AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
960

startproblem med steptronic

528-98 med steptronic som går att starta i alla lägen,vad kan det vara för fel????
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Växelindikatorsgivaren är troligen trasig så den ger kontakt i alla lägen, hur ser det ut på displayen med indikeringen ??
Brukar oftare rent generellt vara tvärtom om startar inte i något läge.

///MVH Hasso
Länk
jag har provat att byta den givaren som sitter nere på lådan men med samma resultat , går forfarande att starta i alla lägen..
allt funkar som det som det ska med alla indikeringar både vid spaken och uppe på instrumentpanelen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok har du läst av felminnet till lådan ? , kan ju även vara kablaget/anslutningen som kortsluter och inte givaren.

///MVH Hasso
Länk
har inte läst av felminnet, men ska åka ut till BMW på torsdag om jag inte kommer på vad det är för fel. tack för alla förslag..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nånstans leder det över på de tåtar som levererar startsignalen, undrar om den inte går till DME motorstyrningen, får kolla lite på schemat hur det ser ut.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
B-Z: det hjälper inte att koppla bort batteriet? Det brukar vara standart grej man brukar göra om elektroniken trixlas i e39 ju.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Växelägesgivaren på lådans vänstra sida lämnar en 4 ställigt kod av 1 o 0 för varje växeläge till AGS växellådsmodulen, samt signal till EWS startpärren signal rätt läge för start.
Samt även signal från AGS till instrumentet till för växelindikeringen.
(Även DME/ABS/ASC har direktkoppling till AGS men inte startfunktionen som kommer via AGS-EWS till DME för frikoppling av bränsle, tändning, startmotor.)
Eftersom växelläget stämmer i instrumentet som använder samma växellägesgivare sekundärt via AGS styrddonet så borde man utsluta givaren.

Prova att lossa anslutningen till växellägesgivaren och se om det går att starta ändå..
Startar bilen kan felet ligga i kablaget till växelgivaren eller AGS styrdonet, kolla alla anslutningar skarvar efter ärgningar/fukt eller skavt kablage som kan leda över startsignalen för Poch N läge.

Peters förslag kan ev hjälpa mot syntax error i AGS styrdonet, ta bort bägge batterikablarna , lägg ihop plus och minus kabeln några sekunder vänta därefter 20 minuter innan du sätter tillbaka kablarna på batteriet.

Det kunde alltid vara värre :) åt andra hållet dvs blockering av start hela tiden.
Enklast kan vara att läsa av felminnet, men det kan ju ge felktigt AGS enhet tex som kan bero på överledning istället exemplevis.

///MVH Hasso
Länk
Hej.. idag har jag kollat så mycket kablar som jag kan och sen tog jag bort batterikablarna och satte ihop dom ca:5sek och sedan väntade jag 25min och satte sedan tillbaka kablarna och provade, samma resultat som tidigare det går alltså att starta i alla lägen. nu ger jag upp åker ut till BMW i morgon men tack ändå, Mvh:B-Z
Hej.. har varit på BMW och kollat felet i datorn, det var väldigt enkelt nu när man har facit, 2001 hade det varit inbrott i bilen med följd av detta så var dom tvingade att byta ut alla lås i hela bilen även till starten och när det blev gjort så kodade dom fel, dom kodade att det var manuel växellåda då försvan startspärren automatisks, så det var bara att koda om till automat så funkade det hur bra som helst. Men till saken hör att bilen har varit godkänd på besiktningen altså 5ggr med samma fel, så frågan är hur ofta kollar dom detta??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.