AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.376

Byta från automat till manuell låda på E39? Går det?

En 523 IA steptronic.. -97
Hur mkt jobb och vad kommer behöva bytas/monteras runtomkring för att montera i en manuell låda i denna bil???
Är det ens värt att fundera på?

HP
E30 Beemah
allt går... men svepen och längd på drivlina e inte samma

E30 Beemah
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr har SBP synpunkter på ett sånt byte.

///MVH Hasso
Länk
Hasso : Jaså, Vad är det som inte är okej enligt dom? Det går ju på många andra bilar.... Räcker inte en regbesiktning?

HP
E30 Beemah
det ska räcka med en ny reg besiktning

E30 Beemah
Paap Reeder
... jo det räcker med en ny regbes men till den måste du visa upp ett intyg från BMW att avgasvärdena är godkända med denna ändring.
Ett sådant intyg får du inte från BMW i a f och då får du köra ett eget race med att ta fram avgascertifikatet. Kostar minst 10 lök.

En 97:a är väl s.k "helbilsgodkänd" vilket innebär att du får "byta fabrikat på tändstiften samt att ändra lufttryck i däcken". Allt annat "faller under åtal"

MVH /// Paap R

Visa användare
9
belzeb
520i -89
Bara av ren nyfikenhet, varför skulle du vilja byta en steptronic låda till manuell?

Är den såpass problematisk och nu trasig och du hittat en billig manuell? Eller är det så att du inte har något annat att göra med din fritid, eller är det något annat?

Jag menar, om allt fungerar som det ska, så verkar ju en försäljning av bilen och därefter inköp av en annan mycket bättre och snabbare val.

Belzeb:
1 autolådan är trasig, måste troligen bytas
2 Jag har för mkt fritid
3 en polare har en manuel låda liggandes
4 Jag har länge tänkt byta bilen till en med manuell låda o större motor men olika saker har kommit ivägen!

Fö ringde ja bilprovningen o dom snacka om detta intyck också ,, Kanske är så att det ej är värt besväret!

HP
E30 Beemah
byt till man och se om SBP sägernått vid bes,,, jag gjorde detta ingrepp på min gamla volvo 240 och dom brydde sig inte om att jag bytt til man låda :) i värstafall så får du ju byta till en autmatlåda efter bes,,, jag tycker det är 50-50 lycka till

E30 Beemah
Beemah: En volvo 240 här ej helbilsgodkänd så den får man byta mellan auto o man hur man hellst vill utan att SBP kan säga något alls!

Bmw E 39 är helbilsgodkänd o andra regler gäller för den, så därför ä de lite mer krångel har ja nu fått reda på ..

rent tekniskt är de inte alltför svårt

HP
E30 Beemah
ja det e korrekt tänkte ju inte på det ja ursäkta sensonic,,,men vill du ha hjälp med intyget så kan jag ordna fram papper på det,,, har kontakter i malmö på ett ställe,,,

E30 Beemah
E30 Beemah, Om du har en kontakt hos generalagenten så är det intressant. Har inte bestämt mig för vilken lösning ja ska gå på än..

HP
E30 Beemah
jupp =) hmm bestäm dig så får vi la prata vidare om det,, annars så e det ju bara att byta papper på den,,, har du en E39 523 ia -1997?

E30 Beemah
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
"4 Jag har länge tänkt byta bilen till en med manuell låda o större motor men olika saker har kommit ivägen!"

Sälj och köp en bil med dom egenskaperna? =)

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.