AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.379

Startmotorn startar själv när jag stänger av bilen!

Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Hejhoppla!

Har ett litet konstigt fel på min 316i -94. Har inte hittat någon med liknande problem...Men ibland när jag stänger av bilen...så startar startmotorn och går några sekunder fast tändningen är i läge noll...???

Vad kan det vara för orsak till detta symtom...någon som vet?

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Ci
531
CiM
325ciM-04
kortslutning kanske? fråga mig inte var.
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Jo troligtvis kan väl felorsaken sitta i tändningslåset...och där med hjälp av någon slags kortis kunna påverka startmotorn i sin tur...

...har svårt att tänka mig att så många andra orsaker kan påverka startmotorn så att den slår till?

...Men kanske kan något relä eller dylikt i elsystemet spöka precis när bilen stängs av...så att startmotorn drar???

...Som sagt det verkar vara ett litet udda och annorlunda problem!? =(

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har du larm på bilen?
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Tjaa du...

Vet inte riktigt men jag tror det!???? kollade lite snabbt i instruktionsboken förut och såg att man har någon pryl vid knapparna framför växelspaken om man har original larm... troligtvis kanske någon lysdiod!???
Och jag såg att det sitter en brytare under huven...möjligtvis till larmet!?
Hur som helst så har larmet aldrig dragit igång/aktiverats under tiden jag ägt bilen...(om jag nu har något larm...?)

Har iallafall en nyckel med två knappar på...Och jag fixade så att c-låset fungerar att öppnas med dessa idag. Men bagageluckan måste dock fortfarande öppnas med nyckeln...det är väl nått knas med det låset... =(

Har inte hunnit med att ägna någon större tid med att lära känna bilen och dess finesser ännu... =/

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tycker att CiM:s inlägg förklarar allt... ;-)

När jag bytte startmotor på min bil hade den 3 poler,
Jord, 12V och en sladd (från tändningen) som gör att solenoiden slog över och slöt kontakten mellan de övriga 2 polerna.

Sålänge du inte har spänning i sladden från tändningen, så är strömkretsen till startmotorn bruten = starmotorn kan inte gå. Att starmotorn går beror därför på att du får späning i sladden från tändningen.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Jo... CiM slog liksom spiken i kistan... =p

Mest troligt är väl att felet sitter i tändningslåset!?
Om nu inte det sitter någon sorts elektronik som kan påverka startmotorn...?
...men är det bara raka rör på kabeln ner till solenoiden så är det nog ganska solklart att det är tändningslåset som spökar...
...Jag tycker dock att det är konstigt att tändningslåset inte har spökat för någon annan? Har jag något unikt problem typ 1-på miljonen.......!?

Jaja det löser sig nog... =)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har en E28 och där går sladden från tändningen till solenoiden till en kabelhärva vid och via säkringsdosan och in i torpeden. Jag har inte jagat sladden vidare.

Det jag skulle göra om jag vore dig var att plocka ut tändningslåset och kolla hur kablarna sitter ihop. Det bör vara så att det finns minst 3 stift som sluts när nyckeln vrids om. Min gissning är att problemet ligger där, eventuellt kan du mäta lite med en multimeter för att se vad som händer när du vrider om nyckeln.

___
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Jaha... Då kan jag berätta att "bilskrället" även har varit ute och kört av sig själv!!! Och till råga på allt så stod där två andra BMW's i vägen... =(

Jag lämnade bilen på verkstaden för att de skulle kolla upp abs bromsarna mm. När jag kommer tillbaka och skall hämta bilen så visar det sig att...
...min bil har startat på startmotorn...och eftersom ettansväxel och ingen handbroms låg i...har bilen satt fart mot två andra BMW's och knuffat den ena bilen ner för en liten grässlänt och ut på en "åker"...och eftersom min bil även hadde lämnats med lite rattutslag så skrapades även bilen som var parkerad bredvid den bortknuffade bilen...innan den slutligen stannade...

