|
|
|
|---|---|
| Hejsan,jag undrar vilka tecken ger en dålig vanos,har haft problem nyligen med bilen motorlampan har tänds två gånger,båda tillfällen vid acceleration.Grabarna på bmw kunde inte hitta nån fel de återställde datan men efter kort tid tänds lampan igen.Nån som har haft samma problem? | |
|
Hej! Vet inte hur man ska detektera en dålig Vanos så där exakt(är väl missljud o dålig kraft vid vissa varvtal om Vanos börjar att ge upp..kanske?.),däremot så tycker jag att dina symptom istället KAN tyda på att någon eller båda Lmm är på G att behöva en översyn alt. utbyte. Bara min "första tanke" just nu ,trots ej personlig ägar/mek erfarenhet av just M5 E39.. Mvh Janne. |
|
| hmm det du säger börjar tappa kraft vid vissa varvtal,det har jag faktiskt upplevt strax innan lampan tändes | |
|
Tja...Vanosproblem är ändå "tämligen sällsynta" trots att en del hävdar motsatsen...det som man läst/hört om på M5 E39 är väl div "elproblem"(just LMM,bensinpumpsstrul,ABS-givare,någon kamaxelgivare..osv). Oljeförbrukning brukar väl också vara ett "smärre fel" på vissa tidiga "vanskötta" M5 E39 har jag för mig. Jag tror ändå inte på något så stort som Vanosfel på din bil,borde väl både "rassla" och leva f-n just från "vanosområdet" dessutom, om det då skulle vara något fel på den..Ev är det visst någon backventil i Vanosenheten som kan strula på tidiga exemplar(men symptomen är väl mest då att den "knackar" en smula vid uppstart,inga andra tendenser)...Billigt att byta ändå. Spånar bara i bl.a. den info som finns på forumet :) Har du sökt i forumet? Finns en del att läsa där.. Mvh Janne. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Janne T! du glömde nämna Lambdasonderna! Också ganska vanliga bekymmer tydligen! Vanos defekter brukar utmärka sig med ett rasslande missljud. Men tycker att mekanikerna borde hittat ev felmeddelande om vanos,LMM eller lambda är defekt! MVH Patrik |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan det möjligen inte bara vara en givare för oljenivån som spökar och sätter motorn i ett "sparlåge program"? Spånar också lite, då jag ej är så vidare värst bekant med E39 M5 personligen. MVH Patrik |
|
Jag har inga problem med olje förbrukningen.Bilen har varit på inspektion och de hittade inga elfel.Det jag undrar kan vanosen ha med elektriken o göra?bilen låter konstigt när man växlar ner,när varven går ner vet ej hur jag ska förklara.Låter lite som om växellådan går torrt fast framifrån. |
|
|
Det finns ett bensinflödes test du kan göra. Det kräver att du öppnar service menyn i färddatorn. Vid fullgas och strax innan varvstopp på 2'ans eller 3'ans växel ska du ha ett bensin flöde på 130-140liter/timmen. Det finns två flödes test, det endra är per km, men det är oväsentligt. Kollade min häromdagen och såg 138.5liter/h vid ca 6500rpm på 2ans växel. Hur låser du upp?` Finns förklarat på M5board, men kort går det till så att du håller in check kontroll knappen med strömmen på tills det kommer en meny som säger TEST1. Du navigerar in i TEST1 med den vänstra knappen i instrument klustret dvs den som du nollar tripmätaren med. Nu kommer du att se 7 sista siffrorna i bilens chassienummer. Addera de 5 sista av dessa. Om nummern skulle vara AB12345 skulle du få summan 15. Summan du får knäpper du in genom att ta dig till TEST19. Du navigerar dig hit genom att trycka högra (check kontroll) knappen upprepade ggr. Vid TEST19 klickar du vänstra knappen. Det står LOCK ON. Klicka vänstra knappen upprepade ggr tills det summeras upp till din summa av chassienummer t.ex 15 som i exemplet ovan. Tryck nu på högra knappen. Du har låst upp menyn. TEST4 är flödes testet. Du navigerar mellan menyerna med högra knappen. Du navigerar dig in i menyerna med vänstra knappen. Menyerna innehåller oftast flera tester än ett. Så ta dig till TEST4 med högra knappen, gå in med vänstra. Klicka vänstra upprepade ggr (om så behövs) tills du når L/h. Själv har jag endast navigerat in på några av TESTEN. Gör det på egen risk. Kom ihåg: går du in i fel meny, var lugn, du kommer tillbaka ut med högra knappen. Om du vill se en kul "ljusshow" gå in i TEST2. Du kommer att åka över 300km/h på parkeringsplatsen. Du kan navigera i TEST menyerna också när du kör, men eftersom det är komplicerat och farligt att ha händerna intrasslade mellan rattens ekrar rekommenderar jag att du stillastående navigerar dig till rätt test. Lycka till! |
|
| En gång i tiden var jag nära och köpa en bil som hade dålig vanos och det visste jag inte förens jag åkte och tittade på bilen. Det hörs liksom på bilen. Öppna huven och gasa, det går inte mista ljudet. Bilen skriker mer eller mindre från området varje gång du pumpar med gasen. Ägaren/firman först då erkände att vanoset var trasig men lovade att fixa det åt mig om jag ville ha bilen men det ville jag ju inte då. :) Som sagt. lyssna. | |
|
Grodan: Vad var detta för bil? |
|
| Vad bevisar bensinflödes testet? | |
| Om lmm är i skick. | |
| okej ska prova,tack för hjälpen | |
|
Min motorlampa brukade också tändas, men då när bilen stod på tomgång. Då var det lamdasonderna, dom byttes och nu är allt som det ska igen :) Mvh Crille |
|
| Nescobar Aloplop:Hur var bilen att köra med kassa sonderna? | |
|
bayerischemotor// Det var en 320-E46. |
|
|
Ahmo: Det enda som märktes av dom kassa lamdasonderna var att motorlampan tändes, det märktes ingenting alls på hur bilen gick. Mvh Crille |
|
|
Hej! Känns som man har körtifrån 200hk om vanosen är dålig.Går även in i ett felprogram.gör max 50 km/h....Har precis varit och kollat min! Mvh Dixie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.