|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa mig att komma på vad det är för fel på min 735, det startar lätt men lägger alltid av efter ca 3 sekunder, startar direkt efter det att den lagt av men stannar igen efter ca 3 sek. Har kollat besinpunpen och den fungerar, har provat bytt databox men felet återstår | |
Peter g |
Har du nån eftermonterad startspärr som kann funka på det sättet? Peter G |
|
nej jag har inte monterat någon startspärr |
|
|
Kanske glapp i tändningslåset? Mvh Janne. |
|
|
På gamla insprutningssystem så hörde man att bränslepumpen gick någon sekund efter man slagit på tändningen för att sedan stanna. Man hade det så för att att inte pumpen skulle gå utan att motorn var igång. När man sedan startade motorn så lyfte luftmängdmätarskivan från sitt bottenläge pga av att motorn sög luft. Då Bröts/slöts en kontakt i botten som åter fick bränslepumpen att starta igen. Om pumpen inte startar igen för dig så går bilen några sekunder på sitt tryck för att sedan stanna, och när du återigen slår på tändningen för att starta igen så får du ett nytt initialt tryck som räcker några sekunder. Kanske kan va nåt sådant....... Mvh Sune |
|
|
tackar för svaren ska prova det där med luftmängdskivan. sitter kontakten under skivan |
|
|
Jag har hört talas om att luftmängdsmätaren kan "dela" på sig på en del modeller,vet ej om det gäller 735:an också. Kanske värt att kolla när du ändå är igång? Mvh Janne. |
|
| Hvorfor ikke bare ta ut bensinpumpe relet og bruke en ledning i stede.(tvangs kjøre pumpen).Kan være teningsmodul bilig på biltema samme på alle 6 syl. før -87 mod. Du kan også kjenne etter om tennings låsen blir varm på baksiden, eller om plasten på ledningene har begynt og smelte. | |
BMW-Yoda |
Du har väl motronicmotor på den. Då kan du glömma det där med luftmängdmätarskivan för det finns ingen. Däremot kanske soppapumpen på upphällningen. Kolla pumpen att den matar hela tiden. Det är bara att dra av slangen där framme stoppa i en dunk och dra direktplus till pumpen. BMW-Yoda |
|
Yoda har rätt, LE-jetronic satt bara på 728i nu när jag kollat, du har troligen motronic 1.3 eller 2.1, men jag tror fortfarande att det har med pumpstyrningen att göra. En pump som inte orkar upp i arbetstryck gör att bilen får en långdragen och hackande start (som om den inte fick soppa, vilket den ju inte får :-)). Om den hoppar igång direkt så har du nog arbetstryck initialt, men visst allt är möjligt.... Mvh Sune |
|
|
I "svarta plast lådan" på höger sida i motorrummet sitter bränslepumpsreläet. Oftast oranget i färgen. Det sitter även ett vit tillslagsrelä till motorstyrenheten där, brukar kunna glappa.. |
|
|
Har haft samma fel,det är med all säkerhet styrboxen till insprutningen.Det stämmer att den startar ock går ett par sekunder för att kallstartsventilen sprutar in en extra bensin som får motorn att gå några sek.Den går på ett separat system.Så byt styrbox,även den nya/beg kan va paj. M.V.H Jawen |
|
BMW-Yoda |
Tror inte du har fel på styrboxen. Har du gnista på stift hela tiden? BMW-Yoda |
|
det är gnista hela tiden eftersom när jag tog loss en slang till insuget och sprutade startgas så gick han så länge jag sprutade gasen, så det är någe fel att han inte får soppa, nått som blockerar bensintillförlsen efter ett tag |
|
BMW-Yoda |
Bra då vet du att gnistan finns. Prova att dra en direktström till pumpen från batteriet. Kör sen igång bilen. Går den?=Elfel till pumpen. Det är sällan allvarliga fel på motronic systemen. Jag tror att du har ett bagatellfel. Du kan ju knipsa fast en 30-40A säkring på din direktkabel för säkerhets skull. Spänd att få höra hur det gick. BMW-Yoda |
| Ska prova det ihelgen dra direktström till pumpen | |
|
Har provat direkt ström till pumpen den går men bilen lägger fortfarande av efter 3sek, fler förslag? |
|
BMW-Yoda |
Går pumpen hela tiden? Ta loss slang och kör pumpen så den pumpar fram soppa i en dunk/stor flaska. Den ska pumpa en viss mängd under viss tid. Kommer inte ihåg hur mycket. Ska luska lite. Det ska i alla fall komma med bra tryck. Ett par tre kilo. BMW-Yoda |
|
Det är inget fel på trycket, så nu vet jag inte var jag ska fortsätta felsöka, kom med förslag |
|
BMW-Yoda |
Du har tändning, och soppa. Måste vara spridarna som inte går av någon anledning. Dom två kablarna med tillhörande givare som läser av startkransen. Är kablarna hela? Har dom åkt isär i kontakten uppe vid insuget? (Har hänt mig) BMW-Yoda |
|
Du menar hastighets och lägesgivaren ,har kollat och mätt upp dom, dom är hela jag läste haynes boken att motståndet i givarna ska ligga på 860-1060 Ohm mellan stift 1 coh 2, jag mätte till 960 Ohm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.