|
|
|
|---|---|
|
På något konstigt sätt har Z3M coupen stigit i graderna hos mig...och när jag nu väl börjar leta efter den ser det ut som det mest är 98-99:or som man kan få tag i. Är det någon idé att försöka få tag i en 01:a? Eller är skillnaderna marginella mellan en 99 och 01:a? Det är ju inte så många hkr på pappret som skilljer men efterssom det är samma(?) motor som i e46 så borde det väl gå att släppa lös dem relativt lätt? | |
|
Det är byggda i en mindre skara och är på så vis svårare att få tag på. Att leta en i Sverige är nästan meningslöst. Tyskland men framför allt USA har fler på begagnad marknaden. Iaf ett år sedan när jag var inne på att skaffa en... /Manray/ |
|
|
Ps. Det är avgassystemet som ger effektförlusten på 18hk. Ds. |
|
| men et är väl att bmw medvetet trimmat ner bilen elelr har jag fel?? ... det skulle ju vara trevligt att få samma ljud som i csl:en :D | |
| Läste här på forumet att Z3M:en är så kort att avgassystemet oxå blev kort i förhållande till E46 M3:an och att det var det som låg bakom det mesta av effekt tappet...Hur funkar det? Är det så att motorn inte får andas tillräckligt fritt innan avgaserna går in i ljuddämpande prylar eller? Annars borde ju nästan kort avgassystem vara bra(mindre vikt, kortare väg för avgaserna)! | |
|
Är det inte bara att montera ett annat system då? Så kanske det får andas fritt? Mvh Per |
|
|
Att avgassystemet är anledningen till att effekten "bara" är 325 hk är den officiella förklaringen, den verkliga förklaringen är att nertrimningen var ett krav från marknadsavdelningen för att bilen inte skulle vara snabbare än M3 E46. Hade ju varit pinsamt om en bil som bygger på E30 och E36 skulle köra ifrån nya flaggskeppet! /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Masten. japp så är oftast fallet.. |
|
| Och hur trimmar man tillbaks den chipp och avgas? | |
|
En orsak att skaffa en bil med nya motorn är att du kan få antisladd/spinn på den. Jag ÄLSKAR att kasa runt på vägen, men inte när jag möter en isfläck efter första frostnatten på väg mot jobb. Slutsats, jag hade velat ha systemet, även om det nog hade varit avstängt ganska ofta. Men, det är svårt att hitta en fin 01-02:a, jag skulle gärna vilja.. / Fredrik |
|
|
Testade att söka på mobile.de...hittade INGA Z3M Coupe 01-...endast 4 st Z3M roadster, alla estorilblåa... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
jasså så antispinn kom inte förns 325 hk motorn kom?.. det är ju värdelöst.. skulle j faktiskt vilja ha en 321 hk m coupe året om, men det är ju inte ens att tänka på då.... |
|
|
Bilfreak: Är det så illa att det inte ens är att tänka på att köra 321 hk utan antispinn på vintern? Frugan hävdar bestämt att hon inte tänker köra ett bakhjulsdrivet "M"onster på vintern utan antispinn....jag har ju hävdat att det är lugnt:-)...att man får ha antispinn i högerfoten;). Säg inte att hon har haft rätt... |
|
|
Jag har haft 321hk versionen inregistrerad hela året och kört vid bra väder. I fjol var jag tvungen att köra en dag i snorhalt väder. Hjulspinn i 40km/h i fyrans växel (och nej, jag trampade INTE gasen i botten) övertygade mig om vikten av att ta det VÄLDIGT lugnt. Min slutsats är att det GÅR att köra 321hk modellen i halt väglag, men det är inte kul, man måste vakta sig VÄLDIGT noga.. / Fredrik |
|
|
Hej! Hittade denna.Inte så dum kanske om man vill ha dsc. Länk |
|
| men grejjen är att om man vill ha en med 325hk motorn så kostar dem ju en hel del.. blir ju billigare att köpa en m3:a då | |
|
Tillgång och efterfrågan, marknadskrafterna styr helt priset på Z3 med S54. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.