|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Bensin: M73. Diesel: Alpinas D10maskin. Biturbonvariant av 3.0D som kom 1999. Mvh Asken |
|
|
Så du menar att M73 är den ekonomiskaste och hållbaraste spisen genom tiderna? ;) Ja, alla har vi våra måttstockar. Vad gäller diselgänget så har ni delvis rätt men annars fel, fel, fel... För turbo och pumpras räknas också i hållbarhetskalkylen. |
|
| M10 har varken turboras eller pumpras (i samma kostnad och omfattning) att ta hänsyn i kostnadskalkylen. Inte blir den kolavipparmad som M30 heller. En M10 måste man slå ihjäl helt enkelt för att få tyst på den. ;) | |
|
Powermac: Den är ett enda stort understatement med tanke på den upplevelse man får bakom ratten per mil. En tysk affärsbekant har en 750i 98. Den hade i Juli rullat 47000mil. Snittförbrukning 11l/100km. Mest långströckor på Autobahn. Transporterat ett flertal människor samtidigt huvuddelen av tiden. Den tyngsta underhållsposten i motorväg är en generator, en omgång tändspolar och kamkedjesträckare. Bilen går helt lysande när jag körde den häromåret. På Dieselfronten känenr jag inte till BMWs sortiment mer än några 20.000milare som fortfarande rullar på. Mvh Asken |
|
|
powermac:turbon byter man efter ca 50000mil och den kostar bara 3600kr hos gikturbo som utbytes så det blir en liten skillnad och den mekaniska pumpen håller i princip hur länge som helst hur många tändstift ,kablar,spolar,rotor och fördelarlock går det på 70000mil? tror nog det blir en hel del sen kan vi räkna på ekonomiska biten vad gäller bränsleekonomin 1: jag bjuder på att dieseln drar så mycket som 0.6liter milen vi säger att vi kör 50000mil( klarar bensinaren det?) 0.6 *50000=30000*10kr litern=300000tusen (diesel) 0.8*50000=40000*11kr litern=440000tusen (bensinaren) nu räknar jag med att bensinaren går att köra så snålt blandad körning för att vara snäll då blir det 140 000tusen kr billigare att köra dieseln på 50000mil om dieseln bara var 1kr billigare per liter men som i mitt fall får jag den 5kr litern billigare men det är en annan sak för dom pengarna kan man lacka om bilen, byta motor ,resa runt jorden och ändå ha kvar pengar så kom inte å sig att man måste ta med turbo och pumpbyte i kalkylen för det blir bara löjligt i det stora hela en bensinare kan aldrig vinna ser ni om man då jämför med m30 motorn så blir man ju deprimerad ca 1.2liter blandad eller? 1.2*50000*11=660 000tusen=360 000tusen mer än dieseln på 50000mil tror nog att man kan ha skoj för dom pengarna eller va? Länk |
|
|
M21 sitter i vilken model? och vilka år tillverkades den? 70t mil verkar ju visa på kvalitet om något. Ruggigt imponerande! |
|
|
Jo men vad kostar hörproppar för 50 000mil? ;) O.K du har nog rätt... Dessutom så finns det turbo lösa varianter om det är där skon klämmer. Korar (motvilligt) oljebrännaren som vinnare. Men vilken sort är det som gäller? M47D20 eller M21 eller någon annan??? Vad gäller M73 så må den rulla men inte snålt. Men allt är relativt, man kanske skulle räkna förbrukning i paritet med slagvolym. Men nu gör vi inte det och inte heller känsla och allmän körupplevelse räknas så den blir diskad på grund av kameltörst säger vi. |
|
nybeemer |
Bästa motorn måste väl vara m10 vars block användes till bmw turboladdade f1 motor som gav långt över 1000 hk vid kval från 1500cc. Det är häftigt att tanka |
|
För mig är det M30 som står högst på listan, vad gäller bensinare! Och det är helt klart att den är det i TOTALEKONOMI, för det kostar nada att fixa den om den går sönder, o att byta ut den mot en frisk kostar inte många tusenlappar, jmf. med M70, M60, mm. På Dieselfronten är det M21:an! M10:an är som en B18 med blårök, bra som fan, men tråkig så man gråter... Nåväl, mina reflektioner iaf. :-) Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag kan inte nåt speciellt om motorer. Men jag måste säga att spisen i 735:an. M30. Har under sommaren och mina 1000mil inte visat ett endaste tecken på nån slags tveksamhet. Aldrig startat på 5 cylindrar etc. Å då har den fått gå ganska hårt emellanåt. Plattan i mattan varje dag. (det behövs förövrigt för att få fart på kollossen) Helt underbar är mitt omdöme. :) Ska belöna den med olja/filter snart efter sommarens slit. mvh |
|
|
Jaha, en massa olika siffror (M10, M30, M21 osv..)som inte säger nybörjaren ett smack : ) Vad heter motorn i min bil t.ex.? Den borde vara hållbar med tanke på sex cylindrar och inte för högt effektuttag. |
|
|
330mike: m54 det står under modellguiden där det finns motorkoder högst upp klicka där och du finner dom för resp motor kraftwerk: håller helt med om man också måste välja en bensinare så blir det absolut m30 motorn den motorn i en e30 är djäkligt skoj |
|
| M52. | |
|
s14 m12 m49 Bästa motor har enligt mig inte med förbrukning att göra...endast kulfaktor gäller i min värld ;) |
|
Buspelle |
Nya biturbon i 335an måste väl vara det bästa BMW gjort mht förhållandet prestanda/förbrukning. Om den sedan blir den mest hållbara och driftsäkra återstår väl att se. |
|
M50-serien (samtliga varianter) samt M73 är dom bästa BMW-motorna tycker jag. Bägge är mkt slitstarka, saknar allvarliga fel, har goda prestanda samt låg förbrukning i förhållande till effekt. Powermac: Har du ngn egen erfarenhet med en M73-motor? Med tanke på ordval som "kameltörst" verkar de inte så. BMW CS #5139 |
|
| Men snälla då, en fyra går alltid snålare i en tolva hur du än vrider och vänder på det hela. Och kriterierna på denna tråd har dom flesta glömt alltså; citat: "Vilken är BMW´s bästa motor? Mest lyckade vad gäller förbrukning och hållbarhet?" Och då kan inte en tolva vinna på något sätt va? Hållbarast och snålast m.a.o.... | |
|
hmmm, alla som tycker M30 är bästa motorn verkar glömma bort alla spruckna toppar pa dom tidiga modellerna? Fram till -83? |
|
| Med tanke på engine of the year award-vinsterna så tycker jag S54:an ligger bra till. | |
|
Johan>>>Visst...även solen har sina fläckar :) Men gjutningen gjordes om 1980 har jag ett klart minne av,därefter blev det mycket bättre som sagt. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.