|
|
|
|---|---|
|
Har under veckan betat av allt av intresse (för mig) som är med i "touren" och tänkte skriva lite om mina upplevelser. 118d (Funderar på att köpa en 120d så...) Mycket dieselkänsla när man startade den, hela bilen vibrerade rätt rejält när den var kall. Vart bättre efter en kort stunds körande, eller så vart man van. Behaglig i stadstrafik men lite väl klen på motorvägen. Därav 120d suget. 130im Vilken trevlig liten gocart, rörde på sig riktigt bra. Skön känsla i styrning, lite väl tung växellåda kanske. Men vilket drag och LJUD. Fullt ställ, 3:an, på väg upp mot varvstopp, då lät den helt gudomligt. Skulle utan problem kunna tänka mig att åka runt i en sådan, men den är tyvärr lite i dyraste laget för mig. 330d Ja, en 3 serie med en stor dieselmotor... lämnade inga direkta intryck på mig. Supertrevlig bil med en väldigt trevlig motor... ja.... 535d Komfortstolarna var en dröm. Ohyggligt snabb utan att det märktes. Man åkte konstant på tok för fort överallt. Head-up display något av det bättre man kan investera i, i min smak då. Skönt att slippa titta ner på intrumentbrädan. Dieselmotorn en riktig pärla och bara på tomgång var det tydligt en diesel. 745d Älskade den här bilen, teknik-onanisten i mig fick sitt lystmäte tillfredsställt. Motorn ett kärnkraftverk, att köra om var en barnlek. 200km/h gav ingen som helst upplevelse av att det gick snabbt. Man satt så skönt i en rogivande och tyst miljö, kan utan problem tänka mig att sträckköra så långt som jag orkar vara vaken i den här bilen... eller bil... det är mer ett vardagsrum på hjul. 650i Maffig sak, otroligt skönt motorljud på utsidan, tyst på insidan. Satt väldigt bekvämt. Grymt snabb utan några som helst protester. Hade föredragit en manuell låda. Aktiva styrningen var ur funktion så den var rätt tungstyrd i lägre farter. Upplevdes lite "hal" på den fuktiga asfalten, men det var nog mest tung gasfot som gjorde det. Vill någon skänka mig en så skulle jag ta emot den utan tvekan, fantastiskt trevlig bil. Irriterade mig på att även om det inte fanns någon telefonförberedelse etc. så fanns "Communication" menyn i iDriven som bara ledde till en skärm som sa åt en att ringa sin BMW handlare och få det installerat... tycker inte om knappar som saknar funktion. 6 serien drar verkligen till sig blickar på vägen. Så, då har man en massa habegär i kroppen som man inte kan tillfredställa då..... :D | |
| hur gör man för att få provköra alla dessa bilar? | |
|
Går till den lokala BMW handlaren när BMW On Tour är på besök och ber att provköra bilarna! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
| Här finns info: Länk | |
|
ahhh - de kommer till borås nästa vecka :D - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
| Schhhhhhh jag tänkte ta mig en sväng dit i rent studiesyfte. | |
|
När jag ville provköra 650in fick jag ett rappt svar av säljaren: "Ska du köpa en?" Tog faktiskt bort lite av nöjet med att provköra den då, eftersom han ändå lät mig köra den tyckte jag man kan slippa behöva höra sånna kommentarer. Som jag fattat det, är on tour till för provkörningar och man kan ju inte precis räkna med att alla som kör den kommer köpa en. Men säljarna är ju olika, en annan gång när jag provkörde Z4 Coupe var det enda man fick höra: "Tuta och kör!" Mvh Johan |
|
kilroy |
