|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 530 touring som känns ganska hård i bakändan. Bilen har fn nivåreglering men när den stått en längre tid (typ en vecka)sjunker den ihop (som att fjädrarna var slut) men när jag startar så hissar den upp den igen. Den är ganska så stötig att köra nu... Har kollat lite på forumet om att plugga nivåregleringen och byta till vanliga dämpare/fjädrar men det verkar lite krångligt + att det kanske inte behövs? Kan det räcka att byta fjädrar? Eller ska dessa fjädrar vara "slappa" för att låta nivåregleringen justera höjden på bilen även olastad?? | |
|
Ok om man säger såhär istället.. Bilen hänger baktill efter att ha stått still några dagar. När man startar upp den åker den upp igen men den känns hård och obekväm över gupp och annat. Räcker det att byta fjädrar? |
|
|
att den sjunker lite ihop gör nog inte så mycket, tror mer att det ska vara så. Är det fjädrarpå e34 med nivåreglering? För e39 har inga fjädrar om man har nivåreglerin urtan bara dämpare. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hydraulklockrona är troligen slut. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Med "slut" menar jag trasiga, dvs att gasen har läckt ut. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
peter78w: du har delvis rätt, men istället för fjädrar på e39 så sitter det luftbälgar! Det är alltså luftfjädring i baken på e39 med nivåreglering. På din 530 E34 Johnny tror jag som Erikw skriver att gas/hydraulikklockorna är tomma på gas, vilket gör att fjädring mer eller mindre uteblir.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Ok, var sitter dessa? Är det dem som sitter en bit in, strax ovanför drivaxlarna? Vad kostar de ungefär? /Jakob |
|
|
Dessa är det: Länk kostar antagligen runt 2000:-/styck Diesel-räsern /Rickard |
|
|
ok tack. Men vad har fjädrarna egentligen för funktion om bilen ändå hålls uppe av nivåregleringen... Borde inte bilen "hänga" på fjädrarna i vanliga fall, om den inte är lastad? |
|
|
Fjädrarna bär bara en del av lasten. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.