AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.127

Det här med att köra åt sidan och släppa förbi

Sida 4 av 6
kilroy
crille82*

"Varför leka trafikpolis och hindra andra som vill köra om?"

Fortfarande har jag inte sett något inlägg i denna tråden som förespråkar att man skall hindra någon från att köra om.

För övrigt håller jag med om att lagtexterna ofta är lite "luddiga", inte minst i övergripande lagtexter. Anledningen är oftast att man från lagstiftarens sida inte vill gå in och detaljstyra. De flesta lagtexter utgår från det generella förhållningssättet att alla trafikanter bör samarbeta i möjligaste mån.

"En förare som är intresserad av att köra bil och kör 2-3000 mil om året är i regel en betydlig mindre farlig förare än fru Svensson som nästan aldrig kör, ligger mitt i vägen och är livrädd."

Nu handlar ju inte tråden om vem som är den minst farliga föraren...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Anser att en förare som inte flyttar sig när det kan ske riskfritt är en trafikfara, lika farlig som en förare som skall om ändå till vilket pris som helst...

MVH Christofer
På den väg som den nu censurerade trådskaparen syftade på for jag nyss, idag.
På 90-väg, norrut från Läby for en gamal gube o guma i en prima jappsbil.
Det gick i mellan 75 och 90 kmt (varierande fart).

Är det någon som för en sekund kan tro att dom i den bilen hade något begrepp om de farofyllda situationer de skapade för medtrafikanter?!
Kan någon tro att de skulle "må dåligt", ifall de hade bidragit till någon sån där förarglig frontalare?

Mer än 95% av dom (trafikanter) som brukar finnas på den där vägen verkar kunna se till helheten, men det förekommer då och då såna som helt struntar i andras hälsa....

F
Inte helt osökt undrar jag varför flertalet ( som det verkar) har så bråttom, har ni flickvännen på akut levertransplantation eller glömt att programera dvd:n...?
kilroy
Det är inte de omkörda som skapar de farofyllda situationerna, dessa orsakas oftast av den omkörande. Hävdar man det så gör man ett fundamentalt tankefel.

Vägen är till för alla, även Nisse och Stina som inte vill köra fortare än 75-80 på 90-väg. Vill man köra om Nisse och Stina så gör man det på egen risk. Har man inte tid att vänta tills det yppar sig ett bra omkörningtillfälle så är man inte mogen att ha körkort.

Om Nisse och Stina väljer att hålla så långt till höger som möjligt, utan att äventyra sin egen säkerhet, så är det kanonbra. Känner dom sig det minsta osäkra så fortsätter dom sin körning i 75-80 varvid vi andra inväntar ett lämpligt tillfälle att köra om.

Svårare än så är det inte...

Mvh kilroy

kaptenlöjtnant: Bra skrivet :)

Tjejer kan
Kilroy - FEL där!

OM de som - likt Nisse och STina på E4 som jag skrev om - hade något Samvete och något gram ansvarskänsla, då hade dom hållit sig nära den streckade kantlinjen där dom låg och "sågade" mellan 75 och 90 kmt !
Då hade de omkörningar som ändå genomfördes kunnat gått smidigt till eftersom bredden på körbanan mellan mitt- och kantlinje var ca 3 -3.5 m.

NU gjorde dom inte det, utan låg mesta tiden ca 0.5 m från mittlinjen. Ett klart fall av hindrande av omkörning - dom hölll sig inte mot kanten trots att det samlades en rad bilar bakom dom som klart ville komma förbi.

Man kan orda om ansvar hos den som kör om, MEN: dom som kommer från andra hållet och blir mosade i en frontalare blir inte ett dugg mer levande bara för att någon som körde om (åt motsatt håll) gjorde fel, var omogen, eller inte borde ha haft körkort.
HUR MÅNGA hundra, tusen , oskyldiga trafikanter är det genom åren som blivit mosade, delvis därför att somliga kört mitt i vägen och i praktiken försvårat/förlängt en pågående omkörning? Något snille som kan gissa det??

