|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 518 E28 -87 som jag precis har köpt. Jag vet ju att man ska se upp med knackande motorer på dessa o när jag var o såg på bilen så spann motorn på fint men efter en hemfärd på 10 mil så knackade motorn kraftigt... Hur den säljaren har lyckas få den gå fint när jag såg på den är ett mysterium men hur som helst. Bilen för övrigt är ruskigt fräsch. Min fråga är helt enkelt vad jag måste göra för att få den att gå bra (sluta knacka), måste jag byta kamaxel eller går ventilerna att justera? Eller har nån av er några andra ideer på vad det kan vara för fel eller hur man fixar det lättast? | |
|
Kan va sliten / slut kam. Men prova först med att justera ventilerna... Billy / Kattmannen |
|
| Om jag tolkar dig rätt så går det iaf att justera venitlspelet på den motorn? | |
Stekaren |
Yepp,oljan var kanske kall när du körde provkörde bilen. |
|
Japp ventilerna går att justera och det är mkt enkelt. "stekaren" har en bra teori ang tyst motor när du provkörde den. Billy / Kattmannen |
|
|
Motorn var varm när vi såg på den o provkörde den. Funderade lite på det själv men sen när jag låtit motorn stå kall här hemma i flera timmar så knackade den rejält när jag startade den sen igen. Funderat på om han satt nån "tillsats" i motoroljan som gjorde att den tystnar ett tag. Skönt att höra att ventilerna går att justera iaf, tänkte att det kanske var hydraliska ventillyftare. Ska beställa mig en Haynes bok imorrn o sen får vi hoppas att den slutar knacka när ventilerna är injusterade. Annars blir det väl så illa att man får leta sig en ny kamaxel eller en utbytesmotor Även fast det var lite tråkigt när motorn började knacka så är jag faktiskt nöjd med köpet. 11500 gav jag för den och den är helt rostfri, och då men jag HELT rostfri. Hur den har bevarats så väl med tanke på 19 år gammal o 23 000 mil är väldigt märkligt men samtidigt underbart =) Sen så fungerar allt på bilen så när som på elspeglarna som inte funkar. |
|
|
Byt olja till en bra olja helsyntet oavsett vad du gör. Jag byter alltid olja och filter när jag köper en begagnad bil. |
|
| Jo självklart ska jag byta motorolja o filter men knackandet kommer nog inte att försvinna genom att bara byta olja. | |
|
Nä som sagt lyft på ventilkåpan och justera ventilerna , så synar du kammen noga kolla speciellt 1'an cyl då det är den som går ner sej först.. Troligtvis (så är nog kammen inte bytt ngn gång) och då är den garanterat rätt sliten efter 23 tm... Men med lite tur kan du nog justera till det en aning iaf... Billy / Kattmannen |
|
| Billy --> Vet du hur stort spelet ska vara och hur man justerar det? | |
|
Kommer ej ihåg...var ett år sen jag gjorde detta på min dåvarande 518i. Men jag har för mej att det står i instruktionsboken eller på en klisterlapp i motorrumet! Billy / Kattmannen |
|
|
Okey, ska kolla annars får jag väl vänta tillls jag får min Haynes-bok. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.