|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
intressant tråd. man är i sin fulla rätt att inte underlätta en omkörning ens om man inte håller maxhastighet, javisst. men jag förstår ändå inte varför man INTE gör det? tycker att det är ren självbevarelsedrift. jag underlättar hellre omkörningen än ligger med en stressad förare en meter bakom mig som förr eller senare kör om ändå, och då inte alltid på lämplig plats. det kan ju drabba en själv om den omkörande frontalkrockar eller gör en snabb undanmanöver. jag tror att de som inte underlättar en omkörning är människor som: a) inte brukar visa hänsyn i trafiken b) är självutnämnda trafikpoliser c) har uppmärksamheten fäst på annat håll (t.ex. sminkspegeln) sen håller jag med om att många omkörande bilister är onödigt stressade och hade mått bra av att varva ner, speciellt i tät trafik. /Lars Vägen är målet. |
|
|
Att använda vägrenen för att underlätta omkörningar är både på gott och ont. Självklart är det ett bra sätt att göra trafikflödet smidigare, men tyvärr ser man ofta att det används för att folk känner sig tvingade att köra ut i vägrenen när någon ligger alldeles för nära bakom och blinkar med ljustutan. Vad man gör när man går ut i vägrenen är att man övertar ansvaret för omkörningen från den som kör om. Istället för att föraren i bilen som ska köra om måste se till att det finns fri väg under tillräcklig sträcka måste föraren av den omkörda bilen göra det. Man behöver en lika lång avsynad sträcka utan potentiella hinder för att köra ut i vägrenen som för att utföra en omkörning i mötande körbana. Har man väl valt att använda vägrenen har man som sagt väjningsplikt när man ska tillbaka till körfältet, är då den omkörande bilen sidan om eller precis framför eller bakom är man illa ute om ett hinder skulle dyka upp. Att använda vägrenskörning under mindre bra trafikförhållanden såsom dimma, kraftig nederbörd, halt väglag eller mörker är bara dumt, det finns ingen anledning. Att använda vägrenen är bra om man gör det rätt, och det är ingen skyldighet utan en rättighet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
om alla höll hastigheten enligt "rekomendationen", så vore omkörningar onödig!!! det är alldeles för många s.k "lag lydiga" som rider på tummen. |
|
|
Detta med "rätt fart" har nog varit uppe innan..... Det finns nog ett betydande antal förare som inte har en susning om att fartmätare ofta visar fel (vanligen för mycket) och att felet kan uppgå till 5-10%. Och att deras högst egna mätare visar kanske 6 kmt för mkt vid landsvägsfart. Då uppstår den tråkiga situationen att denne vägens (mittlinje-)ridare håller prick 90 (trodde han, ja) och är chef för ett lååånngt begravningsfölje eftersom andra som är bakom vill köra i verkliga 90 kmt men pga mötande trafik inte kommer förbi. När ridaren pga okunnighet kör i bara 84 kmt.... F |
|
|
Fenn: Du har helt missuppfattat hastighetsbegränsningens betydelse. Det som anges på skylten är den högsta tillåtna hastigheten för vägsträckan, ingenting annat. Väljer någon att köra i 84 km/h för att mätaren visar fel, 70km/h för att det känns bra eller 60km/h för att det känns ännu bättre så är det fullt tillåtet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Om alla i trafiken kunde ha lika rätt som Jeppe så skulle världen vara en bättre plats... eller nåt. Han sammanfattar de vettigaste regler som gäller och hur de är tänkta att utföras... Skål Jeppe! Välkommen till Helgen! Tjabatjena hallåru!! // Erik |
|
|
Jag hoppas alla tar fram sin bästa sida nu när mörkret lägger sig över landet och blixthalkan nalkas och ger varandra förståelse och tålamod så får vi uppleva en jul till. Kan inte tro att någon körskola lärt ut att hastigheten på skylten skulle vara absolut, fast och andra sidan så finns det inget lagkrav på att vara läskunnig för att ta förarbevis B... Ett önskemål från mig personligen är att Herr och Fru kan sprida ut körningen över hela vecka, så kan jag hålla 70 på 90 istället för 50 på söndagarna... =)) |
|
|
Apropå detta med att underlätta omkörningar så har jag innan tagit upp aspekten att dom som snarare förhindrar en omkörning än att försöka underlätta den genom åren har bidragit till att det blivit frontalkrockar där "tredje part" har blivit inblandad (läs: folk i mötande fordon) och svårt skadade eller dödade. Då uppstår frågan - bortsett från allt vad lagar och tillämpning av dessa event. säger: -Har dom som genom sin körning bidrog till att en omkörande "kom för långt ut" (mitt i vägen) och krockade något Samvete? Har dom någon insikt om vad de ställt till med? (är detta en nog PK fråga....?sic). (Jag utelämnar här diskussionen om den vårdslöst omkörande och hans ansvar resp. felaktiga handlande. Han borde kanske inte alls ha varit ute bland andra trafikanter.När jag ser en slik stolle snabbt närma sig bakifrån så Vet jag att han kommer att försöka ta sig förbi - oavsett lämpligheten i att göra det. Därför flyttar jag mig Alltid (i sommarljus, i mörker , i dimma, i kornsnö) och detta främst därför att jag inte vill bidra till att "tredje part" på vägen skall riskera att bli mosad.) Sunt förnuft saknas ibland, både på väg och i regelskrivning. Därför blir det som det blir,att ex.vis uppnå noll-vision i en sådan "lekskola" blir givetvis hart när omöjligt... F. |
