|
|
|
|---|---|
|
Hej på er Jag tänkte här ge en bild av en del av mitt 535-ägande. Först och främst som information för de som funderar på en sådan bil och söker information, men även för att jämföra med er andra. Jag köpte min 535a med 29000 mil på mätaren men välstämplad servicebok och många kvitton den 13/5 iår. Tyckte bilen verkade ovanligt fin (hade tittat på en 735a och en 535a tidigare, samt ringt på ett flertal) och betalade tyvärr något av ett överpris. När nu bilen ställts av för vintern passade jag på att räkna ihop mina utgifter för de nästan exakt 300 mil jag kört. Cirka 27000kr landade de på... Dessa utgifter är ungefär i linje med det värsta-falls-scenario jag planerat för. Nu har jag förmodligen brytt mig mer om bilen än vad den förtjänar, men det är ju min första bil. Har fört loggbok över alla utgifter så siffrorna stämmer verkligen. Har inte haft några otrevliga haverier eller behövt köpa däck eller fälgar. Snittförbrukningen ligger på 1,18l/mil och försäkringen är ställd på mig själv (21år). Det enda päronen bidrar med är avställningsplats. Det jag menar är inte att det inte varit värt det, tvärt om. Funderar faktiskt på att byta upp mig till en 740 (nej, inte volvon) till våren. Men vad säger ni? Hur ser driftskostnaderna ut för er andra? Har jag bara haft otur och dessutom övervårdat bilen eller? | |
| 27k var ju rätt saftigt, mycket tillbehör där för var den välvårdad så ska ju de flesta slitdelarna redan varit bytta? Annars försvinner ju pengarna rätt fort ibland med ny bil - nya vinterdäck, nya sommardäck, motorvärmare, kupevärmare, nytt avgas, nya bromsar, lite bussningar osv. Men 27k är ju en del, speciellt på 300 mil :) | |
|
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk! Med det menar jag, att om man rubbar "balansen" på bilen, så får man nog hålla på! I mitt fall köpte jag i somras en 520 touring -95. Tyckte att det vibrerade lite när man bromsade... - innebar att jag fick byta bakre länkarmar... - bilen var för hög fram... - sänkte bilen (bara fram, 35 mm) så det ser normalt ut... - stötdämparen på en sidan klarade självklart inte omställningen till detta (köpt dämpare, men ej monterat än...) Klonk i framvagnen vid gupp - omöjligt att leva med, köpte nya stabilisator stag på biltema (bilen som ny igen). Orange blinkers!? - Går inte att leva med!! - byte av det med, fram och sidorna... - ska fixa bakljusen också vartefter... Dragkrok var ett krav... - det fanns ingen, så det är monterat nu... Bilen gick varm i hög fart... vattenpumpen... - bilen gick varm vid kö köring... - fläktkopplingen... Detta har kostat mig ca 7000:- på 4 månader (har då inte räknat med försäkring och rena driftskostnader) Det får nog också betäcknas som ganska billigt... Så här håller det på! Faan, jag håller på att bygga hus nu, och tänkte lägga alla "boliners" på det! Köpte bilen för att ha en billig slit/lastbil, men som vanligt blir det så här! Har man en gång börjat med Bmw... - så välkommen i klubben! |
|
| kan tänka mig att rubrikantens försäkring är en stor del av denna summa. 535 är inte gratis att försäkra, speciellt inte utan bonusar och sånt. | |
| Jo försäkringen kostar ju en del, har därför nöjt mig med trafikförsäkring. Sen var väl bilen inte i det skick jag trodde när jag köpte den heller. Hade inte köpt den om jag fått chansen att göra om det så att säga. Hade med mig en kille som importerat diverse porschar från tyskland när jag tittade på bilen men han märkte inte heller något. Lyckligtvis funkar motor, låda och all elektronik iallafall. Men det är väl som bmwRicke skriver, har man väl börjat rätta till småfel och saker man stör sig på så fortsätter man. Hade aldrig trott att jag skulle bry mig så mycket om skitsaker. Skulle nog ha väntat tills jag kunde köpa en NY bil med tanke på hur kinkig jag är... | |
|
ostmacka Det är svårt att få någon överblick av vad som har kostat så mycket pengar för dig... Att betala 90kr per mil för en bil som nästan är 14 år gammal... det är ENORMT mycket när man pratar om en bruksbil och inte typ en gammal ferarri eller nåt i den stilen. Du får gärna redovisa lite vad det är för några delar du har bytt ut på bilen. Om du har räknat in en renovering av toppen, 4 st nya 17" däck, omlack av t.ex. huv, skärmar å nederkant på dörrar, lämnat in bilen för rostlagning. ett nytt ferrita avgas, ställbara dämpare osv... det är ju ganska mycket som spelar in... // Erik |
|
|
Hua! Min kostade en hel del sista perioden, men då beror det också på att lådan rasade vilket kostade ca 17 000 i renovering. I övrigt är det min tunga högerfot och den j...la försäkringen då jag bor på fel plats och är i fel ålder samt relativt nytaget körkort. Vad betalar ni för försäkringen? Jag betalar 1238 /mån helförsäkring då jag har fint stereo system osv.. beemoholist |
