|
|
|
|---|---|
|
har en 525i -92 (ej vanos). Bilen hugger när man kör på låga varv, ca 1000-1500rpm och även om man står på tomgång och varvar upp den så missar den på någon cylinder. Håller man sig på över 1500rpm när man kör så går den kanonbra, körde ca 30mil i helgen och märkte inget av det. Jag har bytt stift, olja, luftfilter, kontrollerat batteri. Bränslefilter är bytt ganska nyligen + att jag testat att hälla i spridarrengörning utan reslutat. Någon som har tips på vad det kan vara? | |
| det verkar som det blir värre när det är fuktigt ute. | |
| Lambdasond, LMM, tändspolarna...? Dessa påverkar motorgången och kan ge sådana symptom som du beskriver. | |
|
"lexcom" jag har funderat lite på dessa saker du föreslår, och då framförallt på om någon tändspole inte är ok. Någon som vet om det går att mäta sig fram till fel på tändspole? jag kom på att när jag bytte stift att det sitter typ plåtbyglar imellan spolarna och även gjord kablage till ett par av spolarna, det jag funderade lite på var att på 1 eller 2 av spolarna finns det varken byglar eller gjordkablage till, någon som vet om det ska vara så? eller om det kan göra felet dvs. att spolarna inte får tillräcklig gjord? |
|
E30 Beemah |
det sitter la dubbla T-spolar? E30 Beemah |
| det sitter 1 tändspoler per cylinder. Har bytt till ett nytt batteri och läst av felkoderna på bilen och det finns inga felkoder på motorelektroniken. Det får bli att skaffa 1tändspole från skroten och testa lite. | |
|
Hade samma fel, men då var det packningen runt stiften som hade gått och olja hade kommit in i hålen där stiftet finns och gjort så att stiftet inte kunnat tända! Annars kan du alltid prova att kolla batteriet, lambada och lmm |
|
|
min beter sig likadant. jag har bytt olja, oljefilter, bränslefilter, tändstift, lambda, lmm. den går bättre men inte bra ännu.. 6 st. nya tändspolar hade varit fint men för 6-700 spänn st. så slipper man ju gärna.. berätta hur det blev med spolarna! |
|
|
"slhap" jag skriver här så fort jag testat med andra tändspolar.. ska ev. testa spolar från en polares bil så fort han får tid att avvara bilen en stund. Jag har testat att rycka kotakten till spjäll läges givaren och jag märker ingen skillnad på motorgången, någon som vet hur motorgången ska bete sig utan den inkopplad eller man mäter givaren för att se om den är ok? |
|
| Hade samma fel på min, åkte till den lokala ockraren å köpte en spole. Sedan testade jag att byta en och en tills jag hittade en som var trasig. Tror jag pyntade 500:- för den (pirat) | |
|
her nu testat med en spole från farsans 540. Det var dock en Bremi spole och i min sitter det bosch spolar, men enl. bmw så skulle det vara samma spolar i bilarna. Detta gjrode tyvärr ingen skillnad på min bil så nu vet jag inte riktigt vad jag ska felsöka |
|
|
Just på -92 an var det fel på spolarna från fabrik. Är det en import så är spolarna ej bytta men på svensksålda byttes de på garantin. Hade samma fel bytte spolar och nu går den som en dröm. MVH Bengt |
|
| oj oj, det låter inte direkt kul om det skulle vara alla tändspolar, fasst det vore ju skönt om det löste problemet. dock ganska så kostsamt om man ska ha nya spolar. | |
| Hej! jag har något liknande fel på min 525:a-92:a har bytt alla tändspolar, tändstift, kollat lmm men ingen skillnad, bettan hackar mest när man åker stan på låga varv men när jag ger på fullt så går hon bra, så nu har jag en fråga hur funkar en soppa pump. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.