|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Fenn: I många fall kan säkert 30-40 km/h vara en lämplig hastighet under mörkerkörning kombinerat med andra försvårande omständigheter. Man MÅSTE som sagt inte hålla 90km/h på en 90-väg, känns 40km/h som en säker och bra hastighet så är det rätt hastighet att hålla. Det är inte fel att gå ut på vägrenen för att släppa förbi en "idiot", men det måste även i det fallet ske med omdöme. Väljer "idioten" att göra omkörningen trots möte och orsakar en olycka är det på hans ansvar, går du ut på vägrenen och själv orsakar en olycka är det på ditt ansvar istället. Självklart ska man hjälpa till så gott det går att undvika en potentiell olycka om "idioten" väljer att företa sig en vansinnesomkörning, men man har ingen skyldighet att flytta sig för honom i ett tidigare skede... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
kilroy |
Fenn fortsätter med att "slå in redan öppna dörrar" med sitt resonemang. Läser man inläggen så förefaller de flesta överens om att kan man underlätta en omkörning genom att hålla till höger så gör man det...förutsatt att man inte försätter sig själv i en farlig situation. Vägrenskörning kan innebära en ökad risk både för en själv och andra trafikanter. När det gäller moraliska resonemang så får naturligtvis Fenn argumentera så mycket han vill...men han kan ju till en början besvara frågan jag ställde i ett tidigare inlägg... En "moralisk" diskussion som tydligen Fenn eftersträvar kommer mycket snart att spåra ur. judas* Vi använder oss alla av olika sorts argumentationsteknik. Det finns många medlemmar på forumet som "verbalt" pucklar på varandra och använder personliga angrepp. Det beror ju vilka metoder man föredrar och det beror inte minst på vilka förutsättningar man har. Jag föredrar retorik i kombination med en så vass argumentationsteknik som möjligt. Min uppfattning är att om vissa medlemmar känner sig "förlöjligade" av detta så är det troligtvis välförtjänt. Dessutom är det en liten del av alla korkade inlägg som jag "tar mig an". Det kunde mycket väl ha varit 10 gånger så många. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
| för många år sen så vek jag alltid ut på väggrenen å släppte förbi dom som ville förbi men efter ett tillbud med en stillastående bil på väggrenen utan lysen å varningstriangel i mörker så gör jag alldrig det om inte det är fri sikt väldigt långt, | |
| Släpper alltid förbi när jag kör lastbil "bil behövs alldrig" men när man släpper förbi ngn så hör det även till att den förbisläpta tackar genom att blinka vä hö Ger man fan i det vilket ca hälften gör så är man ju inte så motiverad att fortsätta... Sitter man ensam i en lastbil så värmer det med ett tack.. | |
|
Bra talat Tobbelito. Heder åt dig. Bara så enkelt att de som inte tackar saknar god uppfostran, kullturell betingelse och är allmänt ohyffsade. *BAWORAK* |
|
|
Det är ju det roligaste momentet i trafiken när man kan kommunicera med sina medtrafikanter på ett positivt sätt (till skillnad från fingret och arga tutningar). Jag blir alltid lite ledsen när någon inte tackar för en omkörning eller inte tackar tillbaka med ett helsljusblink (det var så lite så). Kör jag de 90 milen till syrran så händer det max två gånger att jag kör om någon och tackar med blinkersen samt att de svarar med ett helljusblink. Kom ihåg: Krama varandra i trafiken. |
|
|
Apropå att blinka hit och dit (och med nödisen ibland) så var det bättre förr. Min salig morbror vände sig om , sken som en sol och vinkade glatt till varje trafikant som släppte förbi honom, när vi for på gamla riks 15. Att han överlevde........... F |
|
| Fenn: Haha att han övrlevde ja.. Man får ju försöka hålla det lite säkert iaf :) | |
|
Det är otillåtet och direkt olämpligt att kommunicera genom att använda körriktningsvisare eller helljusstrålkastare på fel sätt för att "tacka" någon. Dessa signaler har sina tillskrivna uppgifter när det gäller kommunikation mellan trafikanter, och ingen av dessa uppgifter är att "tacka" någon, vilket medför att missförstånd kan uppstå. Ett bättre sätt är att själv vara hjälpsam, även om det inte gynnar just personen som hjälpte dig så leder det till ett trevligare trafikklimat i det stora hela... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Håller med Jesperado. /Lars Vägen är målet. |
|
| Jag flyttar alltid på mig även om det skulle vara för en flämtande Skoda felicia. Det vill säga om betingelserna är säkra. Vad som är jobbigare är folk som lägger sig ett par meter bakom men vägrar att köra om. Jag kräver inte att folk skall flytta sig för mig, däremot så kräver jag att dom håller uppsikt i backspegeln. Och så hatar jag solfilm, arggghhhh.... Vilken j*vla uppfinning den där svarta solfilmen som gör att man inte ser igenom framförvarande bils bakruta och försvårar omkörningar. Herr kortbyxa med solfilmen och janteattetyden bakom ratten är rätt tålamodskrävande, ja... ;) | |
Conan999 |
Man ska ju i alla fall aldrig hindra nån från att köra om. Det kan ju vara en nödsituation för den som vill köra om, även om det är rätt sällan det är så. Conan999 |
|
Nu är jag helt matt efter att ha läst hela tråden.. Det hela handlar ju om att underlätta för varandra och inte försöka kontrollera andras körsätt eller hastighet. Oavsett vad lagen säger så är det ruttet att hålla på med sånt. Att rättfärdiga sin dumhet med lagtexter gör er bara till ännu sämre medmänniskor. Att vänligt tacka för hjälpen vid omkörning med en blinkning misstolkas kanske bara av paragrafryttare som bara ser vitt eller svart. Så se upp i backspegeln annars tar jag dig på innern… |
|
|
simon e30: Vad finns det för bättre rättfärdigande för ett trafikbeteende än att det är lagstadgat? Lagen är till för att kontrollera körsätt och hastighet för allas säkerhet, och det absolut säkraste är att alla följer de regler som finns istället för att hitta på egna regler. Om man inte har för avsikt att följa trafikreglerna har man inte i trafiken att göra, i alla fall inte som förare av en bil eller något annat fordon. Jag rekommenderar kollektivtrafiken i sådana fall... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag tänker inte sluta med att tacka långtradarchaffisar oavsett vad lagen säger. | |
|
Vissa läser lagen som Jehovas läser bibeln.. Helt utan sunt förnuft. "kollektivtrafik"... ha ha ha du är för rolig... lägg ner!! Nu förstår jag varför jag fick 2:a och ombesiktning för "lågt ställda dimljus”… |
|
|
simon e30: Och vissa läser inte lagen alls, utan hittar på sina egna regler. Jaså, har du förstått det nu? Då får du gärna berätta för mig också, för jag förstår det fortfarande inte...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag lämnar den här tråden åt er andra. Och glöm inte att krama varandra i trafiken! |
|
|
(simon) "Så se upp i backspegeln annars tar jag dig på innern…" Det där måste väl betyda att fara förbi klossen på den högra sidan?? Nåt som jag alltid praktiserar, vid tvåhjulsåkning, när Klossen ligger och slickar mittlinjen och det förekommer "icke ringa motgående trafik....." Hinner normalt ända bort till horisonten, innan det att Klossen börjar att reagera på passagen och starta protesterna med olika ljusfenomen(signaler) ;-)) f |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.