|
|
|
|---|---|
|
Har nu varit ute på vägarna i en splirrans ny volvo v70 (140hp) och kört en 90 mil ungefär under tre dagar med varierande körning. Sen har jag varit på audis horseshow och provat s4, s4cab, s6, s8, q7 och klart häftigast rs4. Blev imponerad av audi måste jag säga, mycket fina bilar. Så alltså efter ca tre dagar med bara andra bilar och då helt nya och väldigt hästkraftstinna sådana, satte jag mig i min egen och samlade väl tankarna som dykt upp de närmaste dagarna. Hur skulle bmw:n kännas efter denna orgie av konkurrenter? Helt otroligt så var känslan så skön av att köra bmw:n fastän den är fyra år äldre och har några mil på sig. Härligt att känna att allt var på sin rätta plats. Satt och njöt hela vägen hem och funderade på om jag skulle byta bil så måste det nog bli en nyare bmw isåfall :) Diesel-Framtidens melodi / JK | |
Paap Reeder |
... vet precis vad du talar om!! Ca dryga 10 år sedan skulle jag börja ett "nytt billiv" och fick köpa en väldigt fint hållen och företagsmaxad Vovlo 740. En "direktörsVolvo" med absolut "allt". Körde Volvon i cirkus 2 månader och höll M535:an på pallbockar (i väntan på försäljning!?? ...) Så en dag ... tog jag ner M30:án från bockarna ... och faktiskt "impulsdumpade" Volvon ngn dag efter. Han som köpte den Volvon gjorde ett superklipp ... men för mig kändes Volvon på vägen som att köra motorsåg med förväxlade handskar. Det kan inte bero av att man "var inkörd" på BMW´n eftersom jag körde Volvon så pass länge. Det som fällde avgörandet direkt var vägegenskaperna. Volvon var i perfekt skick men det kändes som att försöka sy markistyg med nålen ersatt av en bit gummisnodd ... speciellt om man lyckats pressa kmh till tre-siffriga tal. Finns säkert massor av bilar som går fortare, är billigare, bromsar snabbare och är krocksäkrare o s v ... MEN! den samlade balansen av allt finns bara i BMW. Det är därför uttrycket "Freude am fahren" är så jäkla rätt! MVH /// Paap R |
|
När man kör andra märken så tröttnar man efter ett tag. Bilkörning blir bara att ta sig från A till B. En BMW kan man köra varje dag i tio år utan att tröttna. Jag kan inte sätta fingret på vad det är med BMW som gör detta men jag hoppas att BMW kan behålla den här känslan i nyare modeller också. /Anders |
|
|
Du har så rätt! har aldrig känt det med tex audi, volvo eller honda, som jag ägde förut. Man tröttnade ganska lätt men helt ärligt, inte med bmwn. Har haft 330in nu i ca 9 mån och har aldrig haft tråkigt i den, inte ens i bilköer. Det är jätteskummt..riktigt skummt! Som Anders129 säger så vet man inte exakt vad det är, kan tänka mig att det är allt som spelar in, på nåt sätt sammanflätat.. Komfort, prestanda, väghållning, motorljud osv. allt är synkat. /// Bimmarkomanen |
|
Stekaren |
Jag tror känslan i servon och styrningen är otroligt viktig faktiskt för helhetsintrycket. |
|
Synd bara att man inte kan ta passagerare i en BMW, för då smutsar de ner bilen, rör på "knapparna" m.m. För att inte tala om risken att någon skulle ha hund med sig.. Huh.. Sen kan man ju inte äta eller dricka i en BMW heller, för det är de för fina för... Men det är även ganska jobbigt att alla är så avundsjuka på mig för att jag kör omkring i en BMW.. Det är ju inte alla som har råd med en så exclusiv bil.... Mao så får bilen stå i garaget.. Det är ju ändå snart vinter, och man kan ju inte köra med sin BMW i snö, då blir den smutsig... Tur jag har bil av annat märke som jag kan nyttja! ;-) |
|
| Stekaren - Du tycker alltså att BMW:s magi sitter i servostyrningen. Oerhört udda tanke... | |
|
Jag håller nog med Stekaren! Provkörde en Audi A4 1.9tdi för nåt år sen och mer oprecis styrning får man nog leta efter! Bilen var osänkt och gick på standard 15", spårade dock som om den rullat på väldigt breda och hårda däck. Känslan i styrning och dessutom hur man sitter i stolen är nog det som gör mest tror jag, för det är ju det man är i direkt förbindelse med i en bil! Diesel-räsern /Rickard |
|
Stekaren |
Japp men det är faktiskt det redskap i bilen man använder mest... Skilnaden mellan BMW och tex Volvo är att Volvos är väldigt lätt och blyg, det käns som att ha margarin på smörgåsen medan BMW har ett lagom motstånd och pondus i styrningen, som bregott extra saltat på mackan. |
Gemini__ |
Anders N: Håller du inte med Stekaren till viss del? Du menar alltså att känslan i styrningen med allt vad det innebär (bättre vägkänsla tex) inte på något sätt bidrar till att höja helhetsintrycket? Detta är en oerhört udda tanke om du frågar mig. Mvh: Thomas |
|
Håller absolut med om styrningens betydelse. Var inne på en Audi 2.0T avant sportquattro, en riktigt fin bil som tyvärr bara gick att få med servotronic-styrning. Denna "styrassistans" förtar helt känslan kring mittläget, och audin gick bort på grund av det. Så visst är styrningen avgörande. Sen är det ju inte allt, BMW gör helt enkelt väldigt kompletta bilar när det gäller körupplevelsen. /Lars |
|
|
Men de flesta BMW jag kört har kännts lite annorlunda i styrningen. Ok de flesta har varit väldigt exakta och man har kännt vägen på ett positivt sätt men servo verkan har varit väldigt varierande. e34 525 m20 är mkt fastare och exaktare att ratta än 528 e39 tycker jag. e38 740 känns ganska lagom ganska lik senare e34. Vet ej riktigt hur servotronic funkar men har fått reda på att jag haft det i några av mina föregående bilar, påverkar det känslan? Tycker nyare BMW glider ifrån det där jag gillar både när det gäller känsla och utseende, hoppas de hittar tillbaka. -Phil |
|
|
Håller med anders129! Har man kört andra bilar ett tag så vill jag gärna köra bmw igen. Man tröttnar rätt snabbt tex på en volvo. Det är jätter roligt i början men efter ett tag så är det inte längre roligt! Man vill ha den där bakhjulsdriften, röd/oranga belysningen och så sitter man så jäkla bra i dom bakom ratten. Bara själva styrkänslan går inte beskriva när man rattar bmw, kör man en annan bil så fattas det något liksom. Det är vad jag själv tycker. MvH Bmw 4-ever |
|
| Varför ens jämföra med volvo när man pratar känsla?Volvo är bilen från A till B. Styrningen i en alfa matchar väl en bmw och själv gillar jag nog alfa-känslan mer./Stenback | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.