...Det hela bevittnades av en förbryllad långtradarchaffis som funderade vad som fattades föraren av "min bil" eftersom denne manglade bilar en efter en...och efter en titt i min bil blev han inte något klokare efterom det saknades både förare och nyckel i tändningslåset därtill var även bilen låst...!!!

...och efter denna händelse känner man sig själv lite överkörd! *suck*
Jag har bara halvförsäkrad bil för jag har väl tänkt att jag får skylla mig själv om jag råkar kvadda min egen bil...men nu känns det inte alls som om det var mitt fel och att jag kvaddade bilen...och de andra inblandade bilarna... Men det känns definitivt som om det är jag som biter i det sura äpplet! =(

Så kan det gå...när oturen slår till mot de som redan är halvt utslagen... =/
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Aj Aj Aj.... beklagar verkligen det som hände... verkligen tråkigt.
Har inte verkstaden någon försäkring som täcker det hela? I och med att bilen varit överlämnad till en verkstad så är det ju de som har ansvar för bilen tills den återlämnas till ägaren.

Sedan att varken du eller verkstaden har gjort något fel gör väl inte saken lättare direkt. Jag hoppas att det hela löser sig för dig på något smidigt sätt.

___
Ci
531
CiM
325ciM-04
aj aj aj vad lite kortslutning kan ställa till med!! :P
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Troligtvis har verkstaden någon slags försäkring men självrisken är förmodligen ganska dyr och jag känner mig inte direkt motiverad att kräva den stackarn på en massa reparationer mm...
Men vi får väl se var det hela slutar....?

Jag tycker dock att mitt försäkringsbolag borde ha lite mer hum om hur och vems försäkring det är som skall stå för skadan...jag har dock ej skickat in skaderapporten på hela historien ännu så ärendet har ej behandlats...

...Men själv tycker jag nästan att det inte är jag som skall fixa med skaderapporten eftersom jag vet minst av alla vad som verkligen hände...!?
Och eftersom det varken var jag som parkerade bilen eller pratade med vittnen till händelsen...

Men försäkringsbolaget borde kunna informera mig om att exempelvis verkstaden ev. har en försäkring som täcker även mina skador på min bil och att det är deras skyldighet att rapportera händelsen...? ...vad vet jag...?

Jaja det ordnar sig nog...men jag blir lite sur på hur försäkringbolagen upplyser och behandlar kunderna...det är väl dom som skall sitta med kunskapen om alla försäkringsfrågor...och inte jag som drabbad person...

I och med denna händelse så läste jag på konsumentrådgivarnas sida och såg där att försäkringsbolagen ej kan kräva kvitton på ex. bilstereo prylar mm. vilket de gjorde av mig och eftersom jag ej hittade kvitton och skickade dessa till försäkringsbolagen så avslutade dom bara ärendet utan att ens informera mig...och där stod jag utan ersättning för alla prylar som de krävde kvitton på...om försäkringsbolagen inte tror på min berättelse om vilka prylar som har blivit stulna så handlar det hela om en förtroende fråga och skall behandlas i en domstol...Jag blev verkligen sur...när jag läste detta på konsumentrådgivar sidan...kanske dax att gräva fram detta ärende igen och kräva pengar av försäkringsbolaget...det handlade iallafall om ca 10.000kr...bedrägligt av försäkringsbolaget att bara låta ärendet rinna ut i sanden... *Grrr*

En affärs idé är kanske att lära sig alla lagar/regler och rättigheter...för att sedan kontakta drabbade människor och hjälpa dom att kräma så mycket som möjligt ur försäkringsbolagen...till en liten provisions kostnad... =D
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Så här ligger det till enligt mina erfarenheter... ditt försäkringsbolag står inte på din sida... de står på sin egensida och är bara måna om att hålla sin egen rygg fri.

Den enda gången de går in för att hjälpa dig, är när de tjänar på att få dig att bli ickevållande. t.ex då de slipper vara det bolaget som betalar ut ersättning.

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.