AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.331

Bilbarnstol fram eller bak?

Nu har även jag blivit så pass vuxen att det är dags att kolla på babysaker :-)

Vad gäller bilbarnstolar så har jag läst i ett antal trådar om placeringar men vad gäller egentligen?

Var på babyland igår och pratade med en kille som i mångt och mycket verkade vara duktig vad gäller bilbarnstolar. Hans rekommendation var att barnet ABSOLUT skulle vara i framstolen (bakåtvänd) men jag har hört många som säger att baksätet är rätta platsen.. Om man nu ser till att i början skall man hålla mer uppsikt över barnet så hamnar den i framsätet... skall man sen flytta barnet bak så att den skall vänja sig vid att inte mamma och pappa kan serva hela tiden?

Frågorna baserar sig förstås på att en stol för framsätet kanske tar för mycket plats i baksätet.. T ex Freeway vs. Duoflex

Om barnet nu kommer att resa fram så måste jag ju koppla bort airbag etc innan förstås.

Ge mig tankar, erfarenheter..
//
Ha en fin, GMY
T
Frågan är förstås allmän, men den gäller i synnerhet 530´n..

Babyland killen var övertygad om framsätes placeringen av en enkel anledning.. Det var det stället där ytan framför barnstolen var fast, inte en rörlig del som ett framsäte.. plus att han har bättre koll på barnet förstås..
Jag fördrar att ha bilbarnstolen i baksätet. När man kör bil ska man inte hålla på och sätta dit nappar och annat. Det finns speglar som går att montera så att man får uppsikt över barnet.

/Anders
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Håller med, min 2-åring har suttit bak hela tiden, och det har fungerar utmärkt. Bättre det än att vara tvungen till mer eller mindre omfattande ombyggnationer av passagerarairbag. Sedan är det faktiskt trevligt att ha tanten bredvid, så man har någon att prata med.

Självklart kan det vara trevligt med uppsyn, men jag håller med i det ovanstående att om man ska köra bil så ska man köra, inte gulla med lilltjejen. Dessutom så trivs hon jättebra bak, det är faktiskt lugnare när hon sitter ensam än när någon av oss sitter bak med henne. Och vi har åkt massor med mil med henne bak, bla 100 mil på en dag och 250 mil på 3 dagar i somras.

Hela världen har väl alltid barnen bak, åtminstone så har jag inte sett någon baby i framstolen varken i USA eller Europa. Det måste ju vara säkrare att ha ytterligare 1 meters deformationszon än vid framstolsmontering.

Vi har en Britax Freeway, och den är faktiskt mycket enkel att montera, och hon sitter jättebra i den. Vi har en större variant i X5-an också med stödben och alles, men den är faktiskt lite väl stor och omständig.

mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Argumenten för och emot finns ju för båda placeringarna men jag har valt att ha lillgrabben fram i båda våra bilar och stolarna vi har är Duoflex. Dessa går även att montera i baksätet men då dom är stora så inkräktar det rejält på komforten för framsätespassageraren. Vill man montera bak så bör man titta på andra modeller t ex Britax Freeway.

Vi har då och då kört med stolen bak och jag tycker det är smidigare att ha honom fram samt att han trivs bättre där men om man aldrig "presenterar" dom för framsätesmontering så är det såklart en annan sak ;)

Att titta på hur dom gör i andra länder är inget jag rekomenderar då barnsäkerheten i väldigt många länder är väldigt låg. Det går nog inte att komma runt att vi är ganska långt fram här hemma när det gäller säkerheten i bilen (bortsett mobiltelefonanvändande i bilen ;). I många europeiska länder är ju bältesanvändandet lågt generellt och barn sitter ofta helt löst i bilen. Har dom barnstolar så är dom lika ofta framåtvända som bakåtvända trots att det inte krävs någon större intelligens för att förstå nyttan med att åka bakåtvänt för ett mindre barn.

