|
|
|
|---|---|
|
Jag har bestämt mig för att göra mig av med min sosse-container (Volvo V70 T5) och skaffa mig en BMW igen. Tidigare hade jag nya 3-serien (325i) men den blev plötsligt för liten vad gäller bagageutrymmet - och då blev det en Volvo. Nu skall jag alltså ha en BMW igen och vad jag kollar på är: 525i, 530i och 530d. 530i är kanske inte så realistiskt mtp prisbilden. €45.000.- kan jag leva med - men inte många kronor mer och då går förmodligen 530i bort om man vill ha lite utrustning i bilen. Sannolikt finns det ett antal olika alternativ för att ta hem en bil. Billigast i startläget blir väl om man åker ner själv - men då försvinner ju 2 semesterdagar som "kostar" en del om man inte har så mycket att ta av. Samt flyg, färja och bränsle för hemresan. Alternativt kan man kanske anlita någon i Sverige som hjälper till och även där finns säkert alternativ från att någon sköter kontakterna enbart till att någon letar fram en bil och fixar allt tills nyckelfärdig här hemma. Det sista alternativet verkar faktiskt intressant - beroende på vad påslaget är. I detta sammanhang har jag tre frågor: 1) Förslag på firmor i västra/södra Sverige man kan vända sig till och lita på? 2) Hur mycket lägger dessa firmor på ungefär? 3) Någon som har koll på ungefärlig prutmån hos BMW i Tyskland på en bil i denna prisklass. Någon säger 5-8 procent - kan det verkligen stämma? Tacksam för alla förslag. | |
| Klicka på denna länk Länk Kanske du finner några svar där. | |
|
Att sticka ner själv blir nog alltid billigare även om det kostar semesterdagar men om du vill anlita någon så är väl detta Länk Länk två företag som oftast nämns som seriösa. Europabil jobbar väl mer på att hitta en bil efter dina önskemål medan Påarp bara tar hem bilar som dom säljer här hemma. Tror dock att det går att be Påarp leta efter en specifik bil till dig. Har ingen aning om vad tar men en gissning är väl ca. 20'-25'. ___ //Ulf |
|
|
Tack för svar. Har letat intensivt senaste veckan och har plockat ut några exemplar som verkar väldigt intressanta. Man blir emellertid inte klok på prutmånen... Vid första försöket slår dom av -säg- € 500.- sen finner man bilen på mobile.de med € 2000.- lägre pris än på BMW:s sida - och vid påringning går de glatt ner till vad som står på mobile.de och ytterligare några hundralappar. Nu har jag till en firma skrivit att "jag tar bilen till följande pris - och om ni accepterar kommer jag ner i veckan och betalar". Får se hur det faller ut... Några erfarenheter vad gäller prutning? En annan fråga. Enligt uppgift skall det sitta någon seriös svensk i Hamburg med ett inregistrerat bolag som hjälper svenskar hem med bilar. Han hämtar och levererar till Malmö Frihamn. Någon som vet vem det är och hur man får kontakt? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
kolla bara upp så att bilarna verkligen är billigare därnere. jag har letat mycket E61 därnere, och väger man in fri service, vagnskadegaranti, och andrahandsvärdet på svensksåld så lönar det sig knappt att ta in en E61:a. Självklart är det mer utrustning på en tyskbil, men då kostar de massor med pengar också. mvh Johan |
|
Tack för synpunkterna - vilken skillnad tycker Du är befogad? Om man tittar på vad som finns till salu i Sverige just nu har vi t.ex. den här: Länk som är ganska vettigt utrustad och den kan man få ner till ca. 475' (har ringt på den). Motsvarande i Tyskland hemma, besiktigad och klar går att få för ca. 430.- och om man vill gå till en 05:a (juli) kommer man ner till ca. 410' hemma - och då är det en lågmilare. (Jag räknar här med att resa, skyltar och besiktning går loss på ca. 10' ). Dessutom är de tyska bilarna som sagt lite mer utrustning också som man bara "måste" ha... :-). Hursomhelst tycker jag nog att 50.000 kr är motiverad skillnad för att åka ner och handla i Tyskland i stället för här. Bilen på Blocket ovan t.ex. ligger för långt över min högsta gräns - men som jag sagt till dem - om priset varit 450' hade jag nog fått huvudbry - och slagit till. Det börjar också luta åt att åtminstone enskilda BMW-säljare i Sverige sådär mellan skål och vägg lutar åt att prisskillnaden mellan "svensk-såld" och tysksåld börjar (med all rätt) minska - åtminstone om bilen är köpt av BMW i Tyskland (vilket ju förresten BMW Sverige gör också - så man kan ju säga att alla BMW är Tysksålda.. :-) Jag är emellertid öppen för alla synpunkter och tacksam för de jag kan få. Vilken prisskillnad tycker Du är motiverad om man vill få hem en E61 diesel från Tyskland? