|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Apropå tråden om BMW:s bästa motor genom tiderna (där många röstat på M30, yippie!): Vilken motor anser ni är BMW:s _sämsta_ genom tiderna? Själv röstar jag, som 'stolt' innehavare av ett exemplar, på M40. Trist i karaktären, dålig hållbarhet/slitstyrka, stort underhållsbehov och inte ens särskilt soppasnål. /// Gunnar E. | |
| M40. | |
|
M40 är nog inte ett helt fel val som "etta" på en sådan lista.. Som "god tvåa" så måste jag nog skriva M20B20,trist effektkurva,kamrem(också) som jag personligen tycker är ett j-la påfund ,soppadryg i förhållande till vad man får tillbaks s.a.s.(allt relativt naturligtvis) + allmänt jobbig motor att leva med(iaf i då 520i E34 karossen),dock iofs bättre driftsäkerhet än M40 motorn normalt sett.. Mvh Janne. |
|
|
M20B20 trist även i E28, storebror M20B25 var däremot underbar i E34 festligt med så stor skillnad på en i grunden likadan motor. Mvh Stephan |
|
| m40, tveklöst. | |
| Jag försöker hitta en lite annorlunda och lustig infallsvinkel... Men det går inte... Det får bli M40 för det finns ingen annan... Helt enkelt. Man borde tvinga konstruktören att äta kammremsspagetti med grilljerad kamaxel. | |
|
Hur definierar du bäst, handlar det om kvalité utan att servicen är den som är orsaken till livslängd påstår jag att M50 är en av de bättre och M40 en av de sämre. Karaktär så säger jag att S38an är en mycket trevlig motor och den tråkigaste är M10. Ekomomiskt säger jag att M10 är den bästa och M30 den sämsta. Faktiskt säger jag inte S38 här då jag har haft 535er som dragit mer bensin. |
|
|
M40 är sämst utan någon som helst tvekan. Det ENDA positiva med den motorn är att den har ett förhållandevis trevligt drag i mellanregistret. I övrigt är den fullkomligt värdelös med BMW-mått. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Håller med om M40... Jag har två BMW, en med M73 och en med M40 Snacka om att ha varsin ände på skalan ;) Enda bra jag kan säga om min M40 (1,6) är ju att den är ganska snål. Har kört på 0.68 som bäst. Better_Make_Way |
|
|
M70 och M40 är båda lovande kandidater till titeln BMWs sämsta motor i M-serien (standardmotorer). Men jag skulle nog inte kalla någon av motorerna för dålig. M40 är en riktig arbetshäst och den är både mycket snål och mycket stark för att vara den ålder, volym och konfiguration som den är. Visst finns det problem med toppen, men sköts en M40 motor rätt så håller även den riktigt länge, känner en person (bmw_mekaniker) som köpte en 318i med M40 motor och som äger den än idag, ca 30 000 mil senare, hörs inte minsta missljud från motorn. Även M70ins problem med dess avgasvärden är till en stor del orsakade av slarv med inkörning och misskött service. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Tråden borde heta, "Vilken är BMW's tråkigaste motor". | |
| Nu kom jag på vilken som är BMW:s sämta motor, det är den som brukar kärvar i elhissarna. ;) | |
|
Jag körde min M40 i nästan 30000 mil med originalkam utan knack. Då hände havererade något lägre ner i motorn (kolvbult tror jag) vilket dock känndes rätt OK efter det miltalet och 18 år. Karaktären på M40 var dock betydligt trevligare än den som är i 316 1.9 som fick bli ersättare. Det är den tråkigaste BMW-motorn jag har kört. Fast den är grymt ekonomisk och bra vardagsanvänbarhet. M10 och M20B20 ligger dåligt till till om man med räknar sämst på vardagskörning. Orkeslösa och törstiga, förutom lite skoj ovanför 4500 varv. |
|
| Mats: Jag förmodar du syftar på M43 motorn som jag också har i min 318i. Jag tycker det är en mycket trevlig motor, pigg, smidig, tyst och snål. Jag har erfarenhet av M10, M40 och M20. Alla dessa motorer har ju svagheter som också påpekats här. På M43 har jag inte hittat några nackdelar. | |
|
PowerMac: Jag tror att cupéfläktsmotorn slår elhissmotorn i dålighet :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jörgen, Som jag skrev fungerar M43 motorn kanon som "bruksmotor", mycket bensinsnål, bra bottendrag (i förhållande till motorstorleken). Går lungt och fint även i höga hastigheter. Vad kan man mer begära av en BMW? Jo, "gasarglädje"! Och den är obefintlig, åtminstonde på 1.9 l/105 hk. /Mats |
|
|
PowerMac och J.Dredd : Helt klart så är den sämsta motorn spjällhus motorerna på M70! =D |
|
|
spolarmotorn i e30 funkar den nånsin? om den gör det så har den lika högt tryck som ett afrikanskt hockeylag i VM mot kanadas målvakt Länk |
|
|
He,he..kul vändning ;) Listar fortfarande M40 som sämst trots detta :)) Jag har visst 63 motorer i min 735:a :),ingen har havererat hitintills(efter dryga 18år och 30000+mil..kvalité :) Mvh Janne. |
|
|
M40 och M42 utan tvekan! Keep Your Distance! |
|
| Tråkigast är utan tvekan nya 1,6 liters fyran som sitter i t.ex. 116... ett mer brutalt sömnpiller får man leta efter, mer "riv" i gamla M43 1,6. I mitt tycke då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.