F
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag vågar gissa på ungefär 0,001 hundratusen.

kilroy:
På samma sätt som en ungdom som inte klarar av att ligga bakom en långsammare bil inte ska ha körkort, är det dags för en pensionär som inte vågar köra fortare än 75 på 90-väg att lägga av med att köra bil! (jag antar att vägen ifråga inte är så dålig att det är farligt att köra fortare än 75)

Vägen är inte till för alla - den är till för de som kan köra bil. (Andra är givetvis välkommna som passagerare)
Är det så numera att hastighetsbegränsningen inte längre är en rekomendation utan man ska ABSOLUT hålla 70km/h exakt...?
Köp en bilbana och hämta ut en burk prozac och varva ner.

Vintertid med 110km/h, snöglopp och dubbfria vinterdäck... ska man köra så fort man törs eller ska man köra säkert? Nisse & Stina har lika stor rätt att "glajda" i 75-80 som ni har till att hålla 120-130km/h.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Äldre bilförare är enligt vägverket en tungt olycksdrabbad katagori.

I går norr om Läby var det inte snöglopp. Enligt Fenn så körde det gamla paret en prima bil. Orsaken till den lägre hastigheten var förmodligen bilförarens hälsa. Med en annan förare hade det gått alldeles utmärkt att, hur säkert som helst, färdas i 90 med samma bil på samma väg vid samma tidpunkt.
Om äldre ska fortsätta att köra bil trots att de förlorar syn, reaktionsförmåga, verklighetsuppfattning... så ska de klara av att följa med i trafikrytmen på ett säkert sätt. Klara de inte det så ska de inte köra!

Det finns inget olagligt med att glajda eller köra onödigt långsamt - det är till och med tillåtet att köra omkring med EPA-traktorer på vanliga vägar. Om det är ok bara för att det lagligt kan man däremot diskutera (det är väl precis det vi gör).
Min åsikt finns ovan och jag respekterar kaptenlöjtnants (et al) åsikt om att äldre gärna får fortsätta köra även när deras förmåga att följa trafikrytmen avtar.
Kan tillägga om Jappsebilen norr om Läby: Redan från Björklinge någon mil söderut såg färden ngt märklig ut. Ganska likt det man väntar sig av ett rattfyllo. Till den ändan så tog jag mig tid att under omkörningen sedan kasta en blick på bilens förare för att eventuellt se om han såg beskänkt ut.
Då hade det blivit ett samtal till sheriffen i uppsala, som ett antal gånger innan vid liknande fall.
Nu var det inte det (utseende modell rattfyllo), puh, utan bara gammal man som gör så gott han kan.

Han vaknade något lite efter den omkörningen, från knappt 80 ökade han momentant farten till ca knappt 90.......med påföljd att de bilar längre bak som bespetsat sig på att också köra förbi honom fick det än svårare.

När långtradare med släp som kör i ca 85 på den aktuella vägen kan gå ut på kanten för att släppa förbi resandefolket så borde kanske gammal man åtminstone ha kunnat gå ut lite och kört grensle över kantlinjen?!

F
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Vet inte om jag kanske missade inlägget, men >>

Det finns absolut ingen lag som säger att man måste gå ut i vägrenen när bakomvarande vill köra om. Man är däremot skyldig att hålla så långt till höger i sin fil som möjligt, samt att inte öka hastigheten. Finns ju ingen vettig människa som går ut i vägrenen när det är mörkt alt. dimmigt. Eller dimmigt OCH mörkt som det börjar bli nu på mornarna och kvällarna..

