|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! Har BMWs nyaste modeller vattenbaserad lack? Vad är skillnad på den vattenbaserade jämfört med den "gamla" lacken? Tycker låter otryggt med en vattenbaserad lack. Mvh! |
kilroy |
Enligt ett EU-direktiv måste all billack som används efter 1/1 2007 vara vattenbaserad. Troligtvis har många biltillverkare redan gått över till vattenbaserade lacker. Hur den fungerar "på plats" har jag ingen aning om men miljön för alla billackerare blir åtminstone bättre... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
| Har för mig att de flesta biltillverkare (läs tyska) lackerar med vattenbas sedan mitten av 90-talet ungefär...From den 1/1 -07 måste även alla lackverkstäder lacka med vattenbas som Kilroy skriver. Min lackerare som fortfarande kör lösningsbaserad färg säger att det är ingen större skillnad på de två typerna, det finns för o nackdelar med båda. | |
|
Tror de flesta som varit med länge kan notera att lacken var lite mera tålig och lättare att få hyfs på (läs vaxa och polera) förr. Som Dawwe nämner så har många biltillverkare använt mer eller mindre miljövänliga lacker, t.ex vattenbaserade, sen ganska länge. FP |
|
Buspelle |
Min minnesbild är att lacken bubblade och ramlade av betydligt lättare förr. Kommer aldrig att glömma min pappas nya Volvo 240 från 70-talet; hela bilen hade böldpest efter några månader. Jag vill påsta att dagens billacker har blivit betydligt bättre än förr. |
|
Men detta var väl ett undantag eller möjligen en begränsad serie med problem? Jag menar mera generellt över hela linjen. Kan fortfarande minnas bilar från 60-talet där man kunde lägga en dag på t.ex vaxning och polering och verkligen vara nöjd direkt och en lång tid efteråt, detta upplever jag inte idag. Däremot så kan ju plåt, galvning och rostskydd idag vara betydligt bättre nu än då, men själva ytskiktet, njaaaae. FP |
|
|
Håller inte på med lack men fuskar på mina bilar ibland,bävar inför våren om man ska göra nåt litet jobb.Själv tycker jag att vattenfärg hör hemma i ritblock.Men jag kanske får ändra uppfattning vid test:) Annars håller jag med folke nog va det bättre förr,jag kan fortfarande tänka på hur dom gamla bilarna typ före 50tal kunde se såå bra ut.Iofrs så användes det säkert mest cellulosafärg och den gick ju utmärkt att polera till flygelglans. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
Helga |
Precis som buspelle skriver. Min far köpte en 1 år gammal 240 -76. Redan efter ett par månader kom där i rask takt massor med rostbölder. Inget ansvar från Volvo på den tiden inte. Det rostade rakt igenom överallt. Bilen såg ut som om den hade vattenkoppor. Enl Volvo så hade de köpt ett parti plåt från Polen med dålig renhet i. Vad jag vet så drabbades -76 plus en smärre del av -75B och -77. Kan inte minnas om de exprimenterade med vattenbaserade lacker på den tiden. //Helga |
Buspelle |
Jo, visst var 70-talsvolvona extremfall, men bubblande nederkant på dörrarna var väl närmast standard på alla bilmärken under 80-talet. Så är det ju faktiskt inte idag. Sedan kan jag iof hålla med folke om att den tjocka lacken på en Amazon från 60-talet gick att polera på ett annat sätt än dagens lacker, men den var väl antagligen mjukare och mer lättarbetad för en amatör. Vill nog framhärda i att dagens billacker är betydligt bättre än gårdagens för att inte tala om underarbetet i form av galvning m m. |
|
Öhhhhhhhhhhh........... Det så att de berömda Volvo böldpestbilarna använde VATTENBASERAD grundfärg, och ni såg ju hur det gick. Ett mikroskopiskt stensskott fick ödestrigra följder i rekordfart. Så BÄVA nu när det är dags för vattenbaserad lack på bilarna enligt lag !!!!!! Jag tror det blir MEGASKIT av det. Spelar ju ingen roll om man har lösningsmedel i produktionen, alla stora fabriker har ju automatiska alnäggningar som tar hand om ångorna så de inte kommer ut i fria luften. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.