AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.417

Är BMW bättre nu än tidigare?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Apropå Kalle H:s inlägg om att nya X3 känns bättre än tidigare, så undrar jag, är det inte likadant för alla modeller? Modell -07 är väl alltid bättre än -06? typ. Drömde länge om en E9:a, men om jag fick välja nu så skulle jag köpa en ny BMW så klart. E9 är snygg, men det räcker inte idag. Är det någon här som föredrar en gammal BMW mot en ny?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det går ju inte säga så direkt. Klart jag skulle vilja ha en ny 335i coupé men jag vill även ha en e24 eller gärna en 3.0 csl. Men det är ju 2 olika bilar som uppfyller 2 olika syften. 335:an kan man bruksköra medans den äldre kan man ha som sommarbil/putsbil osv.

Men frågar du mig om jag föredrar en sprillans frabriksny E9 eller en fabriksny E92 så är valet simpelt -hit med E9:an! :)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
MD*
Visst ligger det något i det, men jag är inte så där jätteintresserad av bilar allmänt sett. Jag bara råkade bli BMW frälst i maj 1976. Att hålla på och mecka och putsa är inte min grej. Jag vill bara köra :-)
betriebsanleitung3
Jag kan inte ha en bil som jag tycker är ful både exteriört och interiört, därför håller jag mig till gamla Bmw bilar, en annan aspekt är att jag tycker inte att de nya är roliga att köra.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det klart dem nya bilarna blir bättre å bättre, så är det med allt inom området teknik.

Risken att du behöver mecka med en nya BMW är nog minimal om du jämför med en 70, 80-talare. Självklart. Systemen utvecklas och blir hela tiden bättre men ibland finns det för mycket saker och oftast är det människan som inte hänger med i systemen.

Den bästa kompromissen vore ju att demontera en 3.0 csl helt och hållet, blästra och gå igenom allting ordentligt, lacka om och sen i med en nyare motor typ s14, eller kanske en sexa om det går med tanke på måtten/vikten, en m52b28 i så fall.

Uppgradera allt i bilen till dagens standard. Köpa en kaross i princip sen bygga sin egen bil. Dinitrolbehandla hela karossen efter lack, sen lägga ut en 100 lappar på motor, drivning, el modifieringar osv. När man håller på med plåtarbetet kan man ju köra en hel del alu legeringar osv. Kapsla in hela underredet med snabbkopplingar så det blir helt skyddat, leda in kyllufta via filter osv.

Då har man i mina ögon den perfekta bilen, klockren design och driftsäker bil med okey förbrukning samt dagens teknik :)

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ni kan ju gissa vad jag föredrar!! Gammal eller ny!? ;-)

MVH Patrik
V12 LeMans
M635 forever : ;-)))))))))))))))))

tre läckra vagnar !!!!!!!!!!!!!!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag föredrar 80-tal fram till E32 och E34, efter det anser jag att bilarna fick för mycket plastig finish som tex på nya 3 serien, trycker man på en plastskarv så åker den in, lagom sexigt.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jag skulle nog hävda tvärtom att äldre BMW modeller har bättre driftsäkerhet och kvalitet än nya.

Jag har haft förmånen att leva med fabriksnya e32, e34, e36, e46 och e39.
Kvalitetskänslan har minskat (om än markant) och småproblemen har ökat desto nyare modell.

Nu är ju inte en ny BMW dålig på något sätt, men jag saknar ändå e32:ans stridsvagnskänsla.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Känns ändå som att BMW har börjat förstå att vi inte tolererar hur dålig kvalitet som helst i inredningen exempelvis. Hoppas verkligen att faceliftade X3 är ett trendbrott och att dom fortsättningsvis kostar på sig bättre material i bilarna.

Tycker att det verkar som att BMWs kvalitet generellt har blivit bättre dom senaste åren.

Keep Your Distance!
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Jag har gjort tidigare inlägg i detta ämne (fått rejält med mothugg) men jag tycker att kvaliten och driftsäkerheten på mina äldre 7 serie bilar är mycket högre och mer gedigna än nya. Min e 32:a kördes bekymmerslöst i 6-7 år med regelbundet byte av slitdelar, min nuvarande 7 serie har varit på verkstad dubbelt så många gånger under en två årstid som mina andra 7 seriebilar gämfört på en sexårs period.
Återvinningsplasten som används i kylsystemet på nyare modeller spricker och orsakar problem. Nipplar med dålig passform med lekage av bränsle som följd, inredningsdetaljer som lossnar, luftmängmätare som lägger av när dom är relativt nya e.t.c Nog har man drabbats av kostnads hysteri även på BMW.

Min e 32:a var svensksåld och Nybilsfakturan -90 var på 865 000 kr, min nuvarande 7 serie kostade -97 696 000 kr så nog har BMW kapat kostnader i form av materialval och kvalite. Billarna har jämförbar utrustning och standard.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Nej, inte i de hänseenden jag tycker är viktiga. För mig är byggkvalitet och kvalitetskänsla viktiga mått på hur ”bra” en bil är.
Nu är jag medveten om att ”bra kvalitet” är förmågan att uppnå vad kunden vill ha och är beredd att betala för. Varken mer eller mindre. Men för mig är bra kvalitet bland annat en gedigen ”stridsvagnskänsla” på allt man kan se eller röra vid.