// Erik
Visst förekommer det fall då man hellre , tillfälligt , går ut på vägrenen i mörker eller dimma: Om det ligger en eller flera tradare bakom en och trycker på, när man vill köra i 80 i st. f. 90 som skyltarna "tillåter".
Då lyser + blinkar man , går ut på kanten och bromsar ned farten. När det är ledigt går man in på körbanan igen och ökar farten.
Säkrare och smidigare än att ha 40 ton 10 meter bakom sig.................;)

F
kilroy
Enligt åklagarmyndigheten i Malmö händer det yttert sällan att någon blir fälld för att inte hålla till höger vid en omkörning. De kontakter jag har på myndigheten kunde inte påminna sig att det hänt på lång tid tillbaka. Däremot förekommer det betydligt oftare att omkörande bilister blivit fällda för vårdslöshet i trafik just vid omkörningsolyckor. Konsensus blir att den delen av trafiklagstiftningen uppenbarligen inte väger speciellt tungt.

För övrigt...

- På 90-väg får vem som helst, oberoende av ålder, köra i 70 om vederbörande vill.

- Så länge inga medicinska hinder finns för äldre bilförare så räknas dom som fullvärdiga trafikanter. Detsamma gäller bilister med ett helt nytaget körkort, bilister som faktiskt inte har speciellt bråttom, bilister som helt plötsligt råkar ut för att dom tre ungarna i baksätet börjar slåss med varandra...osv.

- Att "köra bil" är inget enhetligt och definierat begrepp. Som trafikant förväntas man känna till de trafikregler som gäller. För övrigt så kör de flesta av oss bil på lite olika sätt, oberoende av ålder och kön.

- Som bilist får man räkna med att det kan vara olika förhållanden vid olika tillfällen. Vid mycket trafik är det helt enkelt så det ofta blir svårare att göra en omkörning. Som en erfaren trafikant så anpassar man sig naturligtvis till dom trafikförhållanden som gäller. Mao så kan man kanske inte köra om.
Vad är problemet? Vägen är till för samtliga trafikanter som för tillfället befinner sig där. Om man mot förmodan tror att vägen är byggd enbart för sin egen skull (vilket många på detta forumet tror) så har man ingenting begripit.

- För tredje gången...att hindra någon från att köra om är inte detsamma som att inte underlätta. Att hindra någon aktivt är direkt straffbart. Att inte underlätta en omkörning är juridiskt en betydligt svårare fråga, inte minst bevismässigt. Till det kommer den omkörde bilistens självklara rätt att själv avgöra vad som är trafiksäkert för honom/henne.
Konsensus blir att i praktiken kan man nästan aldrig fälla någon för att inte hålla tillräckligt till höger vilket också är lagstiftarens mening.

Visst vore det bra om fler bilister håller mer till höger för att underlätta en omkörning. Gör dom inte det så är det ju bara att coola ner sig och gilla läget. Om man i det läget hetsar upp sig och genomför en livsfarlig omkörning så faller allt juridiskt ansvar tillbaka på den som kör om vilket lagstiftningen också pekar tydligt på.

Är det inte dags att lägga ner den här ganska meningslösa tråden...enligt min uppfattning handlar det om ett ickeproblem.

Mvh kilroy

Det är ett tacksamt ämne att debattera samt att många här äger bilar med rejäl prestanda i förhållande till erfarenhet. Än så länge är det ett åsiktsfritt samhälle och kan man få utlopp för sina aggressioner på ett forum istället för i trafiken så är det ju ganska bra.=)

Sen får man hoppas att det kan leda till eftertanke och förståelse hos våra medtrafikanter, jag kommer väl ihåg vad dom sa när man ryckte in; -Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.

Det är inte helt problemfritt att köra på bana heller, även om alla åker åt samma håll och vet vilka regler som gäller så finns det osämja där med...
Dr
342
Dredd
525d -10
Intressant och kul läsning i denna tråden. Själv trodde jag att motståndarna till att gå ut i väggrenen skulle vara mycket färre än vad de verkar vara.

Jag tillhör skaran som retar mig måttligt på de som inte går ut i väggrenen. Jag kan inte fatta varför man väljer att låta bli, men folk gör som de vill. Jag inser att argumentationen för att folk som håller hastigheten skall tvingas ut i väggrenen faller direkt, det är dessutom ganska självklart att de inte begår något lagbrott när de inte går ut.

