|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag hör till den gruppen som ofta färdas lite snabbare än de flesta andra på vägarna. Jag hamnar ofta bakom folk då på vägar där det är svårt att hitta omkörningstillfällen. Jag brukar dock se till att inte ligga bara några cm bakom bilen framför, händer något så har jag ju inte en chans att bromsa då. För det mesta brukar folk så snällt gå ut i vägrenen så fort tillfälle ges, så man kan segla förbi. Men ibland verkar inte folk förstå att man vill om när man saktar in med ordentligt avstånd till framförvarande. Genrellt sett tycker jag dock att folk brukar vilja släppa fram en när man kommer. Det förekommer ju ibland att man får en bil bakom sig som kommer snabbare, då brukar jag alltid försöka släppa förbi på smidigt sätt. Men däremot kan jag störa mig en hel del på folk som lägger sig och sniffar bakom när man kör på en väg där det inte går att släppa förbi, det finns ingen vägren och körfältets bredd är så smalt att två bilar inte får plats i bredd och med vajerräcke. |
|
| Det lurar okända faror i väggrenen. ;) ---> Länk | |
|
Kilroy: "Självklart finns det en lag (tom flera) om att hindra andra trafikanter på motorväg. Allt enligt trafiklagstiftningen och trafikförordningen." Vilken/vilka skulle det vara? |
|
|
Jag försöker alltid släppa förbi bakomvarande som vill om. Om de har bråttom är det inte i min makt att få dem att sakta ner. Och inte heller är det mitt problem om de vill köra om o köra fortare för att i nästa kurva _kanske_ åka av vägen... ;) Tjejer kan |
|
| Jag brukar allt som oftast ha god uppsikt bakåt o släpper förbi trafiken som kommer snabbare bakifrån, dock inte alltid!!Tex om det är 2 filig motorväg o jag ligger i omkörningsfilen i samma tempo som framförvarande bilar o det kommer en "idiot" bakifrån som kör upp 1m bakom o börjar blinka o så, ja då flyttar jag inte på mig dels för att han ändå inte kommer komma längre än till nästa bil o dels för att han inte har vett nog att vänta tills "kökörningen" löses upp... | |
| Jag brukar allt som oftast ha god uppsikt bakåt o släpper förbi trafiken som kommer snabbare bakifrån, dock inte alltid!!Tex om det är 2 filig motorväg o jag ligger i omkörningsfilen i samma tempo som framförvarande bilar o det kommer en "idiot" bakifrån som kör upp 1m bakom o börjar blinka o så, ja då flyttar jag inte på mig dels för att han ändå inte kommer komma längre än till nästa bil o dels för att han inte har vett nog att vänta tills "kökörningen" löses upp... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Lille Carl Adam eller "stekaren" jag har bara 60 hkr in den lille svarte inga problem att köra om vare sig folk flyttar på sig eller ej, bara att smita förbi.:) ///MVH Hasso Länk |
kilroy |
Detta är några av paragraferna i trafikförordningen som är tillämpliga vid färd på motorväg. 2§, 16§, 32§ Troligtvis finns det fler om man läser hela lagstiftningstexten. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Jag fastnade för den här: 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning. Står i Trafikförordning (1998:1276) En gång till? "eller på något annat sätt hindra andra förares körning." |
|
kilroy |
Är det någon i denna tråden som förespråkat att man skall hindra någon från att göra en omkörning...? Att hindra någon att göra en omkörning är inte detsamma som att inte underlätta den. Att aktivt hindra någon från att köra om är straffbart...att inte underlätta en omkörning är inte straffbart. Om den omkörde upplever att ett underlättande av omkörningen innebär att hans/hennes egen säkerhet åsidosätts så finns heller naturligtvis inget krav på underlättande. Det finns ju bara en person som kan avgöra det i det enskilda fallet...och det är den omkörde. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
BMW 528 |
Kort och gott kan man sammanfatta det hela med: **Lagstadgad hastighet kräver ingen vägrenskörning** Mvh Leif |
|
BMW 528: Nja... Om alla höll exakt samma hastighet håller det du säger... Men så är inte verkligheten. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
BMW 528 Helt fel skulle jag vilja påstå: - Tänk på att olika fordon har olika hastighetsbestämmelser. - Man ska anpassa hastighet till rådande väglag - kan betyda olika för olika fordon. - Det finns ett flertal fordon som inte är lämpade att köra i 110 km/h med. |
|
|
vägen är miiiiiiiin, baraaa miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin. har betalat för det. hmm, undrar vilka resonerar på det sättet |
|
|
Som jag tidigare saxade: 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon 38§ När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen. Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt. "När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt" Så lång till höger som möjligt innefattar även väggrenen! Kan väl inte tolkas fel tycker jag... MVH Christofer |
|
|
"När en förare som färdas på väg <i>uppmärksammar</i> att någon avser att köra om..." Problemet är väl ibland att de inte uppmärksammar omkörningen |
|
|
Ja visst är det så! =) Men men man skall fasen inte köra bil om man inte har mer uppsikt bakåt... MVH Christofer |
|
kilroy |
12§ På väg skall vägrenen användas 1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas, 2. vid färd med moped klass I, 3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller 4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur. Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon. ----------- Vägrenen FÅR användas vid omkörning men det finns inget krav på att så görs. Det är ju alltid den enskilde som avgör hur mycket till höger han/hon vågar hålla med tanke på sin egen säkerhet. Utan att ha studerat det rättsliga utfallet vid samtliga omkörningsolyckor så är jag 100 %-igt övertygad om att det är ytterst få omkörda som blivit fällda i tingsrätten. Lagens mening rent juridiskt är att det är den omkörande som tar en ökad risk vid en omkörning, inte den omkörde, och som därmed har ett större ansvar. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
V12 LeMans |
Hehe , där kom det , tack kilroy. Man kan aldrig tvinga någon att köra ut på väggrenen , speciellt inte om denne/denna håller lagstadgad hastighet.(undantag om utryckningsfordon behöver komma fram) Likadant på motorväg , håller man 110 på 110-väg i omkörningsfilen , ska man inte behöva ha en bilist "i avgaserna". Man är inte förvånad att det händer seriekrockar på motorvägarna "titt som tätt". från en som kör om ofta |
|
"När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt" Det här med lagar och regler är ofta lite luddigt, men sunt förnuft gäller ju, varför skall man inte gå ut på väggrenen för att underlätta för någon som vill köra om?? Resonemanget, "jag flyttar mig inte" är ju en anledning till att trafiken i Sverige flyter väldigt dåligt i förhållande till t.ex. Tyskland och USA, trots att det är betydligt mer trafik där... Varför leka trafikpolis och hindra andra som vill köra om? En förare som är intresserad av att köra bil och kör 2-3000 mil om året är i regel en betydlig mindre farlig förare än fru Svensson som nästan aldrig kör, ligger mitt i vägen och är livrädd. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.