AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Min 525 -91 bara dog

Upptäckte ett lite fel på bilen min igår. var och köde efetr lansväg en sväng ovh när jag vände så tryckte jag stumt 1:an,2:an och men när jag växlade till 3:an så efter en litet stunds fullgas så dog bara bilen av tvärt och hoppade igår. precis som om det skulle klippt tändningen tvärt.
vad kan vara fel? någon tändspole?
Den kan äver dippa lite på tomgången lite nu och då.

tacksam för svar!
Bilen i fråga är en -91 525 24v :)
är det nån som kan förklara för mig hur man mäter upp tändspolarna?
har sökt men inte hittat hur man gör. vilka man ska mäta imellan och vilka värden man ska få fram!?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag tror det är något annat som spökar för dig. Kolla bränslepumpsrelä, bränslepump, och kanske byta bränslefilter om det inte är gjort på länge. Kan också vara luftmängdsmätaren eller dålig jordning på något olämpligt ställe till bränsle/insprutning/tändning.
Om hela motorn dör av så skulle det ju innebära att samtliga spolar lade av på en gång vilket förefaller väldigt otroligt.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

har beställt bränslefilter och luftfilter.
ska ta och koppla ur lmm och se om det blir någon skillnad.
Har aldrig varit med om något sånt här fel tidigare.
som sagt. den tvärdog och sen så hoppade den igång igen. allt hände på en 1-2s
Nån annan som har någon ide om vad det kan vara?
Hej kolla upp pumpen så där blev min 320 24v innan pumpen senare la av .. men det kan ju vara ett bye av bränslefilter som behövs också
ska byt6a filtret i böjran av veckan.
återkommer sen då så får ni veta hur det gick.
upptäckte igår att när den har ståt ett tag åse startar man den så missar den på tändningen eller nått. och så fort jag tvär gasar så dör den nästan av. svarar inte på gasan. sen när man gör så några gånger så börjar den svara allt mera eftersom?
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Jag tror på kass bensinpump. När den går så dåligt, försök lyssna om du hör den gå (under baksätet, under bilen etc, vissa bilar hör man den utifrån t.o.m)

Hej den sitter väl i bagaget på e34 eller??? om man lyfter ur mattan i bagaget så kommer man väl åt pumpen där
har beställt nya filter till soppanoch luft..
sen ska jag ta upp och kolla den i tanken.
ska ta och testa koppla ur lmm ikväll och se om det blir någon skillnad.
blir galen. har aldrig varit med om nått sånt här fel tidigare.
Felsymtomer sammanfattning:
på tomgång går den dåligt. hörs som den misständer, sen kan den tvärt dippa så den nästan dör. testade då och tvär pumpa fullgas och då var den nära att dö igen. gjorde så några gånger och sen så svarade den på gasen som vanligt.
sen så dog bilen av när jag hade tragit ut den på 2:an och nyligen lagt i 3:an

Nån fler som kan ha en ide om vad det kan vara.
ska undersöka lite ikväll om det slutar regna :/
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kamaxelgivaren?
kopplade ut lmm när bilen var igång och den gick betydligt sämre då.
har fått för mig nu att det går bättre när den är kall.
ska försöka gräva fram en lamdasond och byta den.
Jag tror jag snart blir galen. bytte soppa filter och bränslepumpsreläet. bilen gick kanon i några dagar men nu har den börjat igen. och nu är det värre än förut. Den kan "dippa" på tomgången och sen så dör den (Bara vid genomvarm motor). tvärgasar jag då så bakskjuter den. Men sen kan den hoppa till och gå som vanligt. Testade en fullgas upp till varvstoppen. när den nådde den så slog varvstoppen ifrån en gång sen så sjönk varvtalet ändå vid fullgas. sen släppte jag gasen vid 2000 rpm och då hoppade motorn igång igen.
Har kollat:
vev & kam givare,
tändspolar. tror ej på dom eftersom hela motorn dör.
bytt soppa filter och pump relä.
Dragit ut kontakten till lmm men följd att motor nästan dog.
Kollade stiften igår. snudd på att dom var vita. alltså får den lite soppa.
ska testa byta soppapump ikväll och se. hjälper inte det då vet jag inte vad jag ska göra?
drar upp min gamla tråd och hoppas på svar.
bilen har gått hur bra som helst i vinter. inga missar eller nått.
men nu så fort det blivit varmt ute så börjar den misstända igen.
Den tappar en cylinder. vad tror ni kan vara fel?
tändspolar?
hur mätar man upp dom?
Har bytt soppapump,filter och testat byta styrboxen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.