Jag ber om ursäkt om jag stjäler tråden lite nu, men frågan är väldigt närbesläktad med diskussionen. Jag hade en debatt med svärfar om att gå ut i väggrenen eller inte. Han gick aldrig ut i väggrenen med båda hjulparen eftersom det, enligt honom själv, kommer att vara hans fel om en olycka skulle uppstå när han skall tillbaka in från väggrenen. Ungefär som ett vanligt filbyte. Ligger det någon sanning i detta och kommer man i så fall runt det genom att låta ett hjulpar ligga kvar på "rätt" sida linjen?
kilroy
Vid all förflyttning av bilen i sidled så är det den "sidledsförflyttande" som är ansvarig för placeringen av bilen på vägen. Om man flyttar bilen långt till höger, för att underlätta en omkörning, så ansvarar man själv för följderna då man flyttar tillbaka den igen. Det finns ju en tendens till att då någon flyttar sin bil långt till höger så kryper bakomvarande bil upp i bakändan på bilen framför. Dyker det då upp något hinder i vägbanan som gör att bilen snabbt måste förflyttas tillbaks åt vänster så kan ju mycket olustiga situationer uppstå.

Händer det någon olycka vid ett sådant tillfälle så blir högst sannolikt båda förarna ansvariga eftersom bakomvarande bil inte håller nödvändigt avstånd.

Mvh kilroy

Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Har inte orkat läsa hela tråden, men jag måste säga en sak som irriterar mig väldigt mycket är t.ex när det finns 3 eller fler körbanor, alla envisas med att ligga i mitten, gärna lite under rådande hastighetsgräns vilket skapar stora trafikproppar i vänsterfilen, medans högerfilen kan vara halvtom.. Har aldrig förstått det där, är det ett svenskt fenomen? Har för mig att en av de första sakerna man lär sig på bilskolan är att man ska hålla till höger.. =)

Jag tror mig ha läst att upplägget med 3 filer är, bråttom till vänster, åka lagligt länge i mitten och till höger håller dom till som ska av vid nästa avfart samt överljudstaxi som kör om på höger sida...
Apropå (igen) detta med att hålla till höger eller till vänster på vägen/vägabanan:
En enkel lösning hade förmodligen varit om vi fortfarande haft vänstertrafik här: - eftersom större delen av svenskarna är vänstervridna så dras det omärkligt åt det hållet när de rör sig genom livet /trafiksystemet. Vänster känns liksom Tryggggt.
Så med vänstertrafik hade förflyttningen/sneddragningen fört ut mot kanten.
;-/

Så ett exempel på osmidigt och oskickligt beteende (låt vara fortfarande helt ok , ifall man får tro domstolspraxis).

13 metersväg med ca 2 meter bred vägren (utanför punktad kantmarkering).
Såsse kör med sin Jappsebil ca en meter från mittlinjen, strax under gällande 90-gräns och med ett långt begravningsliknande följde efter.
Han har ca en meter till kantlinjen, men skulle aldrig komma på tanken att lägga sig vid denna linje med högerhjulen (det är just tanken som saknas?).
SÅ bli vägen "bredare", körbanan blir plötsligt mer än 5 m bred, därför att det blir en heldragen kantlinje cirka 0.5 m från asfaltskanten.
VAD gör då såsse, i den situationen? Jo, han ligger kvar i samma sidoläge, dvs ca 1 meter från mittlinjen. Han har nu mer än 2.5 m till kantlinjen, invid vilken han skulle kunna lägga sig.
Och Karavanen bakom då? Jo, den ligger snyggt kvar där, pga mötande trafik kommer den icke förbi..........
Ett härligt exempel på Svensk Mentalitet, kommer att vara densamma även om 10 eller 20 år - garanterat!

F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.