|
|
|
|---|---|
| är det nått särskilt att tänka på om man ska sälja bilen till finland | |
|
Nej, men du gör inte mer pengar på det:) Det är som att sälja till vilket annat EU land som helst. Köpte själv en bil från Sverige för ca 3,5år sedan. (Bor i Finland) |
|
| tack för svaret det är som att sälja den här då | |
|
Ja, du måste förståss avregistrera den i Sverige iom att den far till Finland. Men annars gäller helta samma saker, skriv ett köpebrev och gör affären. Mycket enkelt med språkbarriären dessutom om du råkar få en Finlandssvensk köpare:). Lycka till! |
|
|
Hej! Bayerische: âr väl inget stort problem oavsett. De flesta kan engelska och ganska många svenska, det är inte bara finlandsvenska som kan annat än finska :o) error_elle: är inte säker om du behöver ens avregistrera bilen, finska reg.myndigheten skickar skyltar/anmälan till Sverige, det är först då vägverket accepterar bilen som exporterad och du blir raderad som ägare till bilen. bara du säger till till ditt fors¨krinmgsbolag så du slipper betala försäkring. Gör ett sök på forumet, det är inte så länge sedan detta blev diskuterad i detalj här. Lycka till. MVH: Sakke |
|
|
Finland har special eu-regler vad gäller bilar. Som jag fått berättat för mig går de på ålder på bilen och inköpspris, skatten blir våldsamt hög. Exempel: Köpte bilen för 6000 Euro när den var skattad och godkänd i Finland var priset ca 13000 euro. Bilen var äldre än 5 år. Men om du säljer bilen så drabbar ju skatten köparen (vad jag känner till). |
|
|
Hej! E60: precis, finska skatteregler har ingenting med säljaren att göra det är den finska köparen som betalar skatten OM den ska registreras i Finland. Om man inte registrerar så betalar man ingen skatt heller (typ banbil) Så detta påverkar ju inte säljaren på ngt vis(och konstigt vore annars....) MVH: Sakke |
|
|
kan man köra med bilen avställd till tullen eller måste den vara påställd för att få tas över? tänkte på skatten då den drabbar säljaren utifall påställning måste göras. Länk |
|
|
måste det införskaffas tillfälliga skyltar och isåfall var? Länk |
|
| Polisen hade han jag köpte av skaffat tillfälliga skyltar ifrån. | |
|
Köparen ska skaffa antingen förflyttnings tillstånd från tullen vid gränsen eller helt kallt ansöka om skattebeslutet. I båda fallen får köparen tillfälliga reg skyltar som han kan köra med. Med förflyttnings tillståndet får man köra så länge som man har betalt för, 25€ första dagen 15€ för påkommande dagar. Om han ansöker om skattebeslutet så får han köra i 3 mån eller tills skattebeslutet är fattat och bilen regbesiktigad. Då ska skatten betalas och hen får de riktiga skyltarna. Skatten här i Finland är fansastisk. Har inget med inköpspris att göra mera, det blev ändrat iom att många fuskade med kvittona. Numera så räknas skatten från en "motsvarande bils" värde här. Om en bilmodell kostar omkring 10.000€ här så kan man räkna med 3300€ i skatt. Vissa avdrag får man för bilens ålder och skick. Om man tar min 750 som exempel. Inköpspriset var 3500€. Då var den inte regbesiktigad eller skattad eller nånting, enbart importerad och satt till försäljning vid en bilfirma. Jag köpte som sagt bilen för 3500€, ca 1000€ i delar, 150€ i regbes och diverse papperskrig och nu ska jag ännu betala 2270€i skatt för att jag ska få skyltarna. På den räknade de att priset på såna ligger på 6900€ här. Altså ca 32% av "värdet" kommer till i skatt. Sen EFTER att man betalt skatten kan man överklaga och KANSKE få tillbaka lite om man har bra grunder. Jävla kul land man bor i. |
|
|
Önskar att det skulle finnas en EDIT knapp så man skulle kunna rätta till alla stavfelen.. |