Trevlig och informativ tråd, emilsson! Håller med angående 535d, trodde aldrig jag skulle imponeras av en diesel... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Grele: Jo det var "ju" märkligt med tanke på vad som står på BMW sajt. Citat: BMW on Tour är din möjlighet att utforska vad körglädje innebär. Utifrån dina premisser och din personlighet. Nu har BMW det bredaste och mest intressanta modellprogrammet någonsin. Nu är den mest förmånliga tid att äga en helt ny BMW, någonsin. Och nu har du din största möjlighet att upptäcka det, någonsin. På plats – bakom ratten. Det står inget om att man skall vara hugande spekulant med sedelbunten i näven vad jag kan tolka. Idén går väl ut på att man skall känna på lite av varje för att sedan ha vetskap om att man kan hitta en BMW modell i varje segment. Handla bil gör man efter någon gång i framtiden med On Tour erfarenhetena i bakhuvudet. Så ser jag det... |
|
|
Jo, precis så som jag uppfattat det. Därför jag tycker det var lite konstigt beteende. Jag hade förstått det mer om jag kom in en vanlig tisdag och bara ville provköra nån av deras bil bara sådär. Men förra året var det inga problem alls och de andra säljarna var trevliga nu också så det var nog bara en som inte förstått konceptet med on tour. Mvh Johan |
|
|
Ja, för mig var det bara att fråga om vilken bil jag ville ta, hade turen att veta om att det gick alldeles utmärkt att komma redan på tisdagen fastän dom bara annonserade om att det var ons-lör bilarna fanns för provkörning. Så jag kunde välja och vraka mellan alla bilarna då vi bara var typ 4 st där och provade. 745d fick sig en 2 timmars tur då försäljaren sa "det är ingen som har frågat efter den än, så roa dig en stund.". 650i var tyvärr på verkstaden på tisdagen så den fick sig en rejäl rundtur på lunched dagen efter (jag menar, vad väljer man.. mat eller kul bil.. :) ). Dom enda som vart nekade var några i 18 års åldern som inte kunde visa upp körkortet när dom skulle skriva på "lånepapperet", och en som hade målarfärg på byxorna som inte hade torkat... han förstod problemet. |
|
|
Neeeeeej, ser att jag missade Skövdestoppet. De var här veckan som gick. Typiskt... /Lars |
|
|
emilsson, glömde: tack för rapporten! /Lars |
|
|
Brukar gå rätt bra å få provköra bilar om man har på sig hela och rena kläder och inte ser ut som en schlufurgus. Tog en testkörningsrunda för nåra veckor sen på audi, merca och volvo. Audi och volvo var riktigt tillmötesgående och volvo kunde gärna tänka sig att låna ut bilen ett längre tag om jag så önskade. Merca däremot erbjöd aldrig ens nån bil för provkörning, fast de är ganska kända här för att vara sådana. De vill nog inte sälja nån bil kanske... Gick riktigt bra på bmw-ontouren också, inga ifrågasättningar så det blev å prova allt det roliga. Fick dock väldiga bekymmer att få 650:in ur tankarna, var olyckligt kär en lång tid efter... Blev bjuden på audis S-show med bla s4, s6, s8, rs4 mm och det var riktigt skoj. RS4 var kul och rätt extrem, men den satte ändå inte sådana spår som 650:in gjorde. Jag skulle vilja ha en sån... Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
Ja.. dom enda som inte vill ha en 650 efter att ha kört den är väl dom med en M5:A eller en M6:a. :) Den har skapat ett svårt begär, och om några år kommer det nog stå en sådan på uppfarten... hoppas jag. Men nu är det hus som det ska investeras i, så tyvärr får bikostnaden gå i andra ledet just nu. Får nästan lite "ribba" när jag tänker på känslan av att kraften aldrig tar slut som den 4.8l V8:an levererade. |
|
| Tråkigt att man missade tillfällena i stockholm:(Antar att det är samma bilar som turnerar, de lär ju ha blivit rejält "inkörda". | |
| Dom blir tydligen utbytta lite då och då, 650:n som jag körde hade bara gått 2000mil medans 745d hade rullat 12000 mil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.