|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejs. Slänger ut en fråga till alla er som kör/kört E32/E34 med EDC-dämpare eller kanske rent av avstått från en bil med detta tack vare priset på dem. Pga mina egna problem har jag varit tvungen att lära mig mycket om hur de fungerar och efter många om och men har jag lyckats få ordning på all elektronik. (enbart egen felsökning med dokumentationshjälp från BMW och boxar och dylikt från skroten samt DIS på BMW, samt hjälp här från AP såklart) Och kunde på den biten hålla nere kostnaden till några ynka hundralappar. Nu till det roliga... Mina bakdämpare är ok, dvs läcker inte. Men de känns ändå inte 100 sas. Och mina framdämpare är helt slut. Kostnaden enbart i delar för EDC-dämpare fram och bak + nav fram stegar iväg till ca 40700:- Och det är helt utan några som helst småprylar som kommer till... Om vi leker med tanken, hur många skulle vara intresserade av att byta sina EDC-dämpare vid ett annat kostnadsläge och då till vilket pris? Som jag har förstått både här och på andra forum är det mycket populärt att plugga och med den gemensamma nämnaren att det är för dyrt. För egen del vill jag ha kvar EDC-dämparna, skulle ju inte kasta ur Acn om den la av... Vad säger ni? | |
Gemini__ |
Är intresserad, dock är det priset som avgör i slutändan. Kanske går att pressa vid ett ev. gruppköp, har du hört dig för månntro? Mvh: Thomas |
|
Jag har ägnat många timmar det senaste åt att leta EDC-dämpare över hela världen. Det finns vissa gasdämpare men sällan i kombinationen nivåreglering samt EDC. Och det verkar finnas ett glapp 90/05 och uppåt till E38ans EDC-dämpare. Det jag är mest intresserad av är original Boge. Har även hittat länkar på M5Board där någon lyckats renovera men det var i SydAmerika någonstans... Men visst borde det gå att pressa priset om vi är fler som är intresserade! Tror ju hellre BMW säljer tex åtta dämpare/år än ingen alls. Har för tre veckor sedan mailat BMW Sverige angående detta men inte fått svar, är vi fler som skriver under kanske det kan påskynda processen lite och få priset att justeras neråt. I mitt fall kostar fjäderben fram 10050:- styck och EDC-dämpare med nivåreglering bak ca 8800:- styck. En halvering av priset skulle kanske motivera flera? Var går din smärtgräns Gemini_ ? |
|
|
Nu rörde jag ihop det lite... Naturligtvis är det inte bak det är gas! Men det verkar inte finnas kombinationen nivåreglering + EDC bak att finna någon annanstans än på BMW. |
|
| Jag är oxå intresserad, dock har jag inget akut behov då mina dämpare inte läcker o EDC-systemet fungerar som det skall. Men jag vill likförbannat sätta dit nytt runtom! Det pris jag hade tänkt o ge blir ca 32" för 4 dämpare inkl fjädrar (beställer när det är 20% rea*hehe*, blir dock inte i år). Så för min del är allt under 30" inkl nya fjädrar ett fall framåt. | |
|
Funkar inte EDC dämparna ungefär som en hydralkolv? Då borde det ju gå att fixa till dem. |
|
|
Allt går. Har sett bilder på renoverade EDC-dämpare. Går väl säkert att göra på massa olika sätt men de jag såg hade sågats itu och sedan svetsats ihop. Allt där imellan är hokus pokus för mig... Kan tänkas att det inte blir särskilt kostnadseffektivt att göra det i Sverige dock... Har du däremot kontakter så mottages det tacksamt! Allt med EDC får gärna vädras i denna tråden. Och så hoppas jag på fler som är intresserade av köp då vi tillsammans nog kan pressa priset. |
|
| Jag går i bytestankar. Dock har jag ett elektronikfel, jag tror att EDC:n går i nödläge=sportläge konstant p.g.a ett kabelfel, så jag vet inte om själva dämparna verkligen är dåliga. Instinktivt tycker man att bilen skulle kännas svampig om dämparna vore mekaniskt slitna, och det gör den verkligen inte. | |
|
Ska se om jag kan få tag på en beg EDC för att kunna prova med. Men tänker inte lägga ner en förmögenhet på inköp pga att jag inte har någon BMW ännu.Men springer jag på nån defekt så ska jag se vad som kan göras med den. Jobbar en hel del med hydralik och har lite kontakter. MVH:Kristian |
|
|
KristianE: Kanon! |
|
|
GunnarG E38 skiljer från e32 så perspektivet blir från den äldre modellen dvs min erfarenhet. När jag började rota i min var inte problemet jänkegung och hjälplöst läckande bakstötdämpare med medföljande pentosinpölar. Det var stumt fram och ändå stummare bak (det lät ju sådär...). = nödläge = släckt lampa. Så i min värld var det ett enkelt elfel, trodde jag... Nåväl efter lite konsultation framkom följande fel: Vippkontakt glödlampa trasig (nej EDCn i E32 funkar inte utan den...) Styrutslagsgivare för stort värde (justering) Avbrott en kabel Diverse Samt ett tjugotal skumma fel pga trasig EDC-box (inte helt lätta att utesluta) Det var mäta/fixa/köra/mäta/fixa/köra som gällde med någon tripp till BMW då och då för DIS. Efter