AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.982

Hur skonar man kopplingen?

au
362
audidriver
540iAT -97
Hej.
Har funderat lite på det här med motorstarka bilar och kopplingar. Hur ska man köra för att skona kopplingen på en t.ex M5? Vid trafikstockning t.ex, ska man se till att göra så snabba uppsläpp som möjligt för att undvika att slira, för när man väl är rullande så sliter det väl inte mycket vid vanlig växling?
Nån som kan förklara ungefär hur man skonar kopplingen bäst?
På min bil släpper jag upp koppingen helt utan grundgas vid kö-körning, slirar så lite som möjligt...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl börja :)

Din teori är väl riktig..

Ja...slira inte med den,dvs gör inte som en del gör med att "reglera hastigheten" i trånga passager/ situationer,låg hastighet m.a.o. el.dyl med kopplingen..

Utan använd kopplingen som sig bör,dvs att användas vid växlingar...enbart.
Helst på en M5.as(E39) koppling krävs ett fast o beslutsamt sätt för att den ska hålla mer än "någon vecka" :)
Räcker säkert med bara en "rejäl slirning" förrän det är kört och ny koppling måste anskaffas på M5 E39..t.ex.

Men risken finns att om man är lite ovan med effekten som denna "best" har så förstör man kopplingen relativt snabbt trots mycken körvana från mindre effektstinna vagnar tidigare.
Kopplingen+svänghjulet i denna vagn är gjort så att det inte finns så mycket reserv att "slira med" som i t.ex en 535:a(M30) eller liknande "små motorer" med större tyngre svänghjul(lite sävligare uppvarvning),och "överdimensionerad koppling" i allt väsentligt :)
Ska kanske skriva att detta är vad jag TROR,inte någon som helst erf. av M5 E39,utan detta är vad jag har läst och försökt förstå mig på :)

Låt inte "tanten" åka allt för ofta till ICA med en M5 E39 skulle jag nog vilja säga(Janne T INTE alls fördomsfull ;))

Mvh Janne.
Varför skulle det vara farligt för kopplingen att slira lite med grundgas innan uppsläpp i en bilkö jämfört med en motorsvagare bil?
Bones: Inte ens min 90-hästars Passat behöver grundgas om man släpper upp kopplingen lagom snabbt i kö. Jag använder kopplingen som av/på "knapp", antingen uppsläppt eller helt nedtryckt, mittemellan finns ej:-), vid start i brant uppförsbacke slirar jag ytterst lite genom att stå på bromsen o sedan släppa pedalen rätt snabbt tills jag känner att det "driver", därefter flyttar jag foten snabbt till gasen o ger lite gas o kliver av kopplingen, man rullar inte bakåt o slirar koppling minimalt (funkar även utmärkt att göra så på Passaten fast där får man ge lite mer gas om backen e brant...).
Det "farliga" med att slira för mycket är att "kopplingen" kan få skador av den värme som utvecklas (svänghjulet kan få sprickor mm)
Dawwe : Hehe.. det var inte en körlektion jag ville ha. :-)

Önskade bara svar på frågan jag ställde. Alltså varför skulle det vara farligare på en M5E39 än på en 90-hästars Passat.

Självklart är det inte bra för kopplingen att tokslira....

ji
42
jimbmw850
850iA-92
M5-99
Det som är det värsta är, när du gasar så mycket hk eller vrid går in, det är det som sliter på kopplingen om du slirar på den.Sen ska man inte ha foten på kopplingen när man kör, och aldrig gasa utan kopplingen är helt uppe,för då rasar den fort.Annars kan du köra som vanligt...
MVH
Ok, jag formulerar om frågan... så jag slipper självklara svar.

Om du ger lite grundgas, alltså letar dragläget på kopplingen innan du släpper upp den... varför skulle det vara farligare på en M5:a?

De flesta M5E39 kopplingshaverier beror på direkt felaktigt användande, dvs. nästan fullgas innan kopplingen går upp - med följden att kopplingen havererar till slut. Hanterar man bilen som man bör så håller kopplingen länge. Har bekanta so maft sina M5:or i flertalet år utan kopplingsbyten (däremot ett antal feldiagnostiserande vanos-haverier... men det är en annan historia)
ji
42
jimbmw850
850iA-92
M5-99
Bones,Du missuppfattade nog mig,Som jag skrev innan, du kan köra som vanligt,Alltså LITE gas vid start,Jag har aldrig hört eller läst någon M5 E39 som kopplingen har rasat på grund av vanlig körnig,Det är som du säger mycket gas innan kopplingen är helt uppe.Min M5 har gått 10000mil och det är orginal kopplingen som sitter på.
He
29
Hebbe1973
M5 E39 -00 (Azurblå)
Vilken hysteri kring hur farligt det är att gasa utan att ha släppt upp kopplingen till 100%!

Smyger man med gasen som man gör när man letar dragläge så är det ABSOLUT ingen fara för att kopplingen tar skada.

Vad tror folk? Att kopplingen är gjord av papper? Det är BMW vi pratar om.

Så länge man inte som Bones skriver "tokgasar" utan att kopplingen är helt uppsläppt så är det bara att köra.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...

Hur som helst:
Kopplingsbyten på bl.a. M5 E39 är inte det som är det mest ovanliga bytet(reparationen) har jag märkt..
Men visst,behandlas kopplingen rätt så är det nog inga(jaja) bekymmer trots allt.
Men som sagt>>>INTE ett byte som är ovanligt har jag märkt av div historier både här på forumet o annorstädes.

T.ex bytte jag koppling på min M535:a vid dryga 26000mil i tron att det var den som gjorde så att "bakvagnen hoppade" en smula vid hård(full) gas vid stillastående..visade sig vara helt onödigt...var som ny(originalkopplingen satt där ännu)!

Tvivlar på att M5 E39 kopplingen håller såpass trots allt..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.