AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.386

Montera högtalare fram i E24?

Hej!
Planerar att byta ut ljudet i bilen - som härstammar från 1985 i nuläget! - i vinter, under avställningen.
Nån som vet hur stora/djupa högtalare som får plats framme vid kickpanelerna? 5,25" eller bara 4"?
Det saknas ljud fram nu, det enda som finns är 2 st 6x9 i "lådorna" bakom nackstöden.
Vill inte börja skära i dörrarna, utan vill ha dem lite diskret nere vid fossingarna:-)
Tänkte köpa ett paket för runt 3 papp med centralenhet, 1 par 6x9" och 1 par 5,25" eller 4". Slutsteg o subba finns redan hemma, så det kommer till det med.
Hade!

/Magnus

Mitt objekt: Länk
Hmm jag hade hål för 4x6 i skärmarna....så det blev nya sådanna....vet dock inte vad som sitter standard...är det ovala?
Tycker du ska göra hål i dörrarna, ljudet kommer fram bättre men frågan är hur villig man är i att kapa och klistra! men tror 5.25 med lösa diskanter skulle bli kalas i dörrarna! Ett schysst framsystem är det viktigaste! utgå alltid från framsystem och bygg dig bakåt! mvh Fredde

FREDDAN
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kolla in bilderna på min M635: i galleriet så får du se hur jag gjort med framsystemet, kan tillägga att jag har kompletta dörrsidor i reserv.
Kan även kolla på länken nedan till min M635:a så ser du hur skuffen ser ut.
Har idag 4x 6,5" och 2x 5,25" och 2x12", JVC huvudenhet med DVD och 3" skärm samt 2x7" skärmar i nackstöden,låter både mycket och bra!

MVH Patrik
Jo, jag är ju medveten om att det suger med kickpanelen som baffel till högtalare, men i och med att ingen, säger ingen, har varit o sågat i inredningen förut, så känns det helfel att försöka sig på det, såhär drygt 20 år efteråt...
Har ett par diskanter liggande åxå, och dessa hade jag tänkt införliva i mer öronhöjd, typ. Kan kanske funka i kombo med något i kickpanelerna.
Får prova mig fram under vintern, kanske kan man hitta beg dörrsidor i den rätta hemska blåfärgen på tyska e-bay, som man kan bryta lite med...
Vintern är ju väldigt lång i detta land kan tyckas - har man däremot en klassiker stående på pallbockar i garaget, verkar den lite väl kort ibland:-)
Kör oktober ut, sen ställer jag av...

/Magnus

Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag såg nån gång i vintras en kille på tyska ebay som sålde någon slags "pod" för diskanter som man sätter på insidan av backspegelfästet. Det såg helt ok ut och då får man ju upp diskanterna till en lämplig höjd ålus att man slipper se eländet.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du kan ju alltid montera "distansringar" runt högtalarna så får du ut dom och plats med större djup. Mina sitter med ca 15mm distans. Mer går nog inte för då tar handtaget till huven i.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Många fina tips o idéer!! Tack!
Det där med "poddarna" låter lite kul - nåt att kolla efter, eller mecka ihop själv:-)))
Jag får riva lite nere i fotutrymmet för att kolla hur djupt det egentligen är, annars är ju distansringar en bra idé, gärna snedkapade så ljudet kan "riktas" lite bakåt/uppåt.

/Magnus

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tyvärr är det väldigt trångt vid ordinarie högtalaruttag vid fötterna!
Högtalarmagneten delar plats med kontakterna till, elhissar,centrallås och elsidospeglarna.
Så någon extra plats där blir det svårt att hitta!

MVH Patrik
Jag får kolla när lite tid finns...

/Magnus

Visa användare
201
BMW635_Robban
635csi -84
325i -87 Cab
325ia -07 Coupe
330e -21 Sedan
Jag har satt Sony Xplode 6"/9" 220watt i mina dörrar.

Här syns det lite:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.