AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.662

Råd för köp av 540!

Ro
6
Robban.W
328i -99
Hejsan!!
Jag går i bilköpar tankar och har "siktat" in mig på en BMW 540i.
Känner att jag har dålig koll på vad man ska kunna förvänta sig att få tag i vad gåller priset 100000:- ?
Finns det några fel och brister som man kan förvänta sig ska vara utgärdade genom goodwill o dylikt?
Alla svar samt information uppskattas!!

MVH Robban
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En bra start är ju att läsa detta Länk om du inte gjort det.

Det viktigaste när det gäller att hitta en fin 540 är att ha tålamod och verkligen kolla upp objektens historik. Många av dessa bilar rullar många mil sina första år och då slitaget knappt märks är de tacksamma att skruva tillbaks mätaren på, ofta i samband med att de importeras till Sverige.

I övrigt är det en underbar bil och en trevlig kombination av sport och komfort. Kostar några kronor mer att äga än en 528/530 men det är det värt.

___
//Ulf
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
Kolla efter rost innanför tanklocket och ovanför nummerskylten på bakluckan.Kontrollera alla elektriska mojänger i bilen så att dom fungerar,bara det är väl en timmes jobb..Lyssna noga på motorn efter oljud( från kamkedjan tex).Fukt bakom förarstolen tyder på läkage från bakdörren.Stenskott verkar vanligt på motorhuven och fronten på E39.Luftstyrningarna kan vara pajj(plastbitar som sitter framför framhjulen som styr in luft till bromsarna) , inte dyra att köpa nya men det är lite pill att byta.
Finns säkert mer men det var allt jag kommer på för tillfället...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Drar väl mitt vanliga "Se upp med kylaren och expansionskärlet" Vi är ganska många som fått se "det stora molnet" när övre slanfägstet gått av.

Kan bara lyckönska dej i valet av en underbar bil:-) Har haft min över 1 år nu och jag bara myser fortfarande varje dag:-)

Mvh
Göran

Min bil
Länk
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Skickade en PoerPost till dig Robban.W.
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Rost kan ju finnas lite varstans på dessa bilar beroende på årsmodell, dörrar, huv framkant, inne i tanklock, runt bagageluckans nedre kant. Är det steptronic så kör den ordentligt så du känner hur den växlar.

Jag köpte min för två månader sen, manuell 6vxl 4,4 och är jättenöjd, går väldigt snålt med tanke på motorstyrkan.

Länk

I juni köpte jag en 98:ans 540iAT med utmärkt och verifierad historik, nyutförd service hos Sjölin och Hagström, nygjord besiktning, ok utrustningsnivå (drag, skinn, sport-/elstolar, elratt, professional stereo etc, ej navi/telefon) 22000 mil (oooo så långt) för 75000:-. Vet inte om det var särskilt billigt eller dyrt, men jag är nöjd och än så länge bara två fel på bilen som fanns när jag köpte den, nämligen knarrande krängningshämmare + ngt huggande backväxel när motorn är kall.

Mvh
Mikael
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
540 är en underbar bil!

Har som några av dom andra haft problem med kylaren jag med, och även att det hugger lite från backväxeln när den är kall. Gav 89.000:- för min bil haft den drygt ett år och den har varit en underbar dröm i alla avseenden.

Leta hellre längre än snabbt och kontrollera bilen ordentligt, så trot jag att du utan problem kan hitta en 540 för 100000:- eller lägre...

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
le
224
leifeugen
540IA -02
Hur mycket är de körda när man kan tänka sig bekymmer med kylaren?
Eller beror det på hur den är körd eller är det förhållanden här i Norden?
Vet inget om när kylarbekymmer (min är bytt för några tusen mil sedan) uppenbarar sig, men oljepumpsbultar tycks vara ett problem (mina är kontrollerade och åtdragna) när bilarna har gått långt. Det finns rätt mycket infrmation på forumet angående dem. Vidare håller inte växellådsoljans kvalitet livslängden ut och bör bytas med jämna intervall (min är bytt två gånger).

