|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Paap: Har kollat din annons. För mig påminner det inte alls om EDC-dämpare, å andra sidan har jag inte sett alla.. Kolla denna länken med några bilder och lite att läsa. Länk |
|
Paap Reeder |
Jag har en klar kunskapslucka på stötdämparområdet. Kikar man närmare på mina två dämpare kan man konstatera: - sista 7 cm av kolvstången är pågängad en annan sorts hylsa/stång - den hylsan - och troligen hela kolvstången - är ihålig och innehåller ngn form av anslutning Min tanke är att ngn form av "stift" träs in i stångens topp. Beroende av längden kan det tex vara en 1, 2 eller flerpolig elanslutning. Det kan i sig även vara en hydraulanslutning. Anslutningshålet på stångens topp är ca 3 mm i början och i botten är det fråga om max 1,5 mm. Väldigt svårt att exakt kunna kika in och lysa samtidigt. Det kommer att bli ett mejl ner till Sachs. MVH /// Paap R |
|
Nu har jag med mycket hjälp av en god vän på BMW varit i kontakt med reservdelschefen på BMW Sverige. Resultatet är inget att hurra över E31 E32 E34 och E38 dvs bilar med EDC som utgått ur produktion, kommer inga priser för EDC-dämpare att sänkas på. Pga att BMW får själva specialbeställa dessa delar i en enormt liten serie. Enligt reservdelschefen kunde antalet sålda EDC-dämpare i Sverige i år räknas på en hand... Men det fanns många påtryckningar från både verkstäder och kunder. Tydligen ligger dämparna billigare i Sverige än i Tyskland, vilket jag sedan tidigare fått erfara. Nu har jag gjort vad jag kunnat. Renovering känns mer angeläget än någonsin, hur går det för er med lösa dämpare och verkstadsfirmor har ni slagit era påsar ihop ännu? |
|
|
Jag kanske skall göra ett ryck igen. Har mest mekat GMC -49 sista dagarna... Får väl börja att jaga glidlagret igen. Det är inte så mycket som fattas för att få ihop dämparen igen, kommer bli intressant att se om den blir bättre än innan... /Mats J |
|
Paap Reeder |
Fick ett snabbt svar från ZF/Sachs på min fråga om vad det är för dämpare jag har till E34. Det är med EDC ... eller som Sachs skriver: "Bei diesem System haben die Kunden jedoch die Möglichkeit mit Hilfe eines Knopfes/Schalters am Armaturenbrett zwischen Komfort und Sport Einstellung umzuschalten. Dieser Dämpfer ist leider nicht mehr lieferbar." ... dvs ngn jäkla form av EDC är det och de finns inte mer att köpa. Jag har i ett annat spår en box: 37 15 1 137 150 som passar till E31 och E32 "styrdon EDC" står detr i ETK´n. Undras hur den sladd ser ut som förbinder dämparens topp och boxen samt hur fanken fungscherar det? VH /// Paap R |
|
Okej, fick lite mer ork! Har personligen varit i kontakt med BMW Sverige och diskuterat reservdelspriser. Tidigare kostade EDC III fjäderben fram 10050:- per sida = 20100 fram Nu kostar de 6660 plus moms = 8325:- per sida = 16650 fram. En förminskning med 3450:- totalt. Bak är justeringen av priset liknande men har det inte i huvudet just nu, ca 2000:- per dämpare. Tidigare 8800:- /styck nu ca 6800:- /styck inkl. moms. Detta gäller för E32 efter 05/90 med EDC III. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.