___
//Ulf
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Har haft mina bakåtvända i baksätet. Jag hängde upp en liten spegel från Biltema i lastnätet för att se när de sov osv. Numera är de 4o6 och sitter framåtvänta i baksätet.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bak känns ju rent spontan som ett säkrare alternativ eftersom risken att själv orsaka en olycka minskar.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ragemannen
alltid bak

BMWholic
Tack för alla svaren, har en hum om hur jag skall lägga upp argumentationen hemma.

Ha en fin och GMY
//
T
Diva
Skumt att han säger på BAbyland att den ska vara fram.Det måste vara nån ny snubbe i såfall för dom har alltid sagt bak.
Det är faktiskt ganska enkelt
Har du airbag fram så ska bilen sita bak.
Även om du stänger av airbagen komer den utlösas vid kraftig smäll.
Detta säger dom på BMW.Har frågat.
Försäkringsbolagen säger bak.
Oftast när det gäller krock så smäller man ju fram då är det längre avstånd till baksätet.

Jag har haft båda ungarna fram. Mest för att lättare ha koll på dom när dom börjar kräkas och tappar napp m m. Men jag tror det beror mycket på om man åker själv med dom eller om man är två vuxna i bilen. Är man själv så kan jag varmt rekommendera att ha dom i framsätet, men då i en bra barnstol. Bra kvalitet och godkänd. Dock så kräver ju detta att man kopplar ur airbagen. Även sidoairbag i de fall sådant finns måste kopplas ur.

Åker man två så är det absolut smidigast att ha stolen där bak. Då kan man koncentrera sig enbart på körningen och släppa allt annat.

Ett tips är att köpa en stol som är lätt att flytta mellan fram och baksäte. Då kan man lättare situationsanpassa placeringen. Vi gjorde så och det har vi inte ångrat. Dock så blir det lite remmar m m som ligger på golvet. Dom tar man inte bort efter man har ställt in dom :-) Så köp med extra remmar om ni beslutar er för att flytta stolen. Med den stol vi har så tar det ca 30 sekunder att flytta från framsäte till baksäte när alla remmar är justerade.

Lycka till!
Grober
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Har alltid haft barnstolen i bak, såg en bil med barnstolen i fram som gått ihop med en älg ingen rolig syn, torde vara nästan lika farligt om man kör ihop med ett rådjur el.dyl. så därför ingen stol fram.
Ni
37
Nillelana
528 touring -98
För dom som inte vet så är det så att det är lag att barnet ska sitta bakåtvänt upp till 3års ålder. När det gäller plats är det bäst att sitta fram för det är där bilen är krockskyddad som bäst.

"BMW forever"
Säkrast fram är inte så självklart om man läser detta: Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Våran son fått sitta bak sedan han var nyfödd. Och då hade vi en e34 utan fram airbag på passagerarsidan. Man har läst ofta att man blir mycket sämre förare om man har barn fram. Och det faktiskt fungerar att ha dem där bak.
Har nog aldrig haft några problem med sonen även om jag var själv med honom. Oftast somnade han. Sen som anders 129 säger så finns det speglar om man vill ha lite kontakt med barnet.

MvH Bmw 4-ever
Jag skulle nog sätta BMW-verkstan på att både koppla ur arbagen samt ta ut krut-ampullen om min lille (4mån) ska åka framsäte!

Mvh Stefan
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Har oxå alltid haft mina 2 bak och för oss har det fungerat kanon !

Tror precis som Svärre att om man har oturen att "fronta" en älg med bilen
så är det nog ingen höjdare att ha ett barn i framstolen.

Just nu har vi en nybliven 3-åring och en 1,5 åring bakåtvänt där bak i en
Brio (vet ej namnet) bakom förarstolen och en Akta duo Cosmic bakom passagerarstolen. Utrymmet i passagerarstolen är lagom för mig som är 180cm men i förarstolen hade jag nog önskat mig några cm till.

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.