 har min gått
hehe okey, d låter bra =) tror inte min är lika trevligt skött.. lite mer sliten =) men nu är soppaproblemet "okey", nu har jag problem med en smällande bakvagn istället =(

//Salis
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
vad var fel då? eller menar du att du nöjer dig
vet inte vad som var fel, men bytte soppafiltret innan jag gjorde min första mätning och kan ha varit så att bilen gick för fett då den trodde den behövde mer soppa än vad den igentligen gjorde så den drog med soppa..

Men vet att mina bromsar ligger på bak så d ska väll åtgärdas när jag hinner.. men nu ska ja riva bakvagn då den sagt upp sig.. =(

//Salis
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Har du kollat lamdasonden, kan vara så att den spökar och då drar bilen mer soppa eller mindre. I mitt fall så var det det första och då drog den ca 1,6 l/mil.
Nää den har jag faktiskt inte kollat.
Är det bara en sladd med en givare som man byter då, den som går ner i mitten av avgassystemet typ..?

//Salis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.