|
|
Håller med! Sunt förnuft verkar saknas hos vissa i denna disskusionen, dom håller tydligen benhårt på sina rättigheter... MVH Christofer |
|
|
Fenn: nu vet jag inte om du menar att bara hålla höger i körfältet eller att du menar att du alltid i alla situationer även går i i vägrenen för att du inte vill bidra till att "tredje part" ska riskera att bli mosad? Om så är fallet så vad händer då om man på t.ex en höstkväll när det är mörkt och dimmigt (eller morgon), då det är dålig sikt, går ut i vägrenen för att inte bidra till att den omkörande frontalkrockar med mötande trafik, och man då istället kör på Anna 11 år som t.ex cyklar på vägrenen? Eller godtyckligt annat "hinder". Du skrev själv att sunt förnuft ofta saknades, kanske är det även avsaknad av sunt förnuft att alltid gå ut i vägrenen oavsett väderlek och siktförhållanden...? Det är som har sagts tidigare stor skillnad på att inte underlätta omkörningen, och att aktivt hindra den. Jag försöker att alltid underlätta omkörningar när någon vill om, så länge jag vet att jag kan göra det utan att utsätta andra (och även mig själv) för farliga situationer. T.ex går jag aldrig ut i vägrenen precis innan ett backkrön eftersom jag inte vet vad som finns bakom krönet. På samma sätt tycker jag inte heller att folk behöver utsätta sig själva (eller andra) för fara genom att gå ut i vägrenen när det itne är säkert. Men jag vill gärna att de håller höger när det är "utom fara". |
|
kilroy |
Fenn har suttit på sin kammare och tänkt till. Det hade varit bättre att han ägnat lite mer tid åt att läsa inläggen på tråden istället. Ingen har i denna tråden diskuterat det vettiga i att hindra en omkörning vilket du tar upp i ditt senaste alster. Omkörningsolyckor (där den omkörande INTE hindrats) orsakas av den omkörande. Om den omkörande parten frontalkrockar eller på annat sätt kolliderar med mötande fordon (eller något annat fordon) så har han grovt missbedömt situationen. Den missbedömningen regleras närmare i lagstiftningen. Den omkörde har inget primärt ansvar för själva omkörningen. De juridiska anledningarna har redan presenterats i tidigare inlägg. Fenns dålig försök med en slags snyftmoralism är inte gångbart här och jag tror att Fenn gör klokt i att undvika den diskussionen. Hur ofta kör Fenn i 25 km/tim där det är 50 och vägen befolkas inte bara av bilister utan även av cyklister? En cyklist kan ju faktiskt köra på en sten, vingla till och falla ut i vägbanan. Om Fenn då kör i 25 istället för 50 så ökar ju hans chanser att hinna stanna istället för att köra över den stackars cyklisten. Det är ju också en moralisk fråga förutom att det faktiskt är en straffrättslig fråga eftersom Fenn faktiskt inte förväntas köra sin bil fortare än att han hinner stanna...allt enligt trafiklagstiftningen. Oberoende vad det står på skylten som anger högsta hastighet. Drop it, Fenn... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Sunt förnuft är ibland en bristvara i trafiken men det är även farligt när folk ersätter trafikreglerna med sunt förnuft och hittar på egna, "smarta" trafikregler. kilroy: Kan du inte försöka att sluta med att skriva inlägg vars huvudsakliga syfte är att mästra och nedvärdera vad andra skrivit? Du verkar ha som hobby att hitta folk med andra åsikter än dig själv och inte nöja dig med att lägga fram dina argument, åsikter och den fakta som stödjer ditt resonemang utan även förlöjliga andra på forumet. Du är skicklig på att använda en retorik full av negativt laddade ord som syftar till att få motståndaren att verka dum i huvudet och okunnig. Vad som är gångbart på forumet är inte upp till dig att bestämma. Du vet inte vad jag tycker så jag undanbeder att du svarar för mig. Dessutom får det bort fokus ifån disskussionsämnet när två forumdeltagare istället ger sig på varandra. Däremot tycker jag ofta att du har vettiga argument i sakfrågor så länge du håller dig till dem. Om någon tycker annorlunda än dig måste du inte göra en personlig vendetta; det räcker oftast med att du klargör att du tycker att han har fel. Jag har heller aldrig sett dig gå över gränsen och sårat någon, bara förlöjligat och förmodligen gjort dem smått förbannade likt Göran Perssons kritiserade härskarteknik (<- negativt laddat ord). Dina inlägg skulle hålla en väldigt hög nivå om du undvek mästrandet; då tycker jag istället att nivån blir väldigt låg.inlägg vars enda syfte är att |
