AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.353

525 - ingen tomgång och hög soppaförbrukning - hjälp!

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Satte mig i bilen efter jobbet och drog iväg mot luleå (25 mil)
Ser att förbrukningsmätaren ligger högre en vanligt, första tanken är att jag har lite luft i däcken då jag idag bytte till vinterdäck..

Fyllde på men ingen skillnad, efter vägen upptäcker jag att tomgången pendlar och bilen till slut dör och drar onormalt mkt soppa.

Så är läget nu, bilen luktar oförbrända avgser och går allmänt skit, är det lambdasond och luftmassemätare som ligger närmast till hands?

Hur mkt stryk tar kattarna av att ta soppan från ytterliggare 25 mil tillbaka, h inte mkt till val....

Snälla hjälp, är beroende av bilen...

Mvh Johan

Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Jag hade liknande problem på min på min 325 a och då var det lambdan som hade lagt av. Jag gjorde en koll på verkstad vilket visade att lambdan var trasig. En annan variant om man är osäker och vill chansa är att köpa en beg lambda på en skrot eller privat och koppla in och se om det fungerar.

Men det kan också vara lmm som strejkar. Andra saker det kan tänkas vara är läckage i gummibälg eller någon givare som är trasig.

Kör inte allt för länge med trasig lambda. Den feta blandningen kan förstöra kattarna och då blir det dyrt.

Hoppas det löser sig!

OO=00=OO
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Okay.. gummibälgen är nyligen bytt så den kan man utesluta.

Kan lambdan bara helt pplötsligt börja bete sig på detta sätt eller kommer det smygande? Min gick jättefint i morse, men nu är den hel skum..

Kolla lmm är ju inte allt för svårt, ska ta tag i det, men det verkar inte bättre än att jag måste köra de 25 milen hem iaf.

Tack för svaret !
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Lambdan kan lägga av hastigt. Kan också vara glappkontakt vid anslutningen. Det kan du ju kolla. Har för mig att lambdan sitter i främre delen av katalysatorn på din.

25 mil borde inte vara nån fara om du fixar det sen.

Kan också vara vatten / kondens i bränslet.

OO=00=OO
Hej det är ingen fara att köra med trasig lamda så länge du ligger efter e4 det är sämmre att köra i stadtrafik med många start och stopp
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Ska kolla detta när jag får tillgång till garage.

Kondens i bränslet borde det inte vara då jag hade 60 liter i tanken o bara tankade 20 inför avfärden.

Tack för hjälpen så här långt, återkommer med resultat.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Kom på en sak, vad bör man satsa på för lamda om man ska byta?

På mekonomen fanns det två varianter, en universal och en vanlig - vad är skillnaden?

Finns det ngt bra sätt att diagnostisera om det är fel på lambdan?

// Johan
Ta en orginal lamda det skulle jag gjort kostar mer men har själv kört på pirat då jag hade en 320 och den höll inte länge sen är en orginal bara att skruva dit och i med kontakten universial skall man ju koppla ihop med den gamla kontakten och om du tar en sådan komihåg att ej löda ihop utan man skall använda de skarvdonen som följer med
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har du kollat annat som kan påverka ex vis tempgivaren till styrboxen, bränsletrycksregulatorn etc.
Går den bra kall men kass varm ?
FAF
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Igår kopplade jag bort batteriet och lät bilen stå ett drygt dygn så den var riktigt kall och verkligen nollställd.

När jag nu på morgonen startade blev jag oerhört förvånad att tomgången var stabil trots nollad dator, tog bilen på en tur och den gick som den brukar när man nollställer datorn - lite ryckigt och så. Den går kanon när man gasar och varvar, men när den blev genomvarm började tomgången vandra igen dock inte lika kraftigt. Även förbrukningen ligger högre än normalt.

Vad innebär detta - den gick alltså "bra" när jag kallstartade med nollställd dator. Förmodligen går den bra även när den bara är kall utan nollställning.

Han går inte kass när den är varm kanske jag ska tillägga, dock lite smått ryckigt och tomgången vandrar som sagt.

Mkt text blev det, men är det någon som direkt känner igen symptomen?

Jag är inne på lambdasonden då bilen går bra vid högre varvtal, men sämre på de lägre varven vilket borde vara där lambdan spelar in?

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hur tycker ni jag ska angripa detta, skulle vilja konstatera att det verkligen är lamdan som är trasig, hur ´gör jag detta?

Duger mekonomens lambda som är anpassad för modellen eller bör man handla av BMW?

Skriv gärna förslag på hur jag ska lösa detta.

Tack på förhand

// Johan
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Har nu kollat priset för en original lambda, ligger bara hundringen över mekonomen - det blir en original om jag köper en.

För att återkomma till frågan, hur gör jag för att konstatera att det verkligen är lambdan? Vill ju inte byta utan att veta att det verkligen är den.

Vore tacksam för snabbt kunnigt svar.

Mvh // Johan
JAg hade problem med min 525 92 igår det luktade soppa så jag trodde jag skulle sprängas i luften.

Man såg att det läckte soppa framtill uppe på motorn, visade sig vara ledningen till bränslereturen som läckte , slangen var hel vi drog åt slangklämman och problemet försvann.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Tänkte avsluta tråden.

Bytte lambdasond och bilen går perfekt igen, köpte bmw original förövrigt. Skiljde i storleksordningen 100 lappen mot övriga.

Förövrigt kan jag starkt rekommendera en lyft när arbetet utförs, samt en ringnyckel som sågas upp annars är det nästan omöjligt att få bort den.

En fråga dock, värmeskyddet som sitter vid lambasonden ryckte jag bort då det var sönderrostat, måste det ersättas?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.