AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.798

325 Touring vs. 320 Touring

no
15
noren
325 iA Touring -06
Har bestämt mig för att köpa 320/325 Touring nya modellen, automat. Dock ont om begagnade som passar mig, eller begagnade över huvud taget. Har börjat fundera på att beställa en ny istället. Frågan är då: Kommer jag att bli mycket besviken på en 320 jämför med 325? Självklar vill jag hellre ha en 325, men med den utrustningen jag vil ha hamnar den på lite över 400k, vilket är någon sorts psykologisk smärtgräns för mig...

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Så väldigt svårt tycker inte jag det är att hitta begagnade E91 hos BMW. Men dom kanske inte passade dina utrustningskrav?
no
15
noren
325 iA Touring -06
Nej, inte riktigt... Sen kan jag tänka mig att det måste vara en underbar känsla att gå och hämta ut en splitter ny BMW. Kan den månne vara värd ett antal tusenlappar?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Du får se till att provköra båda modellerna och då avgöra vilken du vill ha. Själv upplever jag 320i med fyran i segaste laget... men det är jag det.
e3
15
e30henke
325i Coupé -87
ligger det fyra i den nya 320´n? :S
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
e30henke: Japp, en 2-liters fyra på 150hk.

Min första provtur i en E90 var just en 320i med tanken att "den kanske räcker, 325 är ju ändå rätt dyr" - men jag blev helt oimponerad. Jag hade då inte kört BMW innan och kunde faktiskt inte fatta vad som skulle vara så speciellt med BMW - och det sa jag till försäljaren som knuffade in mig i en 325i och sa åt mig att ta en rejäl tur.

Och då föll allt på plats. Vilken drivlina! Så jag måste rekommendera 325:an om du står i valet och kvalet. Den är värd mellanskillnaden.

Tänk också på att viss extrautrustning för 320:n kommer med på köpet i 325:an och att vissa funktioner inte ens går att få till de fyrcylindriga modellerna. T ex är farthållaren mer avancerad på de sexcylindriga.

Så, det enda egentliga rådet jag kan ge dig är att provköra, eller ännu bättre försök få låna bilen ett dygn eller så. Är du nöjd med 320 så är ju det bra för plånboken :)

/ElakaKatten

no
15
noren
325 iA Touring -06
Tackar ElakaKatten! Ska ta en utflykt till Förenade Bil nästa vecka!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
noren: Inga problem, lycka till!

Den första 325:an jag körde var för övrigt en automat. Har kört både Volvo, Saab & Mercedes med automat - men ingen som var så följsam som BMWs.

Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker ändå 320in är en hyfsat trevlig bil ändå. Så klart inte råstark men hyfsat pigg för sina 150hk. Finns nog många trafikanter som kan klara sig på det. Men själv skulle jag inte köpt en så ny BMW med fyra. Har ju inte provat 325 dock.

Mvh Johan
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag skulle då aldrig köpe en så pass dyr fyrcylindrig bil, skillnaden är för stor enligt min åsikt. samt att 25:an lär hålla värdet lite bättre tills du ska byta nästa gång.
no
15
noren
325 iA Touring -06
Nu är det klart, hämtar min E91:a på torsdag! Monaco blue, automat, precis som jag ville ha den!
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Självklart håller sig en 4-cylindrig bmw:s värde lika bra som en 6:a. Det har jag egna erfarenheter av. Många vill i dagsläget ha en bränslesnålare bil, kanske som andrabil. Jag kan också skriva under på att 4:an är bra mycket snålare än 6:an (nästan larvigt snål! ) varför man får bra mycket lägre driftskostnader. När det gäller extrautrustning så har båda bilarna i princip samma grundutrustning. Sen kan jag väl hålla med om att 325:an i Sverige är ruskigt bra prissatt varför det är mycket frestande att langa upp de extra knappa 30 tkr som denna kostar med samma utrustning.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Grattis noren!

Så det blev en mustigt mullrande 6:a - bra val =)

Härligt att få hämta ut en ny bil... Lite avundsjuk, min produceras nu i veckan, leverans v46...

/ElakaKatten

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Om man ändå har bestämt sig för att ha en touring då fattar inte jag vad spelar det för roll nu om det är 320 eller 325 eller för den sakens skull 318. Har man bestämt sig för att köpa en touring p.g.a tillökning i familjen, barn, hund älskarina :) osv. så duger väl en 318i touring också för du skall väl inte köra race med andra trafikanter och köra 180 i timmen med dina barn i bilen. Då i såfall kan man lika gärna köpa SEDAN 325 eller 330 M-paket. Själv funderar jag på att köpa en touring också, en 318i 129HK. Det duger gått och väl för en touring tycker jag. Hade jag funderat på att köpa sedan däremot då skulle jag funderat på 320, 325 eller 330.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
-Adde. nä.. duger inte. ;0)

vadå, för att du har barn ska du inte längre kunna njuta av en sexa längre?

va d dummaste jag hört..
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
adde_tz: Vet inte om du försöker provocera eller om du är allvarlig... Jag kan väl förklara hur jag tänker när jag inte väljer en 318iT eftersom du inte förstår. Sen får väl alla ha sina egna motiv när de väljer bil.

A. Touringen är mer praktisk ur lastsynpunkt än sedanen. Jag vill ha en praktisk bil.

B. 2,5 liters sexan har bättre acc, skönare gångkultur och häftigare ljud än den nedtrimmade 2-liters fyran. Jag vill ha en bil som rör på sig.

A+B = 325T

Elementärt.

/ElakaKatten

PS. Så ska man ju inte köra 180 km/tim oavsett om man har barn i bilen eller inte, en sedan eller en kombi, M-paket eller inte. Ajabaja! =)

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Klart man ska ha effekt i maskin i en BMW.
Om det sedan är en Touring eller en sedan spelar mindre roll.
Väghållningen i BMW är oavsett kaross superb och detta
motiverar att ha "något" under huven för att dra runt bilen på härliga vägar.

"Always a driving machine"
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Med risk för att låta överlägsen och kaxig, men en anledning till att välja 325:an före en bil med fyra i är enligt mig känslan att köra. Även om man inte varvar 7k varv dagligen är det en helt annan känsla att köra en bil med 6:a än en med 4:a. Där med inte sagt att ex 320 inte är en bra bil, det vore bara löjligt att påstå något sådant.
no
15
noren
325 iA Touring -06
adde_tz: Har du verkligen provkört både 318 och 325 ? För mig är det en STOR skillnad! Jag valde Touring för att jag tycker den är snyggare än sedan, och mer praktisk! Att ha en "stor" motor handlar ju inte bara om höga hastigheter utan också om känsla... En mullrande 6:a kan ALDRIG utkonkureras av lägre pris. Inte för mig i alla fall, och det finns nog många som håller med.
3-serien är för mig inte nån familjebil. När jag ska ha familj blir det X5!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Precis!!!

Hade jag varit rik (hrm) hade det blivit en ÄNNU större sexa under huven! Kanske 3,5 liter med dubbelturbo... =)

Det är lite extra kul med extrema kombibilar, typ M5 touring och Mercedes E63T AMG. "Håll i dig älskling, ska bara dra 911:an där borta" hehe

/ElakaKatten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.