AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.161

Begagnad flopp hos aukt handlare, igen!

Njuren
Hej, det är andra gången jag är hos aukt BMW handlare och får boom på bil som verkligen inte bör säljas innan den e genomgången. Tittade på en sv såld 520iA 02:a med 8000mil på mätaren, förmodligen fd tjänstebil hos BMW pga 2 ägare registrerade och är med om följande:

Säljaren är jättetrevlig och säger direkt att den e nyservad i och med 5 gröna duttar.Det första som händer är att slitagevarnaren för bromsbeläggen lyser
Bromsarna fram var helt slut

Xenonljuset på högra sidan var gult.

Ratten var sne och hjulinställning Deluxe krävs.

förar dörrens läderinlägg på armstödet sågs ut att ha blivit attackerat av en ilsken hund.

Tätnings Listen som löper längs med förardörren var rent bortflagnad...

Upptäckte även början till rost i tanklocket.

spricka i passagerarfönstret.

vi snackar om en stor firma, hur kan man i överhuvudtaget ställa ut en sådan bil till försäljning?? den varit avställd sedan maj detta år så tid har det nog funnits gott om att titta igenom bilen.
Tittar även till en liknande E39 som är till salu och konstaterar kraftiga rostbubblor runt tanklock...

Ni e med om vilken nivå det handlar om asså? dåligt säger jag, mycke dåligt..

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det är väl så att en säljare är en säljare , skulle de nämna brister eller negativa saker om det de vill sälja så skulle d nog inte sälja alls!
Dessutom är väl få så pass pålästa om de 50 till 100 bilarna, de större bilhandlarna har i hallarna, att de kan påtala ev brister om sådana skulle finnas!
Inte vore väl en ståuppkomiker en komiker, om han inte hade lite inlevelse med sina skämt!!

MVH Patrik
Njuren
Skulle vilja se samma attityd hos en tysk BMW säljare, sälja en bil med helt slut bromsar. Men i sverige kanske man får skylla sig själv om du kör utan bromsar i 30mil? Säljare är ju en säljare
Helga
Håller med njuren! Otroligt korkat svar av M635

//Helga
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det är tyvärr inget korkat svar Helga,Njuren!
Det är uppfattningen jag har av dagens svenska försäljare inom vissa kategorier!
Tyvärr är dessa oftast bonusfixerade hycklare som inte vet ett dugg om vad de säljer.(inte alla men majoriteten)
Gå in tillexempel hos en radio/TV-handlare, de brukar oftast inte veta mycket mer än du själv men har snappat upp en del tekniska uppgifter som de nämner, men inte har ett dugg att göra med den vara du undrar över.
Det är det säljarutbildningen går ut på,att lära sig att även sälja produkter som du själv aldrig skulle köpa!

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

´Tycker mer att bristerna i det här fallet ligger på handlarens mekaniker och besiktningsmän, än att säljaren gör fel!
Hos en större handlare är det ju inte säljarens plikt att känna till de brister en bil har efter mekanikernas dåliga genomgång och reparation på ett begagnat fordon.
Säljaren har ju som uppgift att sälja fordonet i tron på att den är OK.
Jag menar inte att säljaren alltid försöker lura på en kund en vara som är felaktig som tidigare inlägg kan antas menas, jag menar att säljaren inte vet vad han försöker sälja!

MVH Patrik
Jag kan hålla med om att det är olyckligt att en bil inte är fin när du hade velat ha den annars, men det är bara att inse att en begagnad bil är begagnad. Vare sig det är en 92:a eller en 05:a så är det begagnat. En bil som gått 8000 mil har varit med om en hel del - och hur mycket beror såklart på ägarna som haft den innan: hur de kört, var de kört, och när de kört. Du får inse att om du inte är nöjd med kvalitén i bilen är det bara att gå vidare till nästa objekt. Istället för att låta säljaren berätta om hur bra bilen är så se till att påtala bristerna du upplever och fråga om dem.

Eftersom det är DU som ställer kraven på bilen är det DU som får gå vidare till nästa objekt när det aktuella inte passar. Bilen kommer inte anpassa sig efter dina önskemål.

Och varför skulle inte en auktoriserad BMW-handlare sälja BMW? Slitna eller ej...
M635 forever & Njuren:

Brister finns ju på begagnade bilar. Skulle BMW nu reparera varenda skråma på bilen kunde de ju likagärna sälja en ny bil, eller hur? Som begagnatköpare tycker jag att den gyllene regeln är "what you see is what you get". Solklart. Men det är klart att ingen ska försöka dölja några brister, det är inte det jag menar.
Helga
OK. Förstår ditt resonemang. Men en bilsäljare som "säljer" på det sättet skulle inte inneha sin anställning mer hos mej. Och vad jag vet så blir inte dessa långlivade heller som enbart säljer bonus.
Och inte den mekaniker som besiktigat bilen heller. Har svårt att tänka mej att mekanikern skulle skita ner sej. Normalt ingen bonus för em bilmek.
Att sedan inte säljaren vet ett smack har du rätt i. Men auktoriserade BMW-handlare (läs säljare) som säljer defekta och ej genomgångna bilar det finns och jag har råkat ut för det. Men det var många år sedan.
Det jag reagerade på var "inlevelse" = att medvetet pracka på.

//Helga
Jag tycker det mesta som står och skräpar hos aukt handlare ser ut som Njuren beskriver det. Något som har gjort mig upprörd genom åren, men som jag ser som legio numera. Skulle inte falla mig in att handla på en Svensk märkeshandlare av den anledningen. Det finns dock firmor som är mer seriösa än andra så visst finns det undantag från "regeln". Storstadshandlarna är avgjort sämst har jag tyckt mig se genom åren... Skall man till och handla hos aukt firma så är det bmw.de som gäller anser jag. Med Europlus då...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.