|
|
|
|---|---|
|
Yes, då har man varit och inhandlat ett nytt projekt. E28 M535 ia -87 Royalblaumetallic. 15800 mil. ALLA bes.papper from 89. Få ägare osv. Till problemet. Bilen blir är slö och rätt trött efter en tids körning, 110-120km/h. Börjar rycka och ha sig, igår morse vid 0830 dog den på väg in till S-holm. Stannade ett par minuter och startade sedan igen, ganska svårstartad men hoppade igång och sen gick vi mot söder på höga varv och det gick. När den är kall så fungerar den nästan tillfredställande. Reagerar väldigt dåligt på gasen. Endast vid absolut maxgas som den sätter fart som den ska. Men från 0 till 9/10 gas så är det som att rycka en död katt i svansen, händer inte mycket. Håller jag däremot konstant 100 km/h så går det utan hack och ryck, dock slö. Skall idag på inhandla nytt bränslefilter och byta, känns som åtgärd 1 för att utesluta. Tror inte att det här är tändningsrelaterat men man vet ju aldrig. Vad som oroar mig är hur bilen reagerar på gasen eller snarare inte reagerar. Gjorde en sökning igår kväll på forumet och det finns tydligen en hel del möjliga felorsaker, därav att jag valde att starta ny tråd. Känns helt ok att rådfråga "expertisen" på detta forum, kom igen Paap och Co! Nu ska jag sätta så god fart som möjligt med den nyinhandlade, har 50 mil hem så vi får väl se hur det går. Blir bränslefilterbyte halvvägs hem med efterföljande rapport hit. // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. | |
|
Bränslefilter ännu ej bytt men däremot så va jag och fingrade lite på LMM och gässpjällägesgivaren halvvägs hem. Vips så finns där gasrespons över hela registret och pedalvägen, bilen har stått en del så troligast är det oxiderat lite var stans i bilen. Men bilen är fortfarande ryckig efter att ha marchat 130-140 ett tag, går man ner till 100 och strax över igen så fungerar den åter normalt efter ett tag. // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
Paap Reeder |
... fingra på det 3 givarna vid utloppet till övre kylslangen. Om de sänder intermittent p g a oxid får boxen för mycket info och går och lägger sig helt enkelt. I mitt fall var det tempgivaren som matade boxen alldeles för tätt. Tydligen var det LLM - för att göra sig viktig så har du en LLM och inte en LMM - "men skit i vilket" ... huvudsaken att den började närma sig det normal körning. Men oxidteorin tror jag är riktig. MVH /// Paap R |
|
Hur stor inverkan har en sliten/slut kamaxel på bränsleförbrukningen? Ventilerna är justerade till 0.30 kall motor. Spelar i och för sig mindre roll då jag oavsett svar kommer att byta kamaxeln snarast. Och vad för tändstift vill M30:n ha? Satt NGK BR5ES i den nu och det låter för mig som att dom kan vara aningen för mjuka? // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Kamaxel och vipparmar beställda. Oljerör ligger och väntar. Bränslefilter bytt. Konstaterat att förpumpen i tanken ej fungerar och att jag där har en av felkällorna till slöheten och bränsletörsten. Men hur var det med stiften? Vad kör ni med? // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Upp. Länge saden jag hade tid för fordonet men nu har börjat grotta i eländet igen. Saker bytta sedan sist: LMM, BTR, tomgångsmotorn, tempgivare(blå), termotidsgivaren, bättre kamaxel, kallstartsspridaren med slang. Bilen startar som den ska, går fint då den är kall men desto varmare den blir desto sämre går den. Tvekar på gasen, låg tomgång/självdör, missar lätt på tändningen?... Så kom igen nu i dessa semester/bilfixartider och tipsa. Och ja jag har nyttjat sökfunktionen på forumet utan att ha fått nån klarhet då jag nyss bytt LMM och de andra saker som ger symptom. // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Antar att du kollat/bytt rotor och fördelare! Annars kan du kolla hur vevaxelgivaren ser ut, skadad eller smutsig kanske? MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Rotor och fördelare är finfina. Vevaxelgivaren/na däremot har jag ännu inte tallat på. Pratar vi om den som sitter i framkant på motorn eller den som sitter fram på växellådan? Vad skiljer de 2 åt och vad har de för funktion? // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Du kan kolla bägge! Vevaxelgivaren ger pulser till styrbox, och styr både bensin och tändning vad jag vet. Men vid problem med den så går inte bilen alls alternativt "stallar" i mellanåt! I lådan sitter en referensgivare och varvtalsgivare och referensgivaren vet jag inte riktigt hundra på vad den gör! Men nån här kan säkert fylla på! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
Har läst genom dina problem med bilen en gång till! Skulle nästan vilja utesluta vevaxelgivaren. Låter som någon tempgivare som Paap skriver,eller vacum/vevhusvent problem!??(det sista var bara nått som poppade upp i skallen medan jag skrev!) =) Tycker annars att du verkar ha gått igenom de vanligaste orsakerna redan! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Tempgivarna är bytta så det kan vi stryka. En burk startgas skall strax förbrukas på bilen för att utesluta vacuum/vevhusproblem eller avslöja. Men varför är problemet beroende utav värme? // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
jag hade preis samma problem med min bil. visade sig att det hade varit nån som tallat på boxen och ställt in mer soppa till moroten. vilket resulterade att den gick bra kall, reagerade mycket bra på pedalen. men efter lite värme så vart den slö förutom på fullgas. så ta en titt på boxen är mitt tips. en länk till boxens inställningar: Länk |
|
|
Såja, efter lite om och men samt säkert hjälp av lagen om alltings jävlighet så har det stora felet avhjälpts. Tändspolen var det som spökade. Trodde inte dom kunde bete sig sådär underligt men tydligen. Såg att det var samma typ utav tändspole på vintebilen fast något mindre så den har lånats tills att den "nya" bättre beg av rätt typ ankommer. Vidare har konstaterats att jag har noll vacuumläckage, gick åt en burk startgas men det var det värt. Återstår lite pyssel med kontroll och rengörning av vevaxelgivarna mest för att ha det gjort innan jag ger mig på bakvagnen på bilen. Nån som har nåt bra tips på smidigt byte utav silentblocken? Har även hört något om "limfyllda" block, fylles med vilken typ utav lim? // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Tändspolen var det som osakade värmeproblemen men bilen har haft en underlig tvekande gång i alla fall ett tag. Idag togs fördelarlock upp för koll igen, datumstämplat 00 och i prima skick. Dock avlägsnades lite kolspår. Bökade mig ner till främre vevaxelgivaren och rengjorde den. Rengjorde åter tomgångsmotorn. Hell yes! Vet inte vilken av grejerna det var som felade men nu går bilen mjukt och fint likt en klocka utan ryck och tvek på låga. Kanske kan ge tips till någon med liknade problem i framtiden. Nu bär det av till SBP för den årliga kollen. // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Angående bränsleförbrukningen så kan det nämnas att mina ansträngningar har lönat sig ordentligt. Bilen har gått ner från 2.1-2.2 liter milen till 1.05-1.1 liter milen. Detta då allehanda blandad körning samt automat. Skall bli intressant att se vad en liten topprenovering med ny kam samt ett helt avgassystem gör... // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.