|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder skall jag alltså byta samtliga stötdämparna på min 523iA nu..... har haft en enorm beslutsångest sista tiden och kan inte ta ett beslut då jag inte har någon erfarenhet av skillnaden på dessa två. Så jag vänder mig främst till alla er som bytt till någon av dessa och kan ge mig råd och tips. Jag vill ha lite bättre väghållning än vad jag har idag men vill inte tumma på komforten. De alternativ jag kikat på är BILSTEIN B4 (VNE-B107-fram) (BNE-6734-bak) SACHS Supertouring (556832-fram) (170855-bak) Har även tittat på både B12 BTS komplett kitt från Bilstein och Perfomance Kitt från Sachs men är rädd för att den skall bli för stötig med dessa kitten? Plus att det skilljer ca 4000:- mellan dessa kit och de tidigare förslagen. PLUS att jag aldrig kör bana eller särskilt extremt tycker jag kanske det till att vara overkill men kan ju ha fel? Hoppas att någon här har bytt och vill dela med sig av sina erfarenheter :) B M W | |
|
Någon måste väl ha bytt ut sina orginaldämpare mot några eftermarknads grejer? Ge mig några tips på något annat än original? B M W |
|
|
Både Bilstein och Sachs är enligt min uppfattning bra märken. Jag skulle gå på magkänslan, såvida det inte var någon större prisskillnad. //Devva |
|
|
Varken SACHS Performance kit eller Bilstein B12 är några banåkarprodukter (möjligtvis Bilstein dämparna), alldeles för mjuka fjädrar (likt 99% av alla kit marknadsförda mot gatåkare). Jag kör B12 kittet på min bruksis och är helnöjd, lagom vägkänsla och väl avvägd komfort. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Jag ska montera Sachs Performance på min 523 om ca. 1 vecka. Jag kan återkomma när jag har utvärderat dessa. |
|
|
Jag har monterat Sachs Performance på både 530 och 328 och är SKITNÖJD! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Kanske kan vara intressant för någon: Mitt Bilstein B12 kit har fjädrar med "hårdheten": 25Nm/mm fram och 50Nm/mm bak, en banåkar bil ligger oftast kring det tredubbla eller mer, racebilar ännu mer. B12 kittet har ungefär dubbelt så hårda fjädrar som original M-Technic. Vanliga "sänksatser" brukar vara lika mjuka eller kanske en fjärdedel hårdare än standard. Tilläggas skall att komforten bestäms i högre grad av stötdämparen än av hur hårda fjädrar man har. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| Jag hade stora M-paketet original på min bil och bytte efter knappa 20 000 mil till Bilstein B8 Sprint och en fjädersats från H&R. Bytte även samtliga bussningar till Powerflexbussningar och är mer än nöjd, väghållningen är helt underbar. | |
|
Både Sachs och Bilstein är produkter med absolut toppkvalité - valet är mest en smaksak. BMW originalmonterar Sachs/Boge, därför hade jag valt dem. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.