|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Uppsala-Tierp finns det ingen anledning att stressa, är det mycket trafik så är det, man vinner föga på att försöka hålla snabbt tempo. Det enda man vinner är högt blodtryck och större risk att orsaka en trafikolycka. Nästa år är motorvägen klar, ta det lugnt tills dess är mitt råd. |
|
|
Av vad jag kan läsa här så är det inte meningen att man skall hålla rätt hastighet ? Eller är det bara så att ni som absolut skall förbi bara vill ligga först, tycker det är jävligt arrogant att kräva att nån som ligger i lagstadgad hastighet skall flytta på sig för dig som inte kan hålla rätt fart. Själv flyttar jag mig gärna om det är fri sikt på väggrenen så jag inte behöver bromsa för nåt hinder där för när jag väl är på väggrenen så har jag ju inte förkörsrätt när jag skall tillbaka in på vägbanan. Om man däremot inte ligger i rätt fart så kan man gott hålla åt sidan. |
|
|
Tror inte ni riktigt fattar vad jag menar... Jag har inga som helst problem med att folk kör om! Jag kör ju om gamlingar med keps som ligger i 80 på 90 väg också... Mitt problem är folk som ligger och slickar mig i röven och "trycker på". Har lite till övers för sådana människor, folk bör lugna ner sig några hack och kanske vänta en minut eller två tills det är läge för att köra om? Det är klart man underlättar för en omkörning så gott det går, men ingen kan tvinga mig ut i väggrenen för det. Givetvis finns det undantag. |
|
|
Det handlar om att aldrig få upp folk som ligger o slickar en i röven. Tro det eller ej, men kör man på rätt sätt så händer det nästan aldrig. mvh |
|
Stekaren |
Struktina: Ah men problemet jag beskrev i mitt första inlägg var att mina 70 hk inte lämpar sig att köra om med så ofta som med M5an, är det inte sjystare att släppa förbi någon då? Det käns som det blir lite dubbelmoral när du säger att de inte ska få ligga bakom dig när du håller laglig fart utan de ska hålla samma fart de med men 5 meter bakom, för att sedan säga att det är ok att de kör om dig. Resultatet blir densamme i båda lägena om du släpper förbi eller om någon kör om dig, det handlar om att kunna vara lite smidig i trafiken och inte leka polis, vill folk köra fortfare så låt dem göra det i den mån det går. |
| Stekaren - Så bara för att du kör en trött gammal bil ska alla andra flytta på sig så att du får känna att du visst kan köra om? Vad sägs om att köra på det sätt som din trötta bil är avsedd för istället för att låta detta "problem" äta upp dig? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tycker varken man ska ligga och hindra bakomvarande bil att ta sig om, eller att ligga och stressa någon framför. Blir själv hemskt irriterad när någon ligger och nosar avgaserna på mig,men gör vad jag kan för att släppa förbi så länge trafiksäkerheten tillåter. MVH Patrik |
|
Precis som wendtan säger.Det finns inte nån lag, det är enbart DU som väljer att gå åt sidan.Sen är det annat läge med blåljusfordon som har fri väg att önska. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Det absolut värsta jag vet är vid 2 filig motorväg, och det ligger 2 bilar bredvid varandra och håller samma hastighet, utan att ta hänsyn till bakomvarande i ytterfilen som vill om. MVH Patrik |
|
struktina: Tänk dig att bilen som ligger fem meter bakom och blinkar med helljuset är på väg till sjukhuset. De kanske bor dåligt till och inte kunde vänta på ambulansen när deras son på sex månader har svalt något som fastnat i halsen... Skulle det kännas bra då att de kom en minut för sent till sjukhuset och inte hann rädda livet på den lille pojken för att du tyckte det var jobbigt att vika lite till höger?? Bara en tanke... Bilen: Länk |
|
| Thorssa - Ska man tänka så där så är det inte mycket man kan göra i vardagen med gott samvete. Dessutom är det ju inte konstigt att sånt händer med tanke på hur många som blinkar bara för att de vill gasa. Jämför gärna med historien om pojken som ropade varg. | |
|
Körde Göteborg-Kävlinge igår ca 60 mil tor tvåfilig motorväg i ett raskt tempo. Det är överraskande hur många det är som har dålig uppsyn bakåt. Detta problem finns inte i Tyskland i tillnärmelsevis samma utsträckning, å andra sidan har de väl ingen direkt motsvarighet till Jantelagen heller... Som tidigare skrivet i tråden finns det ingen lag om att gå ut på vägren, men det finns heller ingen lag om att hindra andra bilister på motorväg! |
|
|
A och O är att man hjälps åt i trafken så att traifik rytmen flyter. Jag flyttar alltid på mig om det kommer en bil som vill om, varför försöka hindra någon att köra om? Ett bilist i går kväll nar jag var ute och i Askens 850, åker över bron(Nockebybron) ser att en Polis i mkt hög fart kommer bakom. Svänger åt sidan för att låta polisen passer men vad händer strax före mig när polisen ska förbi en V40-98. Jo V40 står helt stilla och polisen får sakta ner från sina 80 ner till 40 och sakta glida för V40. Knappast ett bra en egenskap att inte hjälpa till i trafiken. |
|
kilroy |
Självklart finns det en lag (tom flera) om att hindra andra trafikanter på motorväg. Allt enligt trafiklagstiftningen och trafikförordningen. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Precis som starre skriver: "varför försöka hindra någon att köra om?" ->struktina Varför inte bara hålla till höger? Hur svårt är det? Du slipper ju ha folk bakom dig om du tycker det är stressigt. Samtidigt får personen bakom köra om och slippa dig. Alla nöjda och glada? Fundera över vad Thorssa skriver, vet du verkligen när det gäller liv och död? Är det upp till dig att avgöra det? Poliser har vi redan på vägarna. Så snälla, ha uppsikt också i backspegeln och håll till höger för att underlätta i möjligaste mån. Det är väl inget konstigt? |
|
| Du vet ju inte anledningen till varför den som kommer ifatt dig har bråttom, eller hur? Om det skulle vara din son/dotter som råkat ut för en olycka och du hemskt gärna vill komma hem fort och du inte har tillgång till sirener och blåljus. Olagligt, javisst men hur många kan kontrollera sina känslor under stress... Och visst, räddningstjänst och ambulans har kanske kunskaper som du inte besitter som privatperson men du vill i alla fall komma fram/hem eller...? | |
Helga |
Känner när jag kör om i svenska farter så hade jag önskat mer bottendrag utan att behöva växla ner till trean. Ibland räcker inte fyran till. Däremot i farter över 130 känns det bra. Förstår att 335 är en dundersucce! //Helga |
|
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon 38§ När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen. Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt. MVH Christofer |
|
|
Jag släpper gärna om folk när dem vill det, då jag själv ofta vill om andra (leva som amn lär). Men när folk kommer och trycker en i arlset när det verkligen inte fins omkörningsmöjligehter vid dålda kurvor, stadskörning/centrum et celler när man går åt sidan för att släppa om och dem ligger iaf kvar bakom. , . Då då blir jag så satans trött på dem. Då är det läge att spola rutor, på med dimljys etc. Och ofta fattar dem inte piken iaf! Och då är det 9/10 gånger gubbar i medelåldern som kör stora fina bilar (antagligen leasing/firmabilar), som inte alls har respekt för avstånden. |
|
| ExHonda, det var något liknande jag tänkte på, men kan hända att jag valde mina ord fel :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.