Kort och gott, billig och ihålig plast är exempel på sådant som inte tilltalar mig. Tyvärr upplever jag att den billiga plasten blir allt mer utbredd i moderna bilar, även i BMW.

Varför? Vad får man nu istället? Jag antar att det idag finns en rad saker att ta hänsyn till som förr inte var lika viktiga bland annat säkerhet, miljö osv. Sånt kostar pengar, inget snack om saken och det kanske är därför den gedigna känslan fått stryka på foten. Kanske är det av konkurrensskäl som kostnaderna här pressats?
Ett bra exempel på kvalitet från förr som vi aldrig lär få se igen är V***O 740. Nu har den visserligen noll finess men se hur bilarna håller ihop. Oslagbart? Okej, det är inte meningen att bilar ska hålla så länge, då säljs det ju inga nya. Men har det kanske gått lite väl långt? Bilen känns mer som en förbrukningsvara idag.

Vill nu inte framstå som någon bakåtsträvare men tycker på fullt allvar att känslan av byggkvalitet och tyngd inte blir mycket bättre än i t.ex. en E34 eller en Mercedes från samma tid.

Mvh Carl
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det finns väl lika många definitioner på 'bra' och 'kvalitet' som det finns bilägare.... MEN jag vill nog hävda, att BMW liksom andra bilmärken fått 'bättre' kvalitet med åren. Med 'bättre' menar jag då, att alla komponenter i bilen har tillräckligt bra hållbarhet/slitstyrka, men utan att ha 'överkvalitet'. Förr var många komponenter ruggigt överdimensionerade och hade en hållbarhet som vida översteg bilens förväntade livslängd, medan andra delar kunde hålla så dåligt att dom fick bytas både två och tre gånger innan bilen gick till skrot (då menar jag inte rena slitdelar).
Idag är det trots allt ganska ovanligt att annat än slitdelar behöver bytas de första 15-20.000 milen, och de fel som uppstår är sällan 'typfel' utan lite av varje.
Att saker går sönder är trist, men som någon nämnt en följd av kostnadsjakt. Om BMW ville, skulle man kunna bygga bilarna med komponenter som höll i säg 100.000 mil - problemet med det är, att ingen av oss är beredd att betala vad det kostar, eftersom ytterst få bilar körs så långt. För mig är bra kvalitet = rätt kvalitet, dvs prylar som är 'tillräckligt bra' för att risken för ett fel ska vara minimal, men inte bättre (=dyrare) än jag har användning för.
Kvalitetskänsla, eller 'upplevd kvalitet', är något helt annat. Den biten handlar mer om produktimage och status än om verklig hållbarhet/slitstyrka. Dock är det sannolikt så, att även 'upplevd kvalitet' kostar mycket att åstadkomma. Enda sättet för ett företag att få betalt för den 'upplevda kvaliteten' är att kunna sälja sin produkt till ett högre pris, så där går man säkert en balansgång - kan man åstadkomma bättre produktimage/status utan kostnader för 'kvalitetskänsla', så tjänar man mer pengar!

Vad jag föredrar? Jo, jag håller med, BMW av lite äldre årgångar 'känns' solidare och mer välbyggda än sina nutida ättlingar. Av de 32 BMW jag ägt, har E32/E34 varit de som haft bäst 'kassaskåpskänsla', tätt följda av E28.
Ska man se till vilka som fungerat bäst (=haft minst fel) så är det de nyaste som varit bäst. Min nuvarande E87 (120d) var förra veckan inne för den första reparationen över huvud taget - byte av bakhjulslager. Bilen har gått 12.000 mil - att jag svurit över 'skitkvalitet' är nog ganska talande, man är helt enkelt förbannat bortskämd numera! Mina två E46:or gick 18.000 resp 13.000 mil med en reparation var (spindelleder/länkarmar på 320d -99, och en fönsterhiss på 325Ci -01).
Jämför man den statistiken med de E21, E30, E34 och E36 jag tidigare köpt nya, så är det en enorm skillnad - visst, de äldre var också bra bilar, men allihop hade ett antal fel/reparationer under betydligt kortare körsträckor i min ägo.

Vad jag föredrar, nytt eller gammalt? Jag gör det enkelt för mig, och åker båda delarna! Nytt för komfort, driftsäkerhet, säkerhet och ekonomi. Gammalt för att det är trevligt!

/// Gunnar E.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Förr tyckte jag BMW var fan så mycket snyggare än andra bilar. E34 mot Volvo 740 tex. E39 mot en volvo 850. Avgrundsskillnad, vem ville åka annat än BMW.

Ny tycker jag BMW är mest fula, både 3 o 5 serien och tex X3, vafan e det ska en BMW se ut så.