att ha ringat in fel och avhjälpt dem ett efter ett tills DIS visade OK var ett evigt mätande. När väl en begagnad EDC-box var på installerad föll bitarna på plats. Men fortfarande stämde inte allt. Fram blev det plötsligt knirkigt och svampigt och bak var det fortfarande stumt, dock bättre. Det visade sig vara nivåregleringen som var ställd för högt (tack Komfortnissen för tipset!) En enkel justering senare var det mycket bättre. Det behövs mycket LITE för att EDCn ska gå i nödläge. Och tyvärr kan dämparna vara slut när väl elektroniken börjar lira igen. Ville själv inte tro det var sant att en bil kan gå från stum till svajig pga att ett nödsystem så väl döljer det faktiska skicket på en stötdämpare.. Som någon tidigare myntat är BMWs sjuor grymt förlåtande mot duktigt slut stötdämpare. |
|
|
Jag är intresserad! Har dock ungefär samma problem som Gunnar G att lösa först. Dämparna funkar utmärkt så länge man kör luuugnt, men så fort man kört _lite_ sportigt hamnar dom i hårt läge... I vilket fall tror jag mina glappar "i höjdled" så att säga, vilket borde innebära att byte behövs oavsett om jag har kabelfel eller ej. Vet ej om det felet går att renovera. |
|
|
Jag ska inte påstå att det är bra att vi har dåliga stötdämpare men det är bra att vi verkar bli fler och fler som kan tänkas köpa. Ska höra mig lite lätt för i det närmsta om rabatter... Hittills två E34or två E38or och en E32a. Ojoj, mycket pengar blir det... |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Går det egentligen inte att byta ut EDC-dämparna mot vanliga konventionella om de går sönder? Vanliga Bilstein/Koni fungerar ju alldeles utmärkt och mer därtill som jag förstått det. Vill man sen av principskäl(som jag, originalälskaren, kan förstå) absolut ha fungerande EDC-dämpare så får man pynta vad det kostar(?)! Fast visst, priserna är hutlösa om man säger så. Såeciellt på en E32 750 som bara kostat max 60.000kr - ibland 34.000kr Att sen laga dämparna för 40.700kr är helt förkastligt. |
|
Du har helt rätt, det går alldeles utmärkt att montera konventionella stötdämpare (åtminstone på E34 och E32). Princip och princip... Jag har inte käkat på massa timmar och blodsockerhalten är ungefär på samma nivå som ett lik, och hjärnan rinner snart ut genom näsan så svaret kan bli lite luddigt... MEN för min del så har jag samma inställning som du, det ska vara original OM det inte är bättre med eftermarknadsdelar. Pynta vad det kostar... Lite svårt att motivera ett byte av slitagegrejor för 30-50 pistoleros på bilar under hundringen känns det som. Ger mig på en riktigt dålig jämförelse. Att montera vanliga stötdämpare på en bil avsedd för EDC känns som att när ACn pajar riva ur den och slänga in några frusna torskblock mellan sätena... ;) |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
kolla gärna om det är något som en mekanisk verkstad skulle kunne tillverka. har någon tex ritningar? jag har en mekanisk verkstad som tillverkar bla högtrycksventiler för olja, som är byggda för 2000 bar, men de är ändå inte så fasligt mycket dyrare än EDC-dämparna. får man upp antalet till 5-10 stycken så faller priset fort, och jag tror knappast att det är krångligare att tillverka än det vi gör varje dag. men jag behöver ritningar eller en fräsch sönderplockad dämpare för att se om det går och i så fall till vilket pris. mvh Johan |
|
Gör en förfrågan på en tysk BMW-verkstad så är priserna annorlunda:) Mvh Asken |
|
|
Johan: Ritningar borde kanske gå att googla fram??? Ska kolla när jag har tid. Tror att Mats J här på forumet kan ha en EDC framdämpare liggandes... Bara en fråga. Hur vet man den exakta mängden olja som ska vara i? Asken: Har fått hjälp med det tidigare. Men de priserna jag fick på tex fram dämparna var 1000:- dyrare styck! Om du har kontakter där får du gärna maila mig eller lägga upp en länk här vart man kan vända sig. Har du andra erfarenheter av priserna? Om du har lust är det dessa artikelnr för tex E32 vänster fjäderben fram: 31 31 9 065 432 fjäderben fram vänster 31 31 1 138 497 fjäderben fram vänster endast i kombination med hjulnav 31 22 1 139 345 hjulnav De två under är med bara för att det översta kan ha utgått. |
|
|
Jag har en isärplockad dämpare och har gjort ritning på toppmuttern till att börja med. (i Catia V5) /Mats J |
|
Paap Reeder |
... hörru ni EDC´:are! Kika på min annons om EDC-dämpare. Är det EDc enligt er uppfattning??? Vad menas med "toppmuttern" som ni skall konstruera? MVH /// Paap R |
|
Jag kanske skall ta kort på delarna. EDC III har två stora klumpar på stötdämparbenet med kablar ur. Har dina dämpare elkablar så är det EDC annars inte. Vissa har inga utvändiga klumpar utan har elektromagneterna inuti. Men alla EDC måste ha elanslutningar. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.