AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
517

E36 316 eller 318?

Ja, vilken ska man välja? Hästkrafter i all ära men det är ju bara några ynka. Tyck till!

Arulez from the land of the midnightsun
Hej!

Om du kan tänka dig en 318is så ska du ta den! Verkar som att du är ute efter en rak-4:a...? Is har 140hk... Plus att du får M-chassi och andra go-saker...

Lycka Till!

Mvh Tobbe
Donk
Ingen jättestor skillnad på en 316 eller 318, skiljer ju bara 13 hk. Är själv mycket positivt överaskad av hur trevlig 316-modellen är att köra, lite högvarvig är den dock vid motorvägskörning.

När jag själv letade bil för några månader sen verkade det som det finns större utbud av 316 än 318 och därmed större chans att hitta en i fint skick och med önskad utrustning. Jag prioterade en så sen årsmodell som möjligt, inom given budget då så klart, och hade klima som krav. Med dessa förutsättningar hittade jag en 316 i kanonskick till bra pris och jag har är efter tre månader helnöjd. Klart att man skulle vilja ha en rak sexa i bilen men då blir den genast dyrare, både i inköp och drift.

Spelar alltså ingen större roll vilken du väljer, se bara till att skaffa en 94 eller nyare så du slipper bytas kamrem var 4000 mil.

Kowalski
Hej

Jag köpte en 318 -94 förra sommaren och är hitills väldigt nöjd. Möjligen är den något högvarvig (3200 rpm vid 110km/h). Någon spets på höga varv som 320/325 har saknar den också.

Största skillnaden gentemot 316 skulle nog vara segdragningen som jag tycker är 318:ens styrka vid jämförelse. Det är inga problem att klara omkörningar (80-120) på femman i 318, något som jag däremot upplevde i 316. Så jag skulle nog försöka satsa på en 318 istället, driftskostnaderna är i stort sett identiska. men samtidigt tror jag inte 316 är ett dåligt köp, den är säkerligen mycket billigare i drift än många andra 1.6 liters bilar på marknaden. Samt inte att förglömma är att du får samma fina fjärdringskomfort/växellåda som övriga 3 serien.

Precis som Donk skriver så upplevde jag det svårt att hitta en fin 318 e36, 316 är betydligt vanligare. Mina krav var att ha minst en 1994 för dessa har den nyare 115hk motorn med kamkedja och förbättrat vridmoment på låga varv. Hittade slutligen en som haft en tidigare ägare (en äldre dam) med 9500 mil, sv-såld med s-bok. Blev affär och är som sagt mycket nöjd!

Lycka till
Dino
Angående Varven så är det nästan lika mycket på alla BMW bilar . M modellerna vet jag dock inte. men min 316 o 320 ligger på samma varvtal vid hundra dvs 3000 det är nästan samma med min nya 323ci också så det kan du bortse ifrån , Är du inte en fartdåre så är 316-318-318is en utmärkt bil
+ billigt att driva på alla sätt
- ingen drag

M-MotorSport
Aldric
Dessutom får du tänka på att 95% av alla som ser en BMW logotyp på bakluckan automatiskt utgår från att bilen går som en kula så du har redan ett psykologiskt övertag där .. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.