|
|
|
|---|---|
|
Hej expertpanelen! Vad har hänt med min bil? Skulle starta den som vanligt och vrider om nyckeln. "tick, tick, tick" är det enda som hörs. Som om batteriet var urladdat, vilket jag vet att det inte är. Lyset blinkar i takt med tickandet och i övrigt är bilen helt död. Någon som kan tipsa mig om möjliga orsaker innan jag kontaktar svindyra BMW-verkstaden för hjälp? | |
|
Att ljuset blinkar indikerar att batterispänningen är för låg. Alternativt dålig kontakt i kabelskor eller batteripoler. Har du provat med ett annat batteri? /Anders |
|
|
Troligen batteriet, de kan lägga av tvärt. Det kan evnetuellt vara någon lampa som varit på, så prova att försöka ladda det först. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Med 99%-ig säkerhet är det startbatteriet som är dåligt. Det är många liknande trådar i detta forum varje höst när temperaturen börjar sjunka lite... Har du tur räcker det med en ordentlig uppladdning, men det är inte otroligt att batteriet har gjort sitt om det är originalbatteriet från när bilen tillverkades. Börja med att ladda batteriet minst ett dygn med en bra batteriladdare, då märker du om batteriet tar laddningen eller inte. Kolla också att det bubblar i alla celler vid laddningen, om t ex en cell inte bubblar är den nog "död" pga kortslutning av slagg på botten. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ni tippar båda att det har något med batteriet att göra. Hmm....jag har ju kört bilen dagligen utan några somhelst problem att starta den. Kan verkligen batteriet gå sönder utan vidare sådär? Jag har haft ungefär 7-8 bilar och det har aldrig hänt tidigare. Sitter batteriet förresten under baksätet på 330 E46? Har aldrig haft anledning att veta det tidigare : ) |
|
|
Ja, som både Johan och jag skriver är det vanligt att batterier ”tvärdör”, speciellt när det blir kallare. Batteriet sitter i bagagen nere till höger, du får lyfta på lite kåpor. Det finns en pluspol i motorrummet att koppla laddare och startkablar på. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tackar för svaren. Ska prova att kabla igång den någongång på lunchen här sedan då, så får vi se om det ändå är batteriet. |
|
|
Ta en multimeter, ett friskt batteri ligger på ca 12,6V med motorn av. Anledningen till att den tickar är för att den försöker inte ens dra runt startmotorn då spänningen är för låg. Detta är för att skydda startmotorn och dess solenoid. Om batteriet inte är bytt sen bilen var ny så är de hög tid nu. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Samma sak hände mig i våras och det var precis som skrivs i tråden, ett dåligt laddat batteri som var felet. Startade perfekt dagen innan, för att vara stendött morgonen efter. Full laddning i ett dygn och problemet borta.... |
|
|
batteriet så gott som säkert.. jag körde min förra 328 till macken och tankade.. sen när jag skulle därifrån tickade det bara och det va batteriet som tvärdött. har även hänt på M3an men då hade jag turen att va hemma. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Börja med att åka till någon liten verstad och låna en syratestare så får du svart på vitt på en gång om det är någon cell som är trasig. Slipper du sitta och vänta en massa. Och jag instämmer i kören att detta kan hända. Har hänt två ggr för mig. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Inte ens syraviktsmätare är idiotsäker i dessa fall! Jag hade ett batteri som fick kortslutning i en cell och det skedde hux flux. Bilen hade gått en långresa på typ 55 mil utan problem, men när jag skulle starta på garageuppfarten efter någon timma klickade bara startmotorn. Laddade upp batteriet och då bubblade inte alla cellerna. Voltmätare och syraviktsmätare indikerade inget konstigt. Först när jag kopplade in en belastningsmätare på batteriet fick man "mysko" värden... Efter en investering i ett nytt batteri gick bilen som vanligt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fungerar helljuset, så borde startmotorn fungera. | |
|
LME, det finns ingen funktionell koppling mellan de funktionerna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
LME: Om du tittar på vad som händer nästa gång du startar din bil så skall du se att i princip alla strömslukare stängs ner i startögonblicket. Att starta 2 xenonljus eller 2 H7 lampor i förhållande till att dra runt en startmotor som drar runt på 6 st cylindrar med hög kompression är inte på något sätt likvärdigt jobbigt för ditt 12V batteri. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Johan B: Jo förvisso men visar syramätaren att någon cell är trasig så är det bara att köpa ett nytt batteri. Kan vara svårt att se om alla celler bubblar vid laddning, och är bara en cell en aning trasig kan bilen orka starta ändå efter en laddning. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Nu har jag bilen här i garaget i tryggt förvar igen efter att ha kablat igång den. Startade direkt och utan problem : ) Vad som dragit ur batteriet har jag inte den blekaste aning om, men bra tryck i stereon, korta körsträckor, klimatorn, och elhissar i kombination kanske har bidragit, om nu inte batteriet i sig är trasigt. Tack för tipsen iallafall! |
|
|
Om man bara kör korta sträckor typ 10-15 min stadskörning så har generatorn svårt att återställa laddningen till samma nivå som vid start detta innebör att batteriet mycket sakta dras ut, detta i kombination med BMW's skyddskretsar enligt ovan gör att syptomen kan komma väldigt plötsligt. Kolla om det hjälper att ladda, d.v.s det tar ett par timmar innan batteriet blir fullt blir det fullladdat väldigt snabbt kan man nog misstänka att batteriet gjort sitt. |
|
|
Har nu varit och bytt batteriet. Enligt diagnostikverktyg var en cell ur funktion. Ett 70 Ampere för 890 kronor, vilket var billigt med tanke på att Varta tillverkar dem. På tre andra ställen i stan här ville de ha mellan 1150 och 1400. 70 Ampere är BMW´s original på 330 av den här årsmodellen. Två gånger under själva batteribytet utbrast mekanikern som bytte det: "det var en jäkligt fin bil", vilket måste tyda på en oerhörd kompetens ; ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.