Mvh
Mikael
nybeemer
Köpte 540iat -99 för en vecka sen privat för 80 000. Bilen har rullat nästan 20000 men dokumentation saknas så det kan vara mera men bil och motor är i bra skick. Felen på bilen är en liten buckla, en rostfläck stor som en krona. CD-växlaren har skiva fastnat i och skiva till navigatorn saknas. Tycker personligen att drt omotiverat stor priskillnad på väldokumenterade svensksålda och import bilar. Känns bilen ok vid rejäl provkörning slå till. Pengarna du spar räcker till många reparationer och den dag du skall sälja kommer du i kronor förlorat mindre än den som betalar 40000 mer för en svensåld hos en handlare.
Frågan är bara vad fan ska man ha för bil nästa gång man byter för att överträffa 540in.

Det är häftigt att tanka
nybeemer: Vad gäller Touring: 545 eller 550 förstås! ;)
Annars tror jag mig ha läst att det på sikt kommer en M5 Touring.
Fast man kanske borde köpa en budgetkombi för transport och satsa på 750 för färder.

Mvh
Mikael
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Min bil har gått 22500 mil nu. Jag ställde av min bil för vintern, sen på våren så ick jag mina problem med kylaren, Var ju väldigt kallt och jag är övertygad om att den inte hade rätt mängd glykol. Bilen var nyservad hos aukt verkstad i förra ägarens namn prescis när jag köpte den. Så jag var dum och kollade inte det när jag ställde av bilen.
Jag är rätt säker på att det var felet.
Kylaren har några känsliga punkter. Precis in till kylaren så r sitter slangen på 5-6 cm plast, och när den blir gammal så är det lätt att den går sönder, i och med höga påfrestningar. Sen är det själva behållaren som är lite känslig.

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
tänkte ställa frågan här då den berör 540 e39 o jag tänkte skippa att starta en ny tråd.
Antal Hk i en 540 ska vara 286 men vad är maxvrid i en sånn pärla?
Samt hur mycket effekt kan man tänkas få från en chipad 540 med ferrita avgasystem o ett insatsfilter från KN ??
Enligt en PDF-fil jag hittat någonstans på nätet, 540i Limousine, touring, X5 4.4i:
440Nm vid 3600 varv.
210 kW vid 5300 varv

Kan jämföras med 330i, 330i, 330xi Limousine, touring 330Ci Coupé, Cabrio, Z3 roadster 3.0i, Z3 coupé 3.0, 530i Limousine, touring:
300 Nm vid 3500 varv
170 kW vid 5900 varv

Eller med 325i, 325xi Limousine, touring, 325Ci Coupé, Cabrio, 325ti compact, 525i
Limousine, touring.
245 Nm vid 3500 varv
141 kW vid 6000 varv

Mvh
Mikael
Visa användare
183
lier
320ia -94
Forry!!
Jag känner igen det där med expansionskärlet och slangen den gick av när jag försovit mig en morgon och hade lite mer bråttomt än vanligt.. Som tur va så var det ingen jättekostnad.
Skulle vilja tillägga att man skall kolla oljepumpen så att den är bytt, kolla växellådan noga (svindyrt att renovera) Kolla kattarna om bilen gått långt (också dyrt att byta) Kolla framvagnen (BMW med tyngre motorer verkar ha problem med en något för svag framvagn) Blir ofta vibrationer kring 90-110 på 540 os.v.
Lagren till AC-kompressorn håller ca 17000 mil sen behöver dom bytas.
Annars är 540 en underbar bil.
HAr tyvärr sålt min eftersom den kom till den punkten där det börjar bli dyrt att underhålla. Mycket som behövde bytas. Man får ju tyvärr aldrig tillbaka dom pengarna man lägger ner på bilen.

Bmw är rätt okey!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.