AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.116

Vad ska jag ge för 325IM-90?

Visa användare
155
Jessee
M5 -99
Hej, det här kanske är en lite svår fråga.
Blivit erbjuden att köpa en 325IM -90 Diamantsvartmetallic. Det finns rätt mkt rost på bakskärm och under framrutan m.m. och annat fix men verkar vara fin i motorn. Den är utrustad med stora m-paketet med svart sportskinn i fint skick ellucka men ej elhissar. Hartge 16" hjul, m3 ratt, servo, abs. Och den är skattad och bes. chassit har rullat 24500mil, motor 16500, låda 19500. och är sv såld. 8 ägare.

Vad ska man ge för den här bilen? Kanske lite svårt utan bilder men det vore bra om ni iaf kunde ge en gissning.

mvh/jens

13.000kr
Visa användare
155
Jessee
M5 -99
ägaren sa 30000:- men jag vet inte om den är värd det.
30000:-då ska den inte vara i det skick som du säger en massa rost ock annat fix.Titta på en annan bil
Visa användare
155
Jessee
M5 -99
jag får nog göra det.
Seriös värdering, Berra... Jag skulle säga mellan 25 och 30 - modellen är extremt attraktiv och handlas ofta av kepskillar som inte bryr sig om lite rost, vilket driver upp priserna rejält.
Anders N:Vad skulle du ge för en felfri bil då, 100000 kanske!
Berra - om du inte är alltför morgontrött inser du förhoppningsvis att jag syftade på ditt första inlägg.
Anders N: Jag frågade vad du skulle ge för en felfri bil du svarade inte på min fråga jag undrar vem som är morgontrött.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag skulle vilja säga 20-25 utan att se några bilder.. Tycker inte om att det är bytt motor och låda som dessutom gått olika mil i sig.. Varför är det bytt? Hur är bussningar, stötisar osv.. Känns bilen fräsch i övrigt?

Diesel-räsern
/Rickard
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
En -92:a skulle betinga 23-29000 enl. bilpriser.se (det går inte att söka på äldre bilar än -92). Så 30000 verkar i överkant med tanke på skicket som du beskriver.

Kanske är det normalt med motor+växellådsbyte & åtta ägare på den här modellen - men jag tycker inte det låter speciellt förtroendeingivande... Skulle nog leta vidare.

/ElakaKatten

Visa användare
155
Jessee
M5 -99
man får ju slipa rost, och göra en allmän uppfrächning. dämpare och fjädrar är nytt. Sätter man sig i bilen så får riktigt bra känsla om den, förutom att det är lite blött på mattan precis innan kopplingspedalen. Allt verkar fungera. Men går man ett varv runt bilen så hittar man inte så mkt bucklor men en del rost vid vänster bakskärm som någon fösökt laga tidigare, under framrutan, bagageluckan och på förardörren. Sen finns några fläckar här och var. Undertill har den rost vid domkraftsfästena fram men annars rätt fräch.

mvh
Är det denna bilen? Länk

runt 25 borde den vara värd om rosten inte är allvarlig.
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Jag sålde min i stort sett helt rostfria 325IM-90 med nya sommar och vinterdäck för 26.500:- förra året, Så mer än 20.000:- låter inte vettigt tycker jag...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Anders N, en ganska rostig e30 står inte speciellt högt även om det är en IM.
Annars håller jag med om att en fin 325IM är mkt attraktiv, skulle gärna vilja en en själv.

Men för 25-30' ska det inte finnas "rätt mkt rost på bakskärm och under framrutan m.m. och annat fix "

13' kanske är lågt men jag tippar 20' eller kanske strax under.

Racerbilen: Länk
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Denna kom ut på annons idag oxå: Länk

Lite långt bort för dig kanske...
30 000 är alldeles för högt. Hade den varit helt rostfri skulle den kanske kunna betinga det priset. I mina öron låter det som att det är en ren bruksbil som förmodligen inte kommer att rulla så mycket till, därmed bör priset ligga omkring 15-20kkr.
Värderingarna skiljer sig rejält minst sagt.

Gissning på vad det beror på, personer som inte är intresserade av modellen säger ett lågt pris medan dom som är eller förstår att andra kan vara intresserade säger ett högre.

Ovanliga bilar som är populära kostar betydligt mer än motsvarande ickepopulära modeller om jag jämför med den VW Scirocco GTi-83 (en populär och ovanlig bilmodell den med) jag sålde förra året så är inte 30tkr ett förvånansvärt högt pris för denna 325: a trots rost, bara detaljerna skinn, 16" Hartge och M-paket gör att det blir svårt att ro hem den för under 25tkr.

Om det däremot är en bra affär är en annan sak, men betänk vilka är alternativen? Det finns inte många andra 325iM E30 så chansen att hitta en bättre är rätt låg rost i skärmar på en 16år gammal bil är mer regel än undantag i Sverige, hitta en i annat land? Lycka från Tyskland blir det dyrt när den är reggad och klar här hemma, köpa en utan M-pkt i stället? Köpa E36 325i? Köpa 320iS? Köpa Nissan 200SX? Som sagt vad är alternativet?

Många är överkänsliga här på värderingsforumet, saknas en stämpel i serviceboken på en 93: a köp en annan bil, gör man så hela tiden får man åka buss eftersom inga bilar duger, detta innebär inte att man ska acceptera vad som helst men lite mer verklighetsförankring tack (obs gäller allmänt så ta inte åt er mer en nödvändigt=)

Mvh Stephan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En saknad stämpel i boken kan jag ta på en så pass gammal bil, men "rätt mkt rost" tror jag skrämmer många. Du kan lätt lägga ner över 20´ på rostlagning lack mm innan den blir som den förtjänar. Dessutom ganska mycket mil för att vara det ska kännas bra på en entusiastbil som denna.

Betydligt bättre affär att betala 40-45 direkt och få en relativt fin bil med rimliga mil. För fina 325IM är värdefulla och eftertraktade men dom finns om man letar lite.

Racerbilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.