|
|
Ok, här kommer lite detaljer om utgifterna: Försäkring 534kr i månaden. Tidigare ägare vilseledde mig vad gällde senaste servicen (sa att han gjort den själv. eftersom att jag var ganska grön vad gällde bilar dröjde det ett tag innan jag förstod att så inte var fallet). Lämnade in bilen för service och förmodat byte av silentblock då det börjat skallra om bakvagnen. Hade inte hört det förrän efter jag köpte bilen, gick inte att höra utan nedvevade fönster vilket ajg inte körde med vid provkörningen. Service: 4500 (inspektion 1). Visade sig att det var en stötdämpare bak som var urläckt samt ett hjullager behövde bytas. 6600 Har även bytt mittre styrstag och en stötdämparlagring. Högtalarna på förarsidan la av, så jag fick köpa nya. Fick fel högtalare av BMW och när jag upptäckt det vägrade de ta tillbaka den eftersom att det var elektronik. kablarna kring stereon var för övrigt dragna helt åt helvete och brandfarligt kopplade enligt den bekant som hjälpte mig med detta sen. Fick göra en fyrhjulsinställning också. har även lagt mycket på rostlagningsgrejer och spray-lacker. Har själv lagat rost i dörrar, skärmar och baklucka. Man kan väl säga att dessa utgifter beror till hälften på att jag inte visste tillräckligt om bilar när jag köpte den och till andra hälften på otur. Får väl konstatera att det är tur att jag inte köpte en 750 iallafall...=) |
|
| Urshäkta frågan, men varför köpte du högtalare på bmw? | |
|
Ostmacka: Du köpte bilen med ögat och hade en kille du litade på som checkup. Du är samtidigt pedant och ger din bil kärlek. Gör som jag gjorde i börja, handla på BMW och nu medvetet summerar allt. bil är en hobby ibland måste den få kosta. Vill du ha valuta för det du lagt ned, kör ett år så halveras driftskostnaderna per mil. Vill du ha ngt nytt at skruva på vet jag en fräsch 740 till salu till rätt peng. Mvh Asken |
|
|
Hm snacka om att det kan bli dyrt att köpa ”fel exemplar”, många skavanker och slitna grejor kan man ju nästan aldrig se tyvärr även fast bilen som helhet är och ser mkt bra ut. Jag har fått tag på en mycket bra 535 samt 318 med 1st tidigare ägare vardera, då den senare (318) har kostat mig snäppet under 20kr/mil efter bara 7 månaders ägo, beror mycket på dryga 1500mils körning helt utan bekymmer samt låg förbrukning/inköpspris/försäkring. Men angående 535an så har den kostat mer, men låååångt ifrån några 90kr milen! Kan konstatera att efter nära 10000mils körning så har följande delar bytits; Kylare+arbete =7500kr Termostat+arbete=1900kr Ram i botten av förarstol+arbete=4000kr 1st lampa till dimljus, halvljus fram, bakre lampa =100kr? 4st sommardäck TRX = Hutlösa (10000kr) 4st vinterdäck Nokian =6000kr BAtteri =1000kr Bromsar runt om+belägg+arbete =5000kr Nya handbromsbackar+arbete =800kr Ny växelspaksknopp i skinn =399kr Framfjädrar+dämpare+lager+arbete=10000kr Diverse plastklips =100kr? Rostskyddsbehandling =4000kr Tyg-Mattor =200kr Sittdynor =160kr Summa ca; 48 000kr Samt några inlämningsarbeten för lite rostborttagning+försäkringsärenden=? Observera att det mesta av arbetet skett på auktoriserad BMW verkstad samt jag räknat med i stort sett allt förutom ren service som har kostat ca 25-30000kr totalt samt ägandekostnaderna under åren har blivit ca 60000kr. Den totala kostnaden (inklusive värdeminskning) blir nära 200000kr, vilket är väldigt mycket, men på 10000mil blir det ca20kr/mil + kostnaden för förbrukning som jag skulle tippa på har ett snitt på 1.05l/mil eller något liknande, ofta sommartid har snittet varit 0.96-1l/mil, medan vintertid hamna kring 1.10-1.15l/mil. En milkostnad väldigt nära sanningen borde hamna kring 1.05*10kr (snittpris för bensinen genom åren)*9400mil + 200000kr + bilens inköpspris / 9400mil = 41.88kr/mil Då har bilen körts väldigt lite också, strax över 1000mil per år, vilket innebär att kostnaden ökar, med 1500mil skulle säkerligen inte mycket mer behöva bytas och man skulle kunna få en teoretisk milkostnad på runt (1.05*10)*13500mil/+200000kr+ink.pris / 13500mil = 31kr/mil |
|
|
Tackar för din bild av 535-ägandet Frifart, intressant att se hur det kan bli på lite sikt. Vi får se om jag behåller bilen till våren. Går den igenom besiktningen utan anmärkning säljer jag nog och skaffar en 740 istället men måste jag lägga mer pengar på den blir det nog att behålla den ett tag. Varför jag köpte högtalare på BMW är i efterhand lite svårt att svara på, var nog någon ologisk tanke om att "är det orginal på höger sida ska det vara det på vänster också". Nu har ju redan diskanten på högersidan också lagt av så det var ju inte så smart... =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.