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! jag tycker att skillnaden ska vara minst 30', kanske även 40'. den mest svårvärderade fördelen är att den är svensksåld när du ska sälja den. sedan får du tänka på att alla priser är prutbara, även hos BMW i Sverige! Utan inbyte drar de av 20 lappar direkt, åtminstone enligt min erfarenhet. Det största problemet i Sverige är utbudet, som faktiskt är pinsamt dåligt. Jag har letat E61 med sportpaket sedan i juni, helst en 530 med 258 hk, och det finns inte en enda till salu. eller jo, det finns det, men på fel sida halvmiljonstrecket.... Men de bästa affärerna gör du hos privatägare, tex fanns en 530xi till salu väldigt billigt i Stockholm nyligen, nästan ny nedsatt 150'. jag köpte tex min X5 3,0d i Göteborg, svensksåld och allt, långt under vad en motsvarande X5 hade kostat i Tyskland. Dieslar är det svåraste att tjäna pengar på vid import, och E61 är också svårt. Men självklart dyker det upp prisvärda bilar i Tyskland också. Mvh Johan |
|
Vid egen direktimport rekommenderar jag att du köper via en auktoriserad BMW-återförsäljare. De kan vara rätt hårda avseende prutning, men däremot relativt okänsliga avseende tillbehör och tjänster samt att köpet nog blir rätt så tryggt (men dyrare). Fast det vete håken om det är värt besväret på en så pass ny bil än mer som den du länkar till redan har en hög utrustningsnivå och skicket på en så pass ny bil borde vara bra. Därmed faller två viktiga skäl till att hämta en bil i Tyskland. Prisnivån för sådana nya bilar vet jag dessvärre inget om eftersom jag har köpt bilar som varit 3-4 år gamla. (Utom innevarande som jag pga av tidsbrist och hyfsat pris köpte i Sverige). Tipset är att lyssna på Johan. Jag tror att han har rätt så goda kunskaper om detta. Mvh Mikael |
|
|
Har nu hittat en bil hos en BMW-handlare - och jag har kontakt med en svensk med firma i Tyskland vilken jag fått mig rekommenderad av en arbetskamrat. Jag har all anledning att tro att företaget och företagaren är helt seriös. Jag vet vad BMW vill ha för bilen och de garanterar skicket och har berättat vilka reparationer som är gjorda (endast lackering av bakre stötfångare pga. parkeringsskada). Bilen har den utrustning jag är ute efter och priset är klart under motsvarande i Sverige. Genom att jag vet vad BMW vill ha råder ju full transparens och det är enkelt att bedöma om det tyska företagets påslag är rimligt för att hämta bilen och leverera den i Sverige. Tack Johan för Dina synpunkter - och jag har också kunnat konstatera att det går att pruta hos BMW både i Sverige och i Tyskland - men kanske inte så mycket som hos andra handlare och hos privatpersoner. Men man får ta det onda med det goda - jag litar helt enkelt på BMW som ofta levererar kvalitet i alla led och detta förtroende har ett pris som jag gärna (nåja) betalar för. Sen har man ju sina egna ekonomiska begränsningar och då spelar det liksom ingen roll om säljaren säger att han har gått ner 100.000 från nypriset när bilen ändå ligger runt 500 lakan. Därav Tyskland tror jag. Jag såg också den xi:n och har varit i kontakt med säljaren - men den blir för dyr och prutmånen verkar vara ytterst begränsad - om ens existerande. Hade säljaren gått ner -säg- 5% hade jag nog slagit till - även om bilen är en bensinare och drar än mer bränsle på grund av fyrhjulsdriften. Jag har självklart förståelse för att säljaren inte vill tappa för mycket - men min sympati räcker inte så långt att jag betalar mer än jag bestämt från början. Den tyska bilen jag har skott på nu bör hamna ungefär 40-50 lägre än motsvarande i Sverige - hoppas jag. Återkommer med resultatet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.