AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.534

Finns E34 utan rost?

Sida 1 av 2
Är på jakt efter en 525a helst >93 och har kollat nätet under en längre tid nu samt varit o tittat på två bilar (ena visserligen 530 v8) och det känns som att rost är något oundvikligt på E34 och att ungf enda alternativet är att importera, vilket jag inte vill. Vad har ni för åsikt? Går det att hitta en 5a utan rost eller är det bara ge upp denna bil?
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Min 540 som nu är såld va rostfri till 100%.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, visst gör det det! Det är bara en fråga om i vilket prishärad Du tittar!
Du kan ju börja med att sålla bort allt under minst 35.000:-....

Bara ett tips, för så gör jag! Slutpriset blir ju allt som oftast ett annat iaf....men fina bilar kostar ju en slant.

Mvh
/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ja får nog i ärlighetens namn säga att det är ytterst få E34:or som är HELT rostfria. Om man däremot nöjer sig med att bilen till synes är rostfri (dvs ingen synlig rost) så blir det en annan femma. Ett "vanligt" ställe för osynlig rost är under listen på dörrarnas nederkanter, syns oftast bäst efter demontering av listen....Tex när jag köpte min bil så letade jag noga efter rost, 2 ställen var uppenbara, de övriga ställena (framskärmarna bakom framhjulen) syntes de inget på att de va rost på g men när jag var inne hos lackeraren som lackade om min bil kunde jag klart o tydligt se att det nog varit något på g där eftersom han slipat dessa områden helt plåtrena....Nu är ju min bil omlackad sen 3 år o allt som heter rost har hållt sig helt borta...
Ställena att titta på till en synes rostfri bil är: runt nummerplåtsbelysningen, bakom framhjulen, dörrarnas neder och innerkanter, känn på skärmarnas innerkanter så färgen inte börjat lossna där, domkraftsfästena (titta underifrån), bakskärmskanten som tätar mot kofångaren kan oxå ha färg som lossnat från kanten (ses dessvärre endast om du plockar bort kofångaren)
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Håller med Kraftwerk, man får vad man betalar för. Lycka till med ditt letande. E 34 är en underbar bil att kör/åka i.

Mvh Daniel

"när det händer, händer det fort, Autobahn"
Känner bara att en E34 inte är värd mer än 30.000, kommer aldrig få ut mer än så när man själv säljer. 530an jag kollade på ville ägaren ha 35 för, fick förvisso ner till 25 men tyckte inte den va värd ens det då den var nycklad och hade rost. Jag kanske är för kräsen..
T3
400
T34
525i-07
min 525a 88a är så gott som rostfri eventuellt ett litet stenskott
någonstans vill jag minnas (det var länge sen jag tittade på den pga att den är avställd)kan inte minnas att jag sett rost annars på den.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det finns inga rostfria bilar, alla rostar någonstans.

Ett sidospår:
Hur räknar man ut procenten av rostighet? Av ytan eller vikten? 1% kan ju bli väldigt mycket...

///BMW - Was sonst!
T3
400
T34
525i-07
Glömde att säga att jag ofrivilligt rostskyddat min skuff då en flaska motorolja rann ut i denna.
T3
400
T34
525i-07
självklart finns det rost men jag har inte hittat någon ska inspektera lite närmare när jag ska sälja den. bakre ljuddämparen är ju sönderrostad.
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Min 530 v8 är väldigt fin i karossen. Betalade dock 45k för ca ett år sen men den är lika fin fortfarande.
har nyligen köpt en -91 525 som är helt rostfri.
har inte hittat något än och d har jag lagat överallt.
men som alla andra säger. man betalade där efter.
Rost konficienten borde anges i synlig rost per centimeters sikt. Alltså rostfri på en meters håll, 50cm håll, eller fem cm håll, samt under lister och inuti balkar. ;) Och ja alla E34 som inte har vårdats i kuvös har rost...
hehe visst betalar man för vad man får
524:an (e34) gav jag 10000kr för
28000mil har den gått och 100% rostfri (än så länge)
även under lister och balkar
det beror ju på var den gått uppenbarligen
man behöver inte ha bilen i kuvös powermac, bara där det är torrt

Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

E34:an har blivit så gammal att rost är mer en självklarhet!
Visst fins det E34:or som i viss definition är rostfria, men de växer inte på träd!
Och de kostar därefter.

MVH Patrik
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Viggo, min 540-93 är rostfri så nog finns det...
Ett tips är kanske att titta på dom som kostar lite mer.
En fin E34 kostar lite mer om den är rostfri antar jag.

Vanligt ställe är under kansten på bakskärmen..kolla där, samt tvätta noga där. Iallafall vad jag har hört.

Lycka till!

beemoholist
va o kolla på denna precis Länk
knappt någon rost förutom vid spolarburken. dock konstigt pysljud från insuget/toppen, vibrationer i koppling, slut dämpare fram och servo med lite för mycket spel.
kilroy
Att definiera begreppet "rostfri" är ju inte helt enkelt. Om man med begreppet "rostfri" menar att bilen är HELT fri från rost så finns det inga rostfria bilar, definitivt inga E34or.

Min E34 är "rostfri" om man i begreppet lägger att den inte har någon synlig rost vilket även inkluderar om man hissar upp den och besiktigar den ordentligt underifrån. Däremot kan det mycket väl finnas rost i svåråtkomliga skarvar och liknade ställen som man inte kommer åt utan att använda verktyg.

Troligtvis är många importbilar mindre rostiga än svenska bilar eftersom man saltar mindre i Tyskland.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

När ni säger att era E34:or är rostfria, menar ni då att de aldrig har funnits rost på dem sedan de var nya eller är eventuell tidigare rost lagad? Jag har nämligen svårt att tro att en 13-15 år gammal bil är rostfri utan åtgärd. Undantag finns förstås men det måste i så fall röra sig om extrema lågmilare som endast körts under mycket gynnsamma förhållanden. Eftersom E34 525 är en bruksbil så har nästan alla exemplar vinterkörts vilket innebär rost.

Vigg0: Jag skulle satsa på att hitta ett någorlunda rostfritt exemplar och sen pruta p.g.a. den rost som finns. E34 525 är en mycket trevlig modell så att välja bort den för att du inte hittar ett absolut rostfritt ex är nog att överdriva. Ska du har en helt rostfri BMW av bruksmodell så får du nog titta på bilar nyare än 2003 (att döma av rost-trådarna man läser på forumet).

Mvh Johan
Jag är inte ute efter 100% rostfritt, bara inte att karossen ser nerbajsad ut. sen om det är lite rost på domkraftsfästen osv gör mig inte jättemycket.
Ok, det låter ju vettigt. Bilen du länkade till såg ju fräsch ut på bilden och verkar ju vara det enligt dig också. Synd att den hade en del andra problem bara. Lycka till i letandet!

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.