AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.290

Byta blinkers på E34

Izabelle
Hur i h*****e är det meningen att man ska kunna byta framblinkers på e34:an? Köpte vita på biltema å när jag lossa på alla skruvar runt om så lossade inte lyktan ändå. Den sitter antagligen fortfarande fast i en skruv som varken syns eller känns och är omöjlig att hitta. Och skitsvårt att komma åt.

Är det verkligen meningen att man ska behöva lyfta bort hela jävla motorn eller ska man behöva ta loss grillen för att kunna byta blinkers?

Man blir så himla arg när allt ska krångla. Sidoblinkersen är ju också skitjobbig att byta, måste lossa på nederdelen av inredningen och högtalaren där och allt.

Tack på förhand! Izabelle

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Framblinkersen vet jag inget om men sidoblinkersen är väl bara EN skruv från utsidan och sedan skjuter man den frammåt eller bakåt? Fast det kanske är annorlunda på svensksålda...
Fram sitter det två stycken skruvar framåt och en mot skärmen kika på dom nya så vet du vart dom sitter, inget större problem att byta ens med största motorn tycker jag.

Sidoblinkers har jag aldrig bytt mer än själva glaset, på min E32: a behövde jag dra ett varv tejp runt för att fästa i och med att det var för stort avstånd mellan glas och kontakt men det föredrog jag framför riva inredningen.

Mvh Stephan
Gemini__
Ni säger att man måste riva inredningen för att byta sidoblinkers, hur är det konstruerat egentligen på era vagnar? På min behöver man bara lossa en skruv och sedan skjuta åt sidan, smidigt värre.

Hoppas det löser sig för dig Izabelle.

Mvh:
Thomas
Izabelle
Okej, tack. På sidoblinkersen är det ju bara en skruv på utsidan men när jag ska ta loss lampan med dess kabel och kontakt så får jag inte ut den svarta klumpen(kontakten?) genom hålet. Får göra en fullösning där eller nått å kapa kabeln och sätta på den nya lyktan på den gamla kabeln som redan sitter där.

Problemet med själva framblinkersen är att jag inte kommer åt eller hittar den trejde skruven, fastän jag kollat på den nya lyktan och haft den som mall på hur detta kan sitta fast. Har lossat på en fram och en mot skärmen..

brukar man vara tvungen att ta loss nått (förutom plastkåpan då) för att komma åt och lossa på skruven?

Jag har hört att vissa fått paja den gamla blinkersen för att få ut den, typ bända ut den med en kofot eller så..

Mvh

gu
98
guwib
525iA-94
på bilens högra sida är det enklast att börja iaf för mig.hade också problem med skruvarna,tyckte jag tog rätt med det blev fel en gång ändå. med nya lyktan som mall samt borttagen spolarvätskebehållare så fick jag in huvudet för att se bättresen var det bara att byta.

vänster sida_förarsidan var knepigare, fick lossa på behållaren till styrservooljan samt en annan långsmal behållare som jag glömt namnet på.
sen var det likadant-stoppa in huvudet för att se, sen skruva av + skruva på..

who´s the man?
Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
kom inte här och säg att det är gott om plats och ganska enkelt att byta framblinkers på en E34 540. mycket möjligt att det är enkelt om man har nå fel på fingrarna så dom går att böja hur som hellst . det tog fan ca en timme på vänster sida för mej och typ 5 min på höger sida

hellre GasHäng än RattGlapp.
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Man behöver väldigt små händer och ännu mindre verktyg så går det bra. Sidoblinkersen behöver man demontera inredningen om man skall byta kabel, den är skarvad bakom inredningen vid golvet.

Själv använde jag ett spärrhandtag modell väldigt liten med ett litet bits i gick inte på nåt annat sätt:)
st
24
stephanie
BMW 525-92
Har precis bytt höger framblinker. Man får faktiskt känna sig fram för att hitta skruvarna. Det sitter som sagt 2 st framåt och en ut i karossen. Jag använde standardverktygen som finns i bilen. Stjärnskruvmejsel och polygripen. När man väl tagit bort plastskyddet så lossade jag vattenbehållarens 2st stora svarta plastskruvar och lyfte den 2 cm åt sidan. Det var precis den lilla plats som gjorde att det var möjligt att med handen först känna sig fram till var skruvarna sitter. Den ena som sitter rakt fram kan man få syn på, de andra 2 måste man känna med handen och sen föra in skruvmejseln med andra handen och pricka rätt. Sen när den väl är där fick jag ta hjälp av polygripen för att snurra skruvmejseln. ca 40 min tog det mig. Ladda med kaffe :)
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Kan ni inte använda en sminkspegel om ni måste titta in för att se skruvarna ?
Tänkte på era stackars huvuden som ni måste vrida ur led.
En litet spärrskaft med någon hylsa med mejsel kanske är bra investering också.
När jag skulle byta kunde jag först bara hitta 2st skruvar och fick givetvis inte loss den. Efter mycket undersökande minns jag att den tredje dök där man minst anade den, hehe. Satt riktigt illa till, men som vanligt inga problem när man vet var till nästa gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.