AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.172

Motorvärmaren fungerar inte, svårt att byta själv?

Har nyss köpt en 320 i 99a och skulle i morse använda motorvärmaren för första gången. Blir lite förvånad när jag satte i sladden i går kväll och inte hörde att den gick igång, är van 240 :)
Och när jag skulle starta bilen idag så var motortempen i botten och det kändes inte som om den hade gått.
Min fråga då: är det svårt att byta själv, bökigt att komma åt eller liknande?

Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Hur dan motorvärmare snackar vi om?
Elektriska motorvärmare låter väl inte???

Har du besinvärmare eller? Men i så fall borde det inte finnas någon sladd att sätta i. Blir lite konfunderad?

Tror att det sitter blockvärmare på din bil om du har en "vanlig" elektrisk motorvärmare den ska väl bara vara att lossa med en skruv eller två och sedan snäcka dit en ny.
Dremot kan du nog behöva hissa upp bilen och ta det underifrån.
Det är en vanlig "elektrisk", och man brukar alltid höra hur det börjar "fräsa" när man sätter igång den.
Ja just, insticksvärmare brukar man ju kunna höra hur de susar när de värmer, ungefär som en vattenkokare som behöver avkalkas. De blockvärmarna/kontaktvärmare Länk som sitter på min och förmodligen din med låter dock inte ett knäpp. De värmer ju också blocket istället för vattnet, därför märks det inte alls på mätaren när du startar bilen även om värmaren vart på ett bra tag. De gör nog bara att den kommer snabbare upp i temp då blocket/oljan värmts upp och jag misstänker att de inte är lika effektiva som en gammal hederlig insticksvärmare men någon kanske har fakta i detta.

Själv har jag blockvärmare i kombination med dieselvärmare med fjärrstart för de extrema vintrarna här i Östergötland:)

Tror nog din funkar som den ska förresten!

/ Micke
Då fungerar den säkert, Tack för svaren.
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Det enklaste sättet att kolla om den fungerar är att känna på motorblocket om det blir varmt när värmaren varit på en timme. ´Skall inte vara speciellt svår att byta om den är trasig heller. Kolla så alla kontakter / skarvar sitter som dom ska.

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.