AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.415

Är BMW bättre nu än tidigare?

Sida 2 av 2
Nya bilar känns bättre men tiden får utvisa var kvalitén hamnar, jag kan tänka mig hur roligt det blir att byta kabelstam i en 650 om cirka 20år. Den avancerade tekniken är ju rolig så länge den funkar, det blir nog ännu lägre andrahandsvärde på dagens model.
Kör en e39 och en e60... Ungefär lika mycket...

Men iaf.. Jag saknar faktiskt min gamla e34a och e30...
Nya bilar är för tysta... Måste ju öppna fönstret för att få höra lite motorljud nu för tiden:/

Blir nog en e30 325 sedan när man har skaffat villa med garage... Lite nostalig över den bilen
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
m_johan84: Faktiskt är E32:an väldigt bra på den punkten! Man hör hela tiden motorn men inte alls nåt vägljud. Om det inte är väldigt grov asfalt eller går fort. Optimal på det viset faktiskt.

E30 är lite för ljudlig för långresor... även om det funkar bra ändå förstås!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,då avslutar jag det här ;)

Sista riktiga BMW'n är/var M535 E28,rå,körglädje,design(öh...jo) +riktigt rolig att leva med dag som natt ;)och riktig känsla av att man kör en bil som bara var gjord för att köras med,och dessutom med ständigt "smajl" "on the owners face"...inget "tjafs" :)
Ok,visst,M5 E28 ska ALDRIG glömmas>>>Den ultimata vagnen :)

E32:an...önskar så in åt h-vete att BMW gjorde en ny version av denna vagn som var/är hyffsat "okomplicerad" såväl som härlig på vägen...jaja,en bakåtsträvare är väl vad man är :)

Janne>>>Bakåtsträvande BMW idiot ;)

Mvh Janne.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alltså man kan nog komma fram till att hållbarheten på motorerna och effektiviteten, dvs hur länge de kan köras utan service, bränsleförbrukning, effekt är klart högre idag.

Detta är ett framsteg men till kostnad av en tystare, snällare karaktär som suddar ut mycket av känslan i dem, man hör många motorjournalister som letar efter det klassiska bmw ljudet, ljudet av den ylande 6an. Tex nästa senaste Automobil, 635CSI-84..en GT-vagn med bra komfort som samtidigt har en hel del sportighet, trots att exemplaret hade automatlåda.

Men designen är bara för tråkig, japans med bulliga former, det finns ingen utstrålning längre allt är bara plast och någon gedigen pansarvagnskänsla eller vacker skapelse med harmoni och dynamik går ej att se idag. Visst de pallar ju förmodligen bättre för de olika årstiderna och rostar inte lika mycket samt har suveräna antisladd, antispinn, traction controll, osv vilket inte fanns på den tiden men allt idag är bara hjärna tyvärr.

Det sägs ju att BMW och MB bästa kvalitetsbilar var just E34 och W124 serien samt de sista av dem så det ligger mycket i det folk säger. E34 och W124 känns fortfarande moderna idag och i bra skick ger de oerhört mycket för pengarna, visst är E32 lite vassare men det är en annan skapelse och inte en "vanlig" mellanklassare som många kunde ha råd till.

De roligaste läsningarna är just från 90-talet där tex 518 testades mot MB 200 i Automobil, 113hk vs 105hk :-) + alla andra som fanns då.

Janne T, jag glömmer aldrig när M535 kom och man kunde titta på den på nära håll där den stod utanför på gatan. Så feta däck och bodykit med de där dubbla utblåsen i mitten kommer aldrig att glömmas. Vi såg förnöjt hur mätaren var graderad till 260km/h, utstrålningen den gav gick utanpå allt annat. Undrar om dagens ungdom som upplevde tex M5E39, M5E60 fick samma känslor, tror inte det?
frifart: citat Alltså man kan nog komma fram till att hållbarheten på motorerna och effektiviteten, dvs hur länge de kan köras utan service, bränsleförbrukning, effekt är klart högre idag.
???????????????
vet inte hur du tänker då gammeldieslarna (324/524) går lätt 70000mil trots slarv med olja och service. Och det finns väl också en och annan bensinare som tuffat lika långt utav den gamla generationen(e23)
detta pga av lagrena i motorerna förr var större och kylningen bättre(olja/vatten) eftersom det ekonomiska inte styrde i lika hög grad som idag
eller missförstod jag dig?

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Dagens BMW är bättre/säkrare/tystare/renare/snabbare på att transportera människor från A till B. Så jag svarar JA på frågan.
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
Jag har inte haft så många bmw och kan inte skruva med dom, men det verkar som att dom nyare är rätt så bra jämfört med andra bilar enligt ägarundersökningar.
Tycker dock att dom äldre är snyggare tex Alpina b7s turbo coupe.
Är det nån som har tänkt på vilka jävla mugghållare det sitter i e39 orna?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Under 14 år har jag hunnit äga sex 3-serie BMW: E30, E36, E46 och E90. Varje gång jag bytt har det blivit till en bättre bil. Bättre komfort, bättre väghållning (både snabbare och säkrare), bättre prestanda, mestadels lägre bränsleförbrukning, högst troligt bättre krocksäkerhet (fast det har jag lyckligtvis ingen praktisk erfarenhet av), bättre utrymmen, fler bra funktioner, längre serviceintervaller, osv.
Det skulle vara roligt att åter få köra en 323i E30 i gott skick, för att se hur utvecklingen gått framåt.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Tror egentligen inte det råder någon tvekan om att bilarna blivit bättre egentligen. Den intressanta frågan tycker jag är ifall det har blivit roligare vilket jag inte är helt säker på.
No
5.161
Nockenwelle
Det beror väl på vad man anser vara roligt. Jag tycker att bilarna blivit allt roligare att köra. Dessvärre har de blivit allt tyngre, vilket medför att den utveckling som skett i fråga om t ex chassiteknik inte gett lika mycket körglädjeökning som den skulle ha kunnat göra.
De flesta bilar jag haft har jag kört på bana och de har fungerat bättre ju nyare de är.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Helgonet, dieselsnurror är undantaget!!, jag tänker på bensinarna och då tänker jag på de relativt frekventa topplocksbyten man kan behöva göra på de lite äldre 80-90-talarna som har känsliga toppar samt förbrukar ofta en del olja mot dagens skapelser. Men även dagens skapelser förbrukar i vissa fall en oförklarlig mängd olja, men rent generellt så är det såhär de äldre motorerna var.

