AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.609

Kassa handtag på E46 coupé?

Sida 1 av 2
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Har tittat på flertalet beg E46 coupe och många har kassa dörrhandtag - är det ett vanligt fel på modellen?
xcOOb
kassa på vilket sätt menar du? mina har varit lite tröga men lite smörj så vart de bra..
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
har de på min, känns som om att man skall slita sönder handtaget när man skall öpnna dörren.

Daniel

-AUTOKONSULT-
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Har precis samma problem! Att man måste slita och rycka hårt för att få upp dörren.
Kr
33
KristoferZ
2000 BMW 323Ci
Det är säkert bara något som ska smörjas. Mina har en solid mekanisk känsla och kräver inga hårda tag.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hade samma problem med min bil innan. Fick dra som fan i handtaget, ibland flera gånger för att dörren skulle öppnas. Fick sen en dag vingen stulen på bilen och när jag sen fått tillbaka den efter att den varit hos BMW för att få en ny monterad så var det lätt att öppna dörren. Så dom måste ha fixat det till mig. Ingen aning hur =) Borde som sagt vara en smörjningssak eller nåt?

// M.v.h. Daniel
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Har samma på min, har bara blivit värre och värre... Så om någon vet va man kan göra så meddela!
vi kanske ska bilda en klubb :) jag har det på min med hehehe
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
jag skall prova att smörja och medela resultat

Daniel

-AUTOKONSULT-
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
smörjde utan nån större förbättring. när man öppnar dörren finns en svartplast plopp, tog bort den och smörjde.

En annan kul grej är att bilen skall in till bmw på tisdag för att passagerar dörren inte låser upp sig, få be dom kolla på dörren.

Kanske e så att dom har haft lite problem med lås/handtag på e46

Daniel

-AUTOKONSULT-
Kr
33
KristoferZ
2000 BMW 323Ci
Det två problemen lås och handtag är troligtvis separata problem. Jag har nämligen problem med att dörrarna inte låses upp när jag använder fjärren. Finns inget logiskt samband mellan dörrarna eller tidpunkt för upplåsningsproblemen. Det kan funka varje dag i en veckas tid, så är det bara en dag då en dörr inte låses upp, gör man om manövern låsa/låsa upp öppnas låset utan utan problem.

Om du får veta vad lösningen är på låsproblemet vill jag väldigt gärna veta!
Fr
327
FredrikN
Porsche 996 C4 X51 -00
Jag har problem med både och isåfall. Slita i handtagen och så som Kristofer skriver med låset ibland. Ibland när jag trycker på fjärren så öppnas inte dörren utan jag får låsa och sen låsa upp och då trycks knoppen upp.
Jag är less på att behöva slita upp dörrarna hela tiden.. verkar vara ett vanligt problem på e46 coupérna
o dom e inte helt lätta heller ;)

/// Bimmarkomanen
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Tjena
Har haft samma problem på min bil. Var tvungen att slita upp passagerar dörren.
Det jag gjorde var nästan som 328CIA skrev om den där svarta plastpluppen men istället för att smörja så skruvade jag åt skruven som man ser när man tittar in genom det lilla hålet där pluppen satt. Så efter det funkar dörren som den ska. Fick tipset här från forumet.

Lycka till

//Peter
Fr
327
FredrikN
Porsche 996 C4 X51 -00
Var sitter den där svarta "plastpluppen" ni pratar om?
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Känner inte alls igen problemet på min 325ci-02, däremot är det inte alla som fattar att man skall dra handtaget snett uppåt/utåt snarare än rakt utåt som ju annars är brukligt.

Dum konstruktion egentligen, i alla fall på Coupén.

hkr
Kr
33
KristoferZ
2000 BMW 323Ci
Mina handtag drar man rakt ut. Det du beskriver låter som handtagen på E63. Det kanske är en detalj som skiljer årsmodellerna åt.
Su
14
Suey
e 46 328 ci A
Det är in justering inne i dörren fråga mig inte va det är men jag lämnade in min 328 hos en bmw expert i jönköping och han plockade ner insidan på dörren o justerade något inne i dörren. Hand taget grepar inte själva lås mekanismen så han va där inne o moklade o grejade nu funkar det hur bra som helst
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
KristoferZ: Jag har testat på ett par andra E46 coupéer och handtagen dras lite snett uppåt/utåt på dem liksom på min. Det är ingen stor vinkling och jag är tveksam till att det skulle finnas olika varianter.

Min bil är förresten till salu på bmw-börsen:

Länk

hkr
Kr
33
KristoferZ
2000 BMW 323Ci
hkr: Måste vara tråkigt att testa dörrhandtag på E46:or istället för att testköra dem ;-)
Vinkeln du pratar om är så marginell att den inte kan vara orsaken till problemet, den kraftreduserar inte i den graden som grabbarna beskriver ovan.
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
He, he där fick du till det KristoferZ :-)

hkr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.