|
|
Mick 750: Men inte har väl skatten aldrig baserats på bilens inköpspris? Förr, baserades skatten på nåt ännu mer idiotiskt, dvs bilens ny beskattning i Finland. Detta var ju dyrt som bara den. Utformat så att det definitivt inte lönade sig. Rytsölä bröderna tog ju hem två Lamborghini Diablo vid IT-boomen ca 2000. De betalade ca 2ggr mer skatt per bil, än bilens inköpspris i Tyskland! Men sånt kan man väl göra när pengarna är luft. Nu baseras den ändå, tack och lov, på nåt aningen smartare dvs motsvarande bils pris i Finland. Men även denna form har sina brister. De tittar inte på det faktiska försäljningspriset, utan begärt pris. |
|
| Ännu angående det där med att få tillbaka pengar... lämnade in klagomål angående min bils beskattning sommaren 2005. Har inte hört nåt änn... | |
|
Om jag inte helt misstar mig så var det beroende på inköpspriset åtminstone på veteranbilar. Bilskatten här är faktist en skojig sak. Varför får firmor som skattar in en bil dra av momsen men inte en privatperson? Varför har bilens skick så lite att göra med skatten? Varför måste man ha bilen i besiktningsdugligt skick innan man kan skatta in den, dvs betala skatt på egna arbetstimmar och reservdelar? Blir skoj att se senare OM det blir som det är tänkt med skatten. Att den ska försvinna och bruksskatt införs. I princip så skulle ju alla äldre bilar då bli skatte befriade iom att skatten redan är betald på de bilarna antingen vid importen eller då den var ny... Tror mera på att bilarna som redan är "skattade" blir skattade på nytt och på nytt och på nytt.. |
|
| Veteranbilar (över 25år gamla) var väl tidigare skattefria? | |
|
Enligt V8 magazine: Mellan 1985 och 2002 Inköpspris 3500€ + frakt 1000€ = 4500€ tullvärde. 10% av tullvärdet + 22%moms av tullvärdet + momsen = 450€ + 1089€ Bilens värde = 3500€ + 450€ + 1089€ = 6039€ 30% av värdet i skatt + moms = 2210€ total skatt. Mellan 2002 och 10/2005 Samma sak men då räknas skatten från marknadsvärdet och inte inköps + frakt priset. Nya, från 11/2005 --> Nu räknas skatten från motsvarande nybils pris med en massa avdrag för åldern. Då är det bara hur mycket vett gubbarna som räknar har. Som exempel har de att två olika -61 Impala som blivit importerade har räknats från en Chrysler 300C (49,900€) och den andra efter en Chevrolet Corvette C6 (97,000€). Ena stackarn hamnade att betala dubbelt så mycket skatt som den andra bara för att han som räknade skatten inte kunde skilja på en Corvette och en Impala.. |
|
|
Hej! måste bara säga att jämfört med Norge så är Finland ett paradis vad gäller bilimport. (âr finne och bor i Norge), procentsatserna för prisavdrag har ingen korrelation med begagnatpriserna i Norge, så enda import som lönar sig är i princip bilar inte äldre än 4 år. Importerar man t.ex en 525i från -91 så hamnar priset kring 15-16000eur, och pris för en sådan i Norge är ca 9000eur. Jasso, de har gått tillbaka till gamla sättet att räkna begpris från motsvarande nybilspris, det var ju precis så man gjorde innan 2002....Ställer till en massa problem med bilar som är äldre/modellen inte finns längre/bilen inte blivit importerad till finland... ja, så går det när det fuskas för mycket-kollektivt straff...... Ja enklast är ju iofs att man kör bilen till hamnen medans den är påställd (typ postar brevet samma dag som bilen blir sålt) och behåller försäkringen lika länge. då slipper man böket med transportskyltar..... MVH: Sakke |
|
|
Altså det systemet som jag skrev gäller enbart veteranbilar, över 25 år. Nyare bilar går som vanligt efter "begärt pris" systemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.