|
|
|
|---|---|
| Med tanke på att det kanske går runt 2000 mil mellan servicarna (med nya oljor) så hinner det ju hända en del emellan. Det är ju inte så kul om det händer i ett kritiskt läge. | |
|
Det kan man ju enkelt kontrollera vid byte till eller från vinterdäck tex. Eller någon gång om sänder... Det finns bara 2 bilmärken: Ny eller begagnad BMW. |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter kanske lite overkill, men vid sommar/vinter-däcksbyte är det ett bra tillfälle att just se över bromsdetaljer. Tar man sig den lilla extra tiden så får man automatiskt en bra översyn 2 ggr/år. Saker man rutinmässigt kan kontrollera vid dessa tillfällen är bromsklossar (visuellt inspektera hur mycket som är kvar brukar vara tillräckligt), bromsskivor (mäts enkelt med en mikrometer som inte kostar mer än en hundralapp med den noggrannhet man behöver), bromsslangarnas kondition, eventuella sprickor/skador på damasker (till tex kulleder till styrstag och tvärstagen - för om de är spruckna vet man att dessa måste bytas inom snar framtid) samt allmän rengöring av bromsok och fälgnav. |
Paap Reeder |
... på mina BMW´s finns slitagevarnare VF+HB. Har du inte sådana?? MVH /// Paap R |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jodå Paap visst sitter det slitagevarnare, ca 3mm kvar när det varnar och då har man gått om tid på sig att byta. Lämnar man sedan inbilen på service /inspektion så får man ett protokoll på hur tjocka beläggen iom att det igår i Insp. ///MVH Hasso Länk |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Sant, slitagevarnare ger en bra indikation. Men man kan gärna ta sig en snabbtitt själv vid tex däcksbyte för att se att de är tex någorlunda jämnt slitna mellan vä och hö, om inte så är det ett tecken på att en sida slits ned snabbare och det brukar betyda att någon sorts av bromsrenovering behövs göras inom ett tag. När det gäller bromsskivor slog det mig att tex Brembo har det s.k. Easy Check Disc Länk där två fördjupningar är infrästa i bromsskivan och som indikerar hur mycket skivan slitits. |
| Skivor på E39 håller i närmare 14000mil konstaterade vi i en tråd här på forumet 12000 med säkerhetsmarginal. Men dom brukar bl skeva innan dess och det känner du när du håller på att vibrera loss från ratten och stolen vid inbromsning typ. ;) Vad gäller beägg så gäller slitagevarnarlampan som ovanstende expertis har fastslagit. Snipp, snapp, slut då tog denna tråden slut... Kanske? :) | |
|
Tack för svaren! Då vet jag vad som gäller. Gillar speciellt sista kommentaren (14000 mil...)med tanke på att bilen rullar gott och väl över 3000 mil/år. |
|
|
Intressant det där med att bromsarna borde hålla i 14000 mil. Mina höll i 8500 - då både skivor och klossar var slut. (Jag har varken kört rally eller panikbromsat hysteriskt) Jag blev väldigt förvånad när lampan började lysa. En lite blek teori är att föegående ägare hade bilen stillastående väldigt mycket vilket kanske ledde till kärvande bromsok - som ledde till ojämnt slitage på skivorna som ledde till snabbt slitate på beläggen... Låter det troligt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.