|
|
Jag går åt sidan om sikten är bra. Om man sen kör 110-120 på 90-väg så kan jag ibland fundera på varför man ska gå åt sidan, vill folk om i den hastigheten så får dom göra det utan min hjälp vilket dom oftast gör också. Angående helljusblink så använder jag den för att visa att jag håller på att köra om inte för att jag vill att folk ska gå åt sidan. Keep Your Distance! |
|
|
Helljus blink kanske är bra men snälla gör inte det på natten!!! Vet inte hur många gånger hållde på o köra av vägen med lastbilen för att nån hade blinkat med helljus samtidigt jag tittar i spegel. Man blir blind i ett par sekunder o då kan hända ett o annat även vid 80km/h! Som jag skrev tidigare: det är förmycket "jag kör här"... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Micke Ifall jag går ut mot kantlinjen eller t.o.m. utanför den (då en bil snabbt närmar sig bakifrån,trots att jag själv kör i max. skyltad fart) är naturligtvis helt betingat av situationen. Går jag ut på kanten så är det för att jag ser vad som finns där, jag kan dessutom själv bedöma och bestämma mig för att momentant sänka farten betydligt och gå ut på kanten.På liknande sätt som jag tvingas göra, ifall det under mörker ligger en långtradare 10-20 meter bakom och "trycker". MEN , om jag så bara kör med högerhjulen en dm utanför kantlinjen så skapar jag väldigt mycket mer utrymme för fartgalningen att ta sig förbi UTAN att märkbart behöva korsa mittlinjen på vägen = risken för en frontalkrock torde minska avsevärt. Och Kilroy: Jag pratar hur mycket jag vill om det moraliska ansvaret för vad man antingen själv ställer till med, eller genom likgiltighet (underlåtenhet att söka avvärja en fara) i varje fall bidrar till skall hända på vägen. De fartdårar jag syftar på (som vill förbi) gissar jag är bortom allt hopp - sådana som ex.vis tror att varje fortkörning som de gör sig skyldiga till men som inte uppdagas och leder till ett straff i grunden är helt okej........U - det jag fortsätter att peka på är den omkördes möjligheter att verka för att "de oskyldiga" (läs: de icke fartgalna) skall kunna komma fram till sitt mål utan att först bli mosade. f |
|
|
Grabber: Helljusblink vid omkörning bör användas i mörker eller andra typer av sämre siktförhållanden, inte annars. Det ska vara ett snabbt blink med ljustutan för att förvarna den omkörda bilen om att omkörningen påbörjas så att denna kan underlätta omkörningen i möjlig mån, inget annat. Detta är det rekommenderade sättet att utföra en omkörning vid mörkerkörning och lärs såvitt jag vet fortfarande även ut på trafikskolorna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag håller med Grabber, helljusblink vid omkörning orsakar bara irritation. /Anders |
|
| Sitter man i en lastbil och får en helljusblink i backspegeln... En helt ny dimension... Det är ganska stora speglar och det blir riktigt jobbiga reflexer, typ dagsljus i kupén. | |
|
Håller med "Jesperado". Vad händer om ett hinder dyker upp på väggrenen då jag har gått in och den omkörande bilen ligger precis jämnsides. Då blir jag tvungen att tvärnita för att inte köra över t.ex Lina 11år som är ute och cyklar. De mesta folket jag ser ute efter vägen har även inga reflexer. Då är det ju ännu värre. Jag går aldrig ut i väggrenen då det är mörkt, dimma eller dyl. Förutom för ambulans eller polis. Under dagtid kan man ju i vissa fall gå undan för att underlätta en omkörning. Men som ni andra säger, ligger en gubbe 1m bakom och stressar på fast man ligger +20km/h, då kliver jag då inte åt sidan. Väntar bara tills han kört om, sen får han smaka på sin egen medicin ett tag tills han är hyffsat irriterad. /D |
|
|
Apropå denna (plötsliga?) nojan med hinder som skall dyka upp på vägrenen.....hur vågas det ö.h.t. köras i mörker på 7 meters väg utan någon som helst vägren (där alla Linor och traktorer annars sitter på lur)??? Går det att köra mer än 30-40 kmt på sådan väg, i mörker och vid fall av möte!?! Så klart att det inte är praktiskt att gå ut på vägrenen (i mörker) för varenda fordon som kommer ikapp en - det jag syftade på var närmast en sån där fartgalning som jag på erfarenhet "vet" kommer att försöka köra om till varje pris, dvs så omgående som det bara går! När HAN kommer ikapp, DÅ flyttar iaf jag mig ofta fort som 17 ut på vägrenen, givetvis med anpassad fart vilket kan betyda en tillfällig fartminskning med 30-60 kmt...... ;-) f |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.