AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.093

Behöver tips vid installation av Defalarm i E34!

Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hej, har köpt mig en defa 821-xg som ska kopplas in i min e34 touring -96.
Någon som har några tips om tex nån punkt för dörrkontakter, startspärr, c-låsstyrning tex??
Alla tips är mycket välkomna!

Mvh Robert
Har tyvärr ingen installationsmanual för detta larm. Du måste få tag på en sån alternativt överlåta åt larminstallatör, det är alldeles för mycket detaljer och kopplingspunkter som måste bli absolut rätt. I annat fall får du problem med falsklarm eller utebliven funktion på både larm och startkrets, tro mig.

FP
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hej, ingen som har nåt svar?

Vars kopplar jag in på dörrkontakterna?

Kan jag använda bilens original bakluckekontakt, lr blir det tjuvström då?

Mvh Robert
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Håller med Folke, Känner du dig det minsta osäker när det gäller larminstallation så överlåt det till en larminstallatör.
Jag har själv jobbat med installation av larm för 10-15 år sedan & fick under den tiden se alldeles för många "jag har gjort det aldeles själv" installationer.
I dag är dessutom både larm & bilar så pass avancerade att det kan kosta betydlig mycket mer om man inte vet vad man gör.
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hej, då mitt dagliga arbete är svagströmselektriker så är jag inte så orolig.
Visst jag kan följa trådar å mäta å hålla på, tänkte bara spara lite tid å slippa riva så mycke inredning.

Mvh Robert
Tyvärr har jag inget om fysisk placering av de olika delarna men schema och kabelfärger osv kan du hitta här. Visserligen inte exakt samma modell men det allra mesta stämmer säkert
Länk

FP
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Defa har inkopplingsscheman för de flesta bilarna, Men jag är osäker på om dom släpper uppgifterna till andra än defa återförsäljare & montörer.
Ring & prata snällt!
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hej, har pratat med en tekniker på Kgk, men dom har inga scheman till e34.
Det skulle vara bekvämt att få veta fysisk placering. C-lås styrningen ska jag också ta i tu med nån dag.

Mvh Robert
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Har pratat med Kgk idag igen, och efter lite övertalning så har jag nu fått uppgifterna till dörrkontakterna och c-låset :) .

Framdörrarna är varsin krets medans bakdörrarna är samma.
Larmet har ju bara 2 ingångar för dörrkontakter, och dörrarna behöver ju 3 ingångar. Vad händer om man lägger ihop framdörrarna, påverkar det endast innerbelysningen lr?

Mvh Robert
Man bör inte lägga ihop dessa, man sätter dioder på varje krets osv. Detta bör finnas i dokumentation för larmets installation.

FP
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Aha, jag sätter alltså en diod per framdörrskrets mot kabeln från larmet?
För att jorden bara ska gå mot larmet och inte in i andra dörrkretsen?

Funderar annars på att göra en latmask å skippa huvkontakten å använda den ingången till den ena dörren.

Har kopplat ihop allt övrigt, bara framdörrarna kvar.

Mvh Robert
Jepp, det är riktigt. Fördel med att koppla in så många ingångar som möjligt är att många larm kan ge status via blinkdiod osv vid larm/falsklarm osv så man vet vad som var orsaken efteråt. Nu är jag inte så bekant med just detta Defalarm men hos t.ex CarGard finns förutom statusdiod ett minne för historik i larmenheten som kan läsas av i efterhand. Bra vid t.ex återkommande falsklarm osv.

FP
Be
59
Benz 190 2.3-16v
520d X-Drive 2014
Hej, kan jag använda en vanlig likriktardiod? (IN4007G)

Mvh Robert
Visst, dessa funkar utmärkt till denna applikation.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.