Förr såg de ut som en knuten näve i tyskt stål med brutala prestanda. Nu ser de mest ut som konkava degbullar som jäst i Bel-Air.....

Samma sak med kvaliten, En E34 vad ju som ett kassasåp som gick i evighet..
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Personligen tycker jag de lite äldre bilarna har mer personlighet än de nya. Säkerligen försvinner många eventuella problem med en ny bil, men jag skulle inte vilja va ägare till en ny fullsmetad 7`serie vid ev elproblem osv. (visst garantijobb säkerligen men ni fattar va jag menar!) Rostskydd osv är säker mångdubbelt bättre på ex en nya 3à jämfört med ex en E30.
Kvalitet kan ju tolkas på olika sätt.. Ofta sett som att en bil med kvalitet är en bil som aldrig krånglar och håller i vått och torrt. För mig är kvalitet en bil som känns gediget ihopskruvad, bjuder på körglädje, har snygg design samt de tidigare nämnda egenskaper.

PERSONLIGEN tilltalar E30, E36, E46 mig mest.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Visst åker jag bra i 740 med dubbelglas pdc edc acc värme som forsmark både i bilen och stolar speglar o lås.MEN den har ingen chans o mäta sig med en frisk 02 helst då med några bokstäver efter 02.Ordet är körglädje.

Förövrigt ringde frun för att tala om att bilen stannat 520ia-95,detta hände efter ett lokalt skyfall,så det fick bli bogsering med 740in något som den är jättebra på:)
Men nog tusan går 02an med vatten till listerna utan problem så om det var bättre förr vet jag inte men det var i alla fall mindre känsligt.

Kan nämna att listan i carsoft efter magplasket med 520in blev rejält lång, så lång att det fick bli matrast i allt resetande.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Jag tycker det är både och. Jag älskar designen i E39. Men jag älskade bilen mer i E34. Det var en väldigt robust, ärlig och framför allt var det en bil med personlighet.
Självklart är min E39 underbar på alla viss, och inte har jag haft så mycket bekymmer med den men jag var ändå bra mycket mer fäst vid min gamla E34. Jag har tyvärr inte haft turen att uppleva någon äldre BMW ännu, men jag hoppas att jag ska kunna samla på mig några under livet.

Jo till det jag skulle säga egentligen. Jag ÖNSKAR att BMW kunde gå ett eller två steg tillbaka. Ta den nya E60 tillexempel, och arbeta om den lite mer åt E39 hållet, för jag måste säga att den ser ju rätt aggresiv ut E60 med sina lyktor, men änden är ju en katastrof. Och så borde dom lägga ännu lite mera tid åt utvecklingen. Ibland känns det som dom tappar bort sig själva. Snyggare snabbare bla, bla, bla.

Titta tillbaka och ta med kvaliten och design. Och väv in det nya...
OCH för guds skull, jag önskar att BMW kunde få tillbaks känslan av att bilen har en personlighet. För E60 är något av det mest opersonliga jag kört...
Snabb, bekväm, massa lyx, men intetsägande...

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tyvärr lider de flesta nyare Bimmers av mycket strul med elektroniken,och vanliga "ej bilmekaniker" och även dessa har svårt att felsöka och åtgärda felen.
När det gäller kvalitetskänslan får vi nog mer klandra BMW:s konkurenter,som tvingar BMW att skära ned på kostnader för att vara med och slåss om marknadsandelar!
Att köra nyare bil idag, behövs ju ingen inlevelse med bilen med tanke på ABS, ASC,backsensor, och alla andra hjälpmedel man har, nästan som att åka tunnelbana altså!!! ;-)

MVH Patrik
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Är det inte lite konstigt att modeller kan upplevas så olika? E34 verkar många tycka var en rejäl BMW. Men när man hållt på att bygga bilar så länge som BMW har gjort, så vet de väl vad de håller på med? Designen kan man väl alltid ifrågasätta, men det andra borde man väl ha rätt bra koll på, dvs hur man skruvar ihop bilen, eller? Men nog har kvaliteten blivit bättre. Min först BMW var en 2000 som var 10 år när jag köpte den, den var trasig för det mesta, fick bl.a byta växellåda. Min andra BMW var en 3.0 Si som bara var 5 år gammal när jag köpte den, (enligt ägaren hade den gått 10.000 mil, men det är möjligt att den gått längre) bränsleinsprutningen krånglade ofta, för att inte tala om blåröken den släppte ut, fick byta vxl-låda på den också, rostade som fan gjorde den med. Om jag jämför min X3:an med E3:an så känns ju X3:an överlägsen på alla sätt.
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
har en E39 520iA 2001, kvaliteten är superbra!
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Helt klart är ju att BMW absolut inte är sämre än sina konkurenter inte enligt mig i alla fall.
Sen är man kanske lite extra kritiskt, lite konservativ är jag nog allt i designvalet, färgerna i dag är rätt trista, lite brokiga linjer o.s.v.

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.