Att gammeldieslarna går såpass långt beror mycket på att just en diesel går inte på så höga varv (som en bensinare) samt har en låg trimmningsgrad vilket gör dem förträffliga som bruksfordon eller dragbilar.

JAg menar att dagens motorer rent generellt är mer underhållsfria än dåtidens när de var nya, högre trimmningsgrad oftast, lägre förbrukning (pga bättre aerodynamik+effektivare motorer). Längre gångtidsintervall specat från fabrik mellan service, tystare och mer vibrationsfri gång.

Men roligare att köra är jag skeptisk till?, för att få svar på det måste nog både den gamla bilen och den nya ha samma effekt, för många förblindas av att dagens bilar är mycket snabba och detta är en liten fälla. En 525E60 idag är snabbare än en 525E34 var när den var ny, men med samma prestanda kanske det inte är lika självklart att den nyare är roligare?
I vilket fall som helst är dåtidens skapelser oftast snyggare och förmedlar en mer påtaglig känsla av att just köra bil, idag är det svårare att fokusera sig på endast bilkörningen då dagens ofta smått vansinniga och onödiga utrustningsdetaljer skapar hysteri.
No
5.161
Nockenwelle
För min del avgörs körglädjen främst av chassits egenskaper. Det är hur bilen uppträder vid bankörning och vid hård körning på den lilla kurviga favoritvägen som framför allt ingår i begreppet körglädje, inte motoreffekt. Således tror jag inte alls att man måste ha samma rattlåsracingprestanda för att kunna få svar på frågan om vilken som är roligast.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Tycker de äldre modellerna var bättre.
Mindre elektronik, går att meka med själv, snyggare design o.s.v...

Medans de nya är kanske mer driftsäkra och säkrare. Kommer inte på så mycket mer.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker ju att de gamla är snyggare än de nya, och då tänker jag främst på e39 och e46 för de har jag egen erfarenhet av kontra e60 och e90. De bägge senare vet jag inte vilken jäst dom pytsat i degen, men inte vart det bra i alla fall. Designmässigt alltså. I andra avseenden är de nya förmodligen bättre, men undantaget är nog kvalitetsKÄNSLAN. Maken till plastiga bilar har jag sällan stött på. Jo om man till äventyrs hoppar in i en japanare, men det undvikar man helst :-)

De bägge e39 med M-paket och 18' som jag hade tidigare var i mina ögon det vackraste som gjorts på länge och kommer att hålla bra mycket länge än vad det gäller design. Att dom inte hade någon cab i e39 serien gjorde att jag bytte till en e46 som är minst lika snygg. Med M-pkt och 18' då alltså.

Bägge sorterna är det snyggaste som BMW gjort i sina respektive klasser, min åsikt, behöver alltså inte delas av alla.

Men nog blir nya bilar bättre, starkare motorer, mer vrid och mindre förbrukning. Men man anar oråd när man ser till all elektronik i moderna bilar. Som någon tidigare skrev, så länge allt fungerar är det ju hur bra som helst. När det pajar, ja då blir det jobbigt och dyrt att laga. Om det alls går utan att skruva ner hela bilen i molekyler dvs.

Nytt är inte alltid bättre, gammalt är inte alltid bäst.

Niklas

Fransosen
No
5.161
Nockenwelle
Ett kvalitetskänslan i E90 skulle vara dålig håller jag inte alls med om. Den är ungefär likvärdig med E46. Man behöver verkligen inte jämföra med "japanare" för att E90:s kvalitetskänsla skall framstå som bra.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nockenwelle,

Jag sa nog inte att den var dålig utan jag vill minnas att jag sa plastiga.

Jag kan ju självklart ha fel, har inte haft möjlighet att åka e90 någon längre sträcka, men en sak är klar att skillnaden mellan tidiga e90 och nya e92 är rätt stor. till e92ans fördel. Och då hoppas jag att din flång nya e90 har samma fina inredning som i en e92.

fast riktigt ikapp e46 tycker inte jag. Men detta är en subjektiv känsla och är svår att "bevisa"

Det viktigaste är ändå att man själv är nöjd med sin bil, sen kan den ju vara sprillans, av vilket märke som helst, eller lite äldre av vilket märke som helst. Fast vi här inne väljer ju allt som oftast en BMW :-D

Själv ser jag mest till utsidan när jag väljer bil. Knäppt kanske det men ... Och då tycker jag att lite äldre BMW alltid är snyggare än de senaste. Men återigen, detta är subjektivt och det finns lika många rätt som det finns bilägare.

Nej, nu ska jag ut och åka SEAT för min BMW sparar jag till sol och sommar :-)

Niklas

Fransosen
No
5.161
Nockenwelle
Plastighet ger för mig ett dåligt kvalitetsintryck. Jag har ju tillbringat ett par år bakom ratten i en E46 och min fru har en 330 Ci E46. Vissa saker känns bättre i E46, men en del är bättre i E90. Beroende på vad i interiören man väljer att fokusera på